کد خبر: ۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲- 18 May 2013
آیت‌الله جنتی:

رئیس‌جمهور نباید مستبد، فسادپذیر، تجمل‌گرا و فاقد مرزبندی با فتنه ۸۸ باشد

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به ضرورت ساده‌زیستی رییس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور نباید دیکتاتور، قدرت‌طلب، فسادپذیر، تجمل‌گرا، ضدساده‌زیستی، فاقد مرزبندی با فتنه ۸۸ و ضدقانون باشد. نمی‌شود که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد.



به‌گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ آیت‌الله جنتی خطیب موقت نماز جمعه‌های تهران در خطبه‌های نماز عبادی ــ سیاسی تهران، ضمن اظهار تسلیت به‌مناسبت فوت آیت‌الله سید عزالدین زنجانی و مرحوم مرتضایی‌فر،‌ با اشاره به نام‌گذاری امسال اظهار داشت: حماسه بار مفهومی خودش را دارد و به کار معمولی حماسه نمی‌گویند. حماسه یعنی گروهی خط‌شکن که در میدان جنگ خط‌شکنی می‌کنند.
وی با بیان اینکه حماسه سیاسی عمدتاً به مسئله انتخابات برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: دو انتخابات مهم پیشِ‌رو داریم که اول شوراهای اسلامی است که همه مردم با آن سروکار دارند که اگر آنها سالم باشند، خیر آنها به مردم می‌رسد و اگر ناسالم باشد شرّشان به مردم خواهد رسید.
خطیب نماز جمعه تهران در خصوص نظارت بر کاندیداهای شوراهای اسلامی، گفت: متأسفانه نظارت بر داوطلبان شوراها نزدیک به صفر است و مجلس نمی‌تواند به‌خوبی تعداد چندصدهزار نفری را که کاندیدا می‌شوند به‌صورت دقیق بررسی کند.
وی در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب فردی است که آبرو،‌ زندگی، معاش، رفاه و همه‌چیز مردم به وی بستگی دارد و حتی باوجود اینکه مجلس قانون را تصویب می‌کند فردی که رئیس‌جمهور شود، اگر قانون را نخواهد آن را زیرپا می‌گذارد.
آیت‌الله جنتی با اشاره به شروطی که برای داوطلبان ریاست جمهوری در اصل 115 قانون اساسی آمده است، خاطرنشان کرد: در این بند از قانون اساسی به ایمان، تقوا،‌ حسن سابقه، مدیر و مدبر بودن اشاره شده است. کسانی ثبت‌نام کرده‌اند که خود شما می‌دانید چه‌کاره‌اند و حرف‌های بعضی از آنها شبیه جوک و خنده‌دار است.
وی با اشاره به وظیفه نظارتی شورای نگهبان،‌ گفت: شورای نگهبان باید کسی را معرفی کند که حداقل این شرایط را داشته باشد. البته نمی‌توان انتظار داشت که فردی همه این شرایط را در حد بالا داشته باشد و اگر این‌گونه می‌خواهیم، باید سفارش بدهیم از آسمان برای ما بیاید. اما بعضی از موارد اگر نبود ضربه مهمی نمی‌زند.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: اولین و مهمترین شرط ایمان و تقوا است و اگر کسی ایمان و تقوا نداشته باشد و باقی شرایط را داشته باشد به‌این علت که قدرت و ثروت در اختیار وی است برای مردم شر خواهد داشت.
آیت‌الله جنتی مسئله دوم را مدیر و مدبر بودن عنوان کرد و اظهار داشت: کسی باید رئیس‌جمهور شود که بتواند مملکت را اداره کند. مملکتی که با مشکلاتی چون اقتصادی، تحریم‌ها و از این دست مواجه است و باید قدرت و مدیریت نسبی داشته باشد.
وی اضافه کرد: فرصت ما در شورای نگهبان اندک است، ولی باید با تک‌تک افراد صحبت کنیم: شمایی که داوطلب شده‌اید قصد دارید با مشکل تحریم‌ها چه کنید؟ عده‌ای می‌گویند با آمریکایی‌ها رابطه برقرار می‌کنیم و تحریم‌ها برداشته می‌شود. این جوک است و باید به آن خندید، چرا که امکان ندارد که آمریکایی‌ها خیر کسی را بخواهند و به‌نفع آن کار کنند. کشور مصر مثال نقض این موضوع است و اگر کسی در فکر تسلیم شدن در برابر آمریکا باشد آیا می‌توان وی را تأیید کرد؟
خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه افرادی دنبال تجمل‌گرایی، قدرت و ثروت هستند، گفت: اگر این افراد روی کار بیایند فقط قدرت را برای ثروت و ثروت را برای قدرت می‌خواهند و به مردم خدمت نخواهند کرد.
آیت‌الله جنتی ادامه داد: با همه این شرایط شورای نگهبان عده‌ای را تأیید می‌کند و خود مردم باید تشخیص دهند که چه‌کسی اصلح‌ است و اصلح را تشخیص بدهند. اما اگر اهل تشخیص نیستید، از اهل تشخیص بپرسید و تحقیق کنید!
وی با اشاره به فتنه 88،‌ تصریح کرد: فتنه‌ای آمد که برای آن 10 سال برنامه‌ریزی شده بود و فکر می‌کردند که با آن می‌توانند نظام را ساقط کنند. اسم رمز آن تقلب بود. کاندیداها نیز باید موضع خودشان را در قبال فتنه مشخص کنند که آن را تأیید می‌کنند ویا آن را محکوم می‌کنند. باید رسماً آن را محکوم کرده باشند و در قبال آن موضع داشته باشند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری برای رئیس‌جمهور برشمردند، گفت: ایمان به خدا،‌ انقلاب، امام،‌ مردم و مقاومت از این شاخص‌هاست و فردی که رئیس‌جمهور می‌شود باید در مقابل دشمنان شجاع باشد و فسادستیزی نیز در وجود او باشد و کسی که در این منصب قرار می‌گیرد در کابینه و مدیرانش از اهل فساد استفاده نکند و اگر فسادی وجود داشت با آن مبارزه کند.
آیت‌الله جنتی اضافه کرد: رئیس‌جمهور باید عدالت‌خواه باشد و با تبعیض مبارزه کند.
وی با اشاره به صفت ساده‌زیستی، گفت: یکی دیگر از صفاتی که رئیس‌جمهور باید داشته باشد این است که باید ساده‌زیست باشد و ساده‌زیستی در تمام شئون زندگیش از جمله مسکن و ماشینش نمود داشته باشد. نمی‌شود کسی که با بنز برود و بیاید درد مردم را نمی‌فهمد، معنای گرسنگی را متوجه نمی‌شود.
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: توجه به درد مردم از دیگر ویژگی‌های رئیس‌جمهور باید باشد و برای مردم مانند مادر باشد و به دردهای آنها توجه کند. مردم به مادر نیاز دارند نه دایه.
آیت‌الله جنتی با تشریح ویژگی‌های دیگری که برای رئیس‌جمهور لازم است، گفت: رئیس‌جمهور باید قانون‌گرا باشد و به قانون عمل کند. حتی اگر قانونی بد باشد تا زمانی که نسخ نشده باید آن را اجرا کرد؛‌ رئیس‌جمهور باید معتقد به عقل جمعی و مشورت باشد و به‌صورت مستبدانه و دیکتاتوری عمل نکند و همچنین نیروهای صالح را به‌کار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه انتخابات باید آزاد باشد، اظهار داشت: همان‌طور که مشاهده کردید از سلایق مختلف برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند و در شورای‌نگهبان و بررسی صلاحیت‌ها نیز به سلایق توجه نمی‌شود و فقط شرایط آنها را بررسی می‌کنیم.
خطیب موقت نمازجمعه تهران تصریح کرد: یکی دیگر از شرایط کاندیداها این است که ولایت فقیه را قبول داشته باشند. نمی‌شود که ولایت فقیه را قبول نداشته باشند و بگویند ما ایمان و تقوا داریم. درست که قانون و ثروت در اختیار شماست، ولی این مملکت رهبر هم دارد و رهبر باید حکم شما را تنفیذ کند، باید تابع رهبر باشید نه‌اینکه رهبر تابع شما باشد.
آیت‌الله جنتی در خطبه اول نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به آغاز ماه رجب، گفت: ماه رجب ماه خداست و در این ماه بندگان خدا به عبادت می‌پردازند. توصیه جدی می‌کنم دعاهای ماه رجب را بخوانید و دعا کنید که دعاها دفع شر و بلا می‌کند و سلامت جامعه را حفظ خواهد کرد.
وی در خصوص سبک زندگی اسلامی نیز گفت: انسان نباید متوجه دیگران باشد و باید از غیبت و تهمت پرهیز کرد. اگر می‌خواهید بر دشمن پیروز شوید باید خدا را یاری کنید تا خدا نیز شما را یاری کند. برنامه‌ریزی‌ها همه به کنار، اصل یاری خداست که باعث پیروزی می‌شود.
خطیب جمعه موقت تهران با بیان اینکه: "باید ببینیم که جامعه ما چقدر با جامعه اسلامی قرآن تطابق دارد" با اشاره به آیاتی از سوره حجرات، گفت: جامعه قرآنی که در سوره حجرات ترسیم شده آمده است که شما که ایمان دارید قوم دیگر را مسخره نکنید چرا که ممکن است همان کسی که مسخره می‌کنید از شما به خدا مقرب‌تر باشد. زنان نیز باید به این موضوع توجه کنند و در جمع‌های خودشان دیگران را مسخره نکنند.
آیت‌الله جنتی ادامه داد: از دیگران عیب‌جویی نکنید که در این صورت خودزنی است و مانند این است که از خودتان عیب می‌جویید. القاب زشت نیز به یکدیگر ندهید!
وی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی باید از چند لحاظ امنیت داشته باشد اظهار داشت: در جامعه اسلامی اگر در چند مورد امنیت نباشد اصلاً اسلامی نیست که آنها امنیت جانی، امنیت مال و امنیت آبرو است؛‌ ارزش آبرو از جان و مال بیشتر است و اگر دستورات اسلامی را رعایت کنیم آسمان در اختیار شماست و خداوند اموالتان را زیاد می‌کند و دچار خشکسالی نمی‌شوید.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد