کد خبر: ۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷- 29 April 2013
دکتر اسماعیلی:

کاندیداها از تخریب یکدیگر دست بردارند

یک عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این‌که «رییس‌جمهور باید پاک‌دست، امین و مردم‌گرا باشد» گفت: طبق فرموده امام علی(ع) در خطبه 53 نهج‌البلاغه رییس‌جمهور باید کسی باشد که بحران‌های اجتماعی او را ناتوان نکند.




به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محسن اسماعیلی طی سخنانی در همایش منادیان حماسه با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌ای که از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شده است، گفت: برای اولین‌بار است که با دعوت از متخصصان تصمیم گرفتیم آیین‌نامه داخلی را برای ارزیابی کاندیداهای ریاست‌جمهوری تدوین کنیم و اکنون کار این آیین‌نامه به پایان رسیده و ا‌ن‌شاءالله بر اساس این آیین‌نامه و اصول قانون اساسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری را بررسی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طبق اصل ششم قانون اساسی تمام امور کشور بر اساس رای مردم اداره می‌شود، زیرا ما می‌دانیم که آرای مردم است که مسیر انقلاب را روشن کرده و می‌کند؛ بنابراین امیدوارم حماسه‌ای را در خردادماه داشته باشیم که آثارش سال‌های سال برای ایران باقی بماند.

وی ادامه داد: طی 34 سال گذشته هیچ عاملی نتوانسته انتخابات را در کشور ما برای یک‌ساعت به تاخیر بیندازد. بنابراین می‌توانیم شرکت در انتخابات را به نحوی انجام دهیم که سال به سال پرشورتر باشد، به‌ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری.

اسماعیلی با اشاره به اصل 113 قانون اساسی، خاطرنشان کرد: طبق این اصل بعد از مقام معظم رهبری، عالی‌ترین مقام اجرایی در کشور رییس‌جمهور است و انتخاب کردن چنین مقامی بسیار مهم است. بنابراین در این اصل باید به مشارکت در انتخابات توجه شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به حوادث پس از انتخابات در سال 88، یادآور شد: بعد از تجربه‌ای که در سال 88 به دست آمد دشمنان فکر کردند که می‌توانند از انتخابات برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند و تجربه نشان داده که باز ناامید می‌شوند.

وی گفت: رسانه‌ها باید به تبیین جایگاه ریاست‌جمهوری و شرایطی که یک رییس‌جمهور مطلوب باید داشته باشد، بپردازند. البته قانون اساسی شرایطی را مشخص کرده که این شرایط حتما باید احراز شود. اما آنچه در قانون اساسی آمده و کاری که شورای نگهبان در امر انتخابات برعهده دارد، بررسی حداقل‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است.

اسماعیلی تصریح کرد: اسامی که از سوی شورای نگهبان به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری اعلام می‌شود، کسانی هستند که حداقل‌های صلاحیت لازم را دارند؛ در واقع شورای نگهبان اصلح را معرفی نمی‌کند بلکه کسانی را معرفی می‌کند که بر اساس صلاحیت‌ها و حداقل‌های لازم، حائز صلاحیت برای مقام ریاست‌جمهوری هستند.

وی درباره وظایف مردم در امر انتخابات گفت: مردم باید در انتخاب رییس‌جمهور اکتفا به فرد صالح نکنند، بلکه باید در میان کاندیداها جستجو کنند و فرد اصلح را انتخاب کنند؛ چرا که کسی باید مقام ریاست‌جمهوری را داشته باشد که اصلح باشد.

اسماعیلی با اشاره به بند 9 اصل 110 قانون اساسی، ادامه داد: این بند از قانون اساسی تصریح کرده که شورای نگهبان باید وجود شرایط قانونی را در داوطلبان ریاست جمهوری احراز کند و عدم احراز این شرایط برای اعلام نشدن اسامی کاندیداها کافی است؛ بنابراین اسامی که از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شود حداقل‌ صلاحیت‌های لازم را دارند.

اسماعیلی با اشاره به اصل 115 قانون اساسی ادامه داد: طبق این اصل رییس‌جمهور باید از میان رجال سیاسی و مذهبی انتخاب شود چرا که مهمترین شرایط برای ریاست‌جمهوری این است که جزو رجال سیاسی و مذهبی باشد. کسی که برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب می‌شود باید مدیر، مدبر، دارای حسن سابقه، امانت، تقوا و معتقد به جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی ایران باشد.

اسماعیلی با بیان این‌که «موقعیت، جایگاه و شرایط رییس‌جمهور و دلایلی که شورای نگهبان برای صلاحیت کاندیداها بررسی می‌کند حتما باید از سوی رسانه‌ها برای مردم روشن‌تر شود» اظهار کرد: وظیفه اصحاب رسانه فرهنگ‌سازی برای یک انتخابات حماسی است و باید این فرهنگ در کل کشور نهادینه شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با برشمردن جرایم انتخاباتی گفت: دادن وعده‌های واهی، توهین به مردم، تخریب همدیگر و سوء‌استفاده از امکانات دولتی از جمله جرایم انتخاباتی است و کاندیداها باید از تخریب همدیگر دست بردارند، زیرا علاوه بر اینکه مرتکب گناه و جرم می‌شوند مردم هم به آنها رای نخواهند داد.

وی ادامه داد: در مواد 70، 71، 74 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نکاتی در خصوص تخریب کاندیداها آمده است بنابراین رسانه‌ها باید تخریب را به عنوان یک امر ضد ارزش در جامعه نهادینه کنند.

اسماعیلی یادآور شد: درهر مرحله از انتخابات ریاست جمهوری اگر مدرکی به دست شورای نگهبان برسد که مشخص کند کاندیدای مورد نظر تخلف کرده است، طبق ماده 58 قانون انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «کسانی که اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌کند خود به بررسی صلاحیت‌شان بپردازد» تاکید کرد: در واقع خلق حماسه سیاسی به اعلام کاندیداتوری افراد برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیست، چرا که خلق حماسه سیاسی زمانی به وقوع می‌پیوندد که مردم به فرد اصلح رای دهند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: کسانی که در صف کاندیداتوری ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرند باید شأن مقام معظم رهبری، ملت و نیز شأن خودشان را یکبار دیگر ارزیابی کنند تا بهانه‌ای به دست دشمنان داده نشود.

وی با بیان این‌که «شورای نگهبان سقف قانونی را برای تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در نظر دارد» گفت: اگر کسی صلاحیتش برای انتخابات ریاست‌جمهوری احراز نشود قابل اعلام کاندیداتوری نیست.

اسماعیلی با بیان این‌که «علاوه بر انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شوراها و خبرگان و نیز انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس را داریم» یادآور شد: گرچه انتخابات ریاست‌جمهوری اهمیت بالایی دارد اما رسانه‌ها باید به این امر هم توجه کنند که سه انتخابات دیگر هم در پیش داریم و نباید نادیده گرفته شود.

وی در پایان گفت: ان‌شاءالله مردم با حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در 24 خردادماه، برگ زرین دیگری را در تاریخ ایران ثبت کنند تا دشمنان مایوس شوند. ما همه پیش‌بینی‌های لازم را برای انتخابات در نظر گرفته‌ایم ولی بازهم نیازمند حضور مردم برای خلق یک حماسه سیاسی و مشارکت آنها نیز هستیم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات