کد خبر: ۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶- 05 May 2013
دکتر کدخدایی در برنامه نگاه یک:

مفهوم رد صلاحیت آن طور که در انتخابات مجلس است، در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: واژه رد یا تایید صلاحیت آن طورکه در افکار عموم و رسانه ها مطرح شده اشتباه بوده یعنی رد صلاحیت به آن مفهومی که در انتخابات مجلس است ، در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.



به گزارش ایرنا، دکتر کدخدایی، شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی با بیان این که نظارت بر انتخابات در کشور بر عهده شورای نگهبان است، افزود: شرایط احراز صلاحیت نامزدهای مجلس شواری اسلامی با ریاست جمهوری متفاوت بوده و همه این شرایط در قانون مشخص شده است.
وی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت : شورای نگهبان بررسی صلاحیت هایی را که انجام می دهد، منجر به این می شود که افرادی تایید صلاحیت و اشخاصی رد صلاحیت می شوند.
کدخدایی تصریح کرد : در انتخابات مجلس، گاهی اوقات افراد گمنام هستند و ما آنها را احراز نمی کنیم چون شرایطی را که قانون معین کرده احراز نکرده ایم و این افراد نیز در زمره رد صلاحیت شده ها هستند.
کدخدایی درباره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در ماده 56 قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور مکلف شده است پس از ثبت نام، اسامی و مدارک داوطلبان را به شورای نگهبان ارسال کند.
وی اضافه کرد : در ماده 57 این قانون آمده است که شورای نگهبان 5 روز فرصت دارد این مدارک را بررسی و صورت جلسه کرده و به وزارت کشور بفرستد. البته در تبصره آن 5 روز دیگر اضافه شده است.
وی تاکید کرد: شورای نگهبان به منزله یک نهاد ناظر است که از ارزش ها و اعتقادات مردمی که در یک سرزمین گردهم آمدند و میثاق مشترکی به نام قانون اساسی و ساختارهای نظامی سیاسی خود در نظر گرفتند، پاسداری می کند.
وی با بیان این که اگر ساختارهای سیاسی حراست نشود، ممکن است انحراف پیش بیاید؛ افزود: در همه نظام های سیاسی از جمله نظام های سیاسی غرب و کشورهای اطراف ما در ارتباط با ساختار سیاسی خودشان علاوه بر این که به یک مبانی اعتقاد داشته و بر اساس آن نظام مدیریتی خودشان را تعریف می کنند، یک نهاد نظارتی را نیز تعیین کرده اند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در کشور ما براساس اصل 99 قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. بر اساس این اصل، نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و همه پرسی ها برعهده شورای نگهبان است.
وی ادامه داد : اصل 118 وظایف نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را صراحتا بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. علاوه بر آن اصول دیگری مانند اصل 115 قانون اساسی شرایط داوطلبان تصدی پست ریاست جمهوری را صراحتا ذکر کرده است.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نظارت استصوابی گفت: نظارت شورای نگهبان در همه مراحل بصورت عام است و در انتخابات مجلس واژه استصوابی نیز بکار رفته است و در قانون به معنی نظارت جامع و موثر است.
کدخدایی تصریح کرد: در ماده 58 قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده است که پس از سپری شدن مدت زمان قانونی، چنانچه مدارکی دال بر عدم صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به دست آید پس از بررسی توسط شورای نگهبان مراتب از سوی وزارت کشور به اطلاع عموم می رسد.
وی گفت : حتی اگر پس از فاصله دو تا 5 روز که ماده 57 و تبصره آن آمده، سپری شود و در مدت زمان تبلیغات، شورای نگهبان مدارکی بدست بیاورد که نسبت به فردی که واجد شرایط شناخته شده است و نام او به وزارت کشور اعلام شده، نظر شورای نگهبان تغییر کند، این نهاد در آن زمان نیز می تواند ورود بکند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت