کد خبر: ۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲- 21 May 2013
بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب؛

التزام کامل به قانون راه اساسی جلوگیری از مشکلات انتخاباتی

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای التزام کامل به قانون را، راه اساسی جلوگیری از بروز مشکلات انتخاباتی دانستند و تأکید کردند: آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال این باشند که هرکس هر حرفی می‌زند و هر توقعی دارد فقط بر اساس قانون باشد.



حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی‌ها و پیام‌های مختلفی با تأکید بر فصل‌الخطاب بودن نظر شورای نگهبان بر لزوم پذیرش آن توسط همه گروه‌ها، احزاب و افراد تأکید کردند که گزیده‌ای از فرمایشات ایشان برای درباره تمکین مسئولان، احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف به قانون و فصل‌الخطاب بودن قانون اساسی و شورای نگهبان به شرح ذیل است:



* نقش سه قوه در قانون اساسی مشخص است

رهبر معظم انقلاب با یادآوری قضایای فتنه سال 88، فرمودند: بعد از انتخابات با عظمت سال 88، عده‌ای اظهار مخالفت کردند و عده‌ای هم بنام آنها و با سوءاستفاده از این فرصت، آشوب و تشنج ایجاد کردند. آن عده‌ای که به اسم آنها آشوب شد، باید همان موقع اعلامیه می‌دادند و اعلام برائت می‌کردند، اما این کار را انجام ندادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: هوشیاری و موقع‌سنجی لحظه‌ای خصوصیت برجسته‌ای است که مردم همواره باید به آن توجه داشته باشند و به محض توطئه دشمن، به صورت لحظه‌ای واکنش نشان دهند.

ایشان وظیفه مسئولان را نیز حفظ اتحاد و همدلی، برنامه‌ریزی، رعایت حدود قانونی، مسئولیت‌شناسی و تقصیرها را به گردن هم نیانداختن، دانستند و تأکید کردند: در قانون اساسی نقش مجلس، دولت، رئیس‌جمهور و قوه قضائیه مشخص شده است، بنابراین همه مسئولان باید به وظایف قانونی خود عمل کنند و با یکدیگر همدل، همراه و همزبان باشند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: به لطف خداوند کشور در این خصوص مشکلی ندارد زیرا مسئولان کشور اعم از رؤسای قوا و بدنه سه قوه، دلسوز و علاقمند به سرنوشت کشور هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: البته ممکن است اشتباهات یا خطاهایی هم وجود داشته باشد ولی همه این اشتباهات قابل جبران هستند (در جمع پرشور ده‌ها هزار نفر از مردم خراسان شمالی - 19 / 07 / 1391)

* سران سه قوه از هرگونه کشاندن اختلاف‌ها به میان مردم خودداری کنند

.... رهبر انقلاب فرمودند: مسئولان به ویژه سران سه قوه باید با وظیفه‌شناسی و درک شرایط حساس کنونی، از هر گونه کشاندن اختلاف‌ها به میان مردم خودداری کنند و بدانند از امروز تا روز انتخابات، هر کسی که بخواهد از احساسات مردم در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است (در اجتماع پرشور دانش‌آموزان و دانشجویان - 10 / 8 / 91)

* نامزدهای انتخابات صلاحیت‌های لازم در قانون اساسی را که شورای نگهبان بر آنها تکیه می‌کند، در خود ملاحظه کنند

.... رهبر معظم انقلاب افزودند: افرادی که می‌خواهند نامزد شوند علاوه بر درک سنگینی کار، صلاحیت‌های لازم در قانون اساسی را که شورای نگهبان نیز بر آنها تکیه خواهد کرد، در خود ملاحظه کنند (در جمع هزاران نفر از مردم قم - 19 / 10 / 91)

* هر فردی که بر اساس ضوابط قانونی، از این صافی(شورای نگهبان) عبور کرد، می‌تواند وارد انتخابات شود

.... حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را یکی از بهترین، آزادترین و استانداردترین انتخابات در دنیا برشمردند و افزودند: اینکه برخی تلاش دارند، بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات را به عنوان یک اشکال نظام اسلامی مطرح کنند، سخن غیرفنی و ناشیانه‌ای است زیرا بررسی صلاحیت کاندیداها و عبور آنها از صافی‌های قانونی، در دموکراسی‌های دنیا وجود دارد.

ایشان هدف از بررسی صلاحیت کاندیداها در انتخابات را عرضه افراد دارای شرایط لازم و متناسب با میل و رغبت مردم در انتخابات دانستند و خاطرنشان کردند: باید در انتخابات، افرادی حضور یابند که دارای صلاحیت‌ها و حد و اندازه‌های لازم برای مسئولیت ریاست‌جمهوری باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسئولیت سنگین شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، افزودند: اعضای شورای نگهبان باید همان‌گونه که تا به حال بر اساس قانون عمل کرده‌اند، در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در چارچوب قانون عمل کنند و در نهایت هر فردی که بر اساس ضوابط قانونی، از این صافی عبور کرد، می‌تواند وارد انتخابات شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید برلزوم پرشور بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، خاطرنشان کردند: امیدواریم با عنایت پروردگار، منتخب مردم هم، فردی باشد که مایه رضای الهی باشد و مردم را به آرزوهای بزرگ آنها از انقلاب اسلامی، نزدیک کند. (در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری - 17 / 12 / 91)

* ساز و کارهای قانونی برای رفع هر گونه شبهه‌ای وجود دارد

.....حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم تمکین همه در برابر قانون خاطرنشان کردند: حوادث سال 88 از آنجا آغاز شد که عده‌ای نخواستند به قانون و رأی مردم تمکین کنند و در مقابل، مردم را به شورش‌های خیابانی دعوت کردند که یکی از خطاهای جبران‌ناپذیر بود.

ایشان افزودند: خوشبختانه ساز و کارهای قانونی برای رفع هر گونه شبهه‌ای وجود دارد بنابراین همه باید به انتخاب اکثریت مردم، تمکین کنند.

.... ایشان در پایان خاطرنشان کردند: کسانی که وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوند باید پایبند به انقلاب اسلامی و ارزش‌ها، پایبند به منافع ملی و معتقد به اداره کشور با عقل جمعی و تدبیر باشند. (در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی (ع) -01 / 01 / 92)

* حضور شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها حضور مبارکی است

..... ایشان تأکید کردند: افرادی که قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند، بعد از ارزیابی صحیح وارد میدان شوند، و در نهایت، این، ملت است که تصمیم‌گیری خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی ساز و کار انتخابات در کشور را مستحکم خواندند و افزودند: همانگونه که امام (ره) بارها تأکید می‌کردند حضور شورای نگهبان در انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها به وسیله انسان‌هایی عادل، بی‌طرف و بصیر، حضور مبارکی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بعد از بررسی صلاحیت‌ها به وسیله شورای نگهبان، مردم با تحقیق در سوابق، شعارها و سخنان افراد صالح معرفی شده، شخصی را بعنوان رئیس‌جمهور انتخاب خواهند کرد و این موضوع، ساز و کار قانونی بسیار مناسب و مبارکی است.

ایشان در ادامه به بیان برخی ویژگی‌های مورد نیاز برای رئیس‌جمهور منتخب پرداختند و گفتند: رئیس‌جمهور باید فردی باشد که در درجه اول، ایمان و اعتقاد به خدا، مردم و قانون اساسی داشته باشد و در درجه دوم دارای روحیه مقاوم باشد. (در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید به مناسبت هفته کارگر - 07 / 02 / 92)

* انتخابات امانت بزرگ و ارزشمند ملی و اسلامی است و شورای نگهبان و سایر دستگاه‌ها امانت دار آن هستند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران «انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا»، حضور پرشور و عمومی مردم در انتخابات 24 خرداد را مصونیت بخش و تضمین‌کننده استمرار و پیشرفت کشور خواندند و بر پایبندی نهادهای نظارتی، مجریان و داوطلبان بر رعایت دقیق قانون در همه مراحل تأکید کردند.
رهبر انقلاب انتخابات را «امانت بزرگ و ارزشمند ملی و اسلامی» برشمردند و افزودند: شورای نگهبان، مجموعه‌های نظارتی و اجرایی و دستگاه‌های حفظ فضای امن و سالم انتخاباتی، امانت‌دار این امانت بزرگ هستند و کارهای مهم، با ارزش و ماندگاری را بر عهده دارند.
رهبر انقلاب التزام کامل به قانون را، راه اساسی جلوگیری از بروز مشکلات انتخاباتی دانستند و تأکید کردند: آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال این باشند که هرکس هر حرفی می‌زند و هر توقعی دارد فقط بر اساس قانون باشد.
ایشان همچنین با تأکید به مسئولان انتخاباتی برای عمل به مُرّ قانون افزودند: در همه مراحل از جمله بررسی صلاحیت‌ها، برگزاری انتخابات، شمارش آرا، حفظ آرا و صندوقها و دیگر مراحل، همه دست اندرکاران باید با امانت داری کامل، فقط براساس قانون عمل کنند که بحمدالله تاکنون همین جور بوده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه یادگیری صبر و تحمل انقلابی، ضرورتی عمومی است، افزودند: البته نباید تعابیر غربی و مادی مثل برنده و بازنده را وارد مباحث انتخاباتی کرد اما به هر حال در انتخابات بطور طبیعی انتظار عده‌ای درباره نامزد مورد نظرشان برآورده نمی‌شود که باید با رفتار درست، فقط بر مبنای قانون عمل کرد. (16 / 02 / 92)

* شورای نگهبان از انسان‌های پرهیزکار، متقی و آگاه تشکیل شده

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، با توصیه به آحاد ملت بخصوص جوانان برای بهره‌گیری از ظرفیت عمیق و انسان‌ساز ماه معطر رجب، انتخابات 24 خرداد را آزمون افتخارآمیز دیگری برای ملت ایران دانستند و با تبیین «اهداف متضاد ملت و دشمنان ملت در این انتخابات» تأکید کردند: مردم برای تحقق اهداف خود و ناکام ماندن دشمن، با حضور پرشور و گرم در انتخابات، از میان نامزدهایی که شورای نگهبان براساس معیارهای قانون معرفی می کند، انسانی شایسته، وارسته، مؤمن، انقلابی، «اهل استقامت و عزم و ایستادگی» و برخوردار از همت جهادی را انتخاب کنند که بتواند بهتر از دیگر نامزدها، بار سنگین عزت و پیشرفت کشور را به دوش بکشد و به جلو ببرد.
رهبر انقلاب با اشاره به آمدن افراد متعدد به صحنه نامزدی انتخابات افزودند: شورای محترم نگهبان که از انسان‌های پرهیزکار، متقی و آگاه تشکیل شده براساس وظایف قانونی خود، کسانی را که برای ریاست‌جمهوری صالح هستند به مردم معرفی می‌کنند و مردم از میان نامزدهای معرفی شده، کسی را که صالح‌تر است و بیشتر به درد ملت می‌خورد، انتخاب خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر بر پایبندی و تبعیت کامل از قانون تأکید کردند و افزودند: عمل به قانون معیاری بسیار خوب و وسیله‌ای برای آرامش و آسایش ملت و حفظ وحدت ملی است و به هیچ دلیلی نباید کسی از آن تخطی کند.
ایشان حوادث خسارت بار سال 88 را نتیجه تخطی و تخلف عده ای از قانون برشمردند و افزودند: آنها برای اغراض نفسانی یا اهداف سیاسی یا هر هدف دیگر راهی خلاف قانون رفتند و ضمن «صدمه زدن به خودشان و به ملت و کشور»، نگذاشتند مردم طعم شیرین آرای 40 میلیونی را بخوبی بچشند و احساس کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تسلیم در مقابل قانون را تنها راه صحیح خواندند و افزودند: گاه قانون صد در صد صحیح نیست اما از بی‌قانونی بهتر است.
ایشان افزودند: ممکن است از مجری قانون در یک بخش، خطایی هم سر بزند اما اگر نتوانیم از راه قانونی آن خطا را اصلاح کنیم تحمل آن، از بی‌قانونی و عمل خلاف قانون بهتر است. (25 / 02 / 92).

منبع: خبرگزاری فارس
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی