کد خبر: ۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰- 28 April 2013
عضو حقوقدان شورای نگهبان :

ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها، قانون است

امیری عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: شرایط موجود در اصل 115 قانون اساسی درباره هریک از کاندیداها باید برای شورای نگهبان احراز شود.



حسینعلی امیری عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سئوال که یکی از اعضای فقهای شورای نگهبان پیش تر اعلام کرده است که هر کسی بوی انحراف بدهد هم رد صلاحیت می شود لذا ملاک ها و معیارهای شورا برای بررسی صلاحیت ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده چیست، اظهار کرد: ملاک شورای نگهبان قانون است. در اصل 115 قانون اساسی یک سری شرایط برای بررسی صلاحیت ها تعریف شده است که هم جنبه ثبوتی و هم جنبه اثباتی دارد. به این معنا که شرایط موجود در اصل 115 باید برای اعضای شورای نگهبان احراز شود.
وی افزود: در بعضی از مناصب اصل بر این است که ویژگی ها و صلاحیت ها در شخص وجود دارد اما به لحاظ جایگاه مهم ریاست جمهوری و اینکه رئیس جمهور، رئیس قوه مجریه و جدای از آن بخشی که مستقیما در حوزه اختیارات رهبری است، مدیر اجرایی کشور محسوب می شود و دارای اختیارات وسیعی است کار بررسی ها در این انتخابات از حساسیت بالایی برخوردار است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه رئیس جمهور مسئولیت سامان دادن وزارتخانه‌ها را نیز بر عهده دارد و در بحث سیاست خارجی، حتی یک حرف او نیز می‌تواند تنش های زیادی درست کند یا به نفع کشور تمام شود تصریح کرد: در مباحث داخلی هم سخنان و راهکارهای رئیس جمهور به همین اندازه تاثیرگذار است فلذا قانون اساسی شرایطی را برای رئیس جمهور قرار داده که باید احراز شود و البته همین قانون اساسی، احراز شرایط ریاست جمهوری را بر عهده اعضای شورای نگهبان گذاشته است.
امیری درباره روند بررسی صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان گفت: در شورا پرونده های افرادی که کاندیدا هستند مورد بررسی قرار می گیرد. یک سری شرایط عمومی وجود دارد که باید همه کاندیداها از آن برخوردار باشند. درباره شرایط اختصاصی اصل 115 برای کاندیداها بحث هایی در شورای نگهبان صورت می گیرد مبنی بر اینکه آن کاندیدا دارای شرایط مصرح در اصل 115 قانون اساسی هست یا نه؟ وقتی این بحث ها به حد کافی رسید، رای گیری صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در شورای نگهبان ملاک 7 رای است یعنی از 12 عضو فقیه و حقوقدان باید 7 نفر رای بدهند. اگر کاندیدایی 7 رای آورد صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز شده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه کاندیداهایی که دارای شرایط قانونی باشند و بتوانند این شرایط را احراز کنند مورد تایید قرار گرفته و کسانی که شرایط قانونی را نداشته باشند طبیعتا صلاحیتشان تایید نمی شود، خاطر نشان کرد: این تایید و یا رد صلاحیت ها منحصرا بر عهده شورای نگهبان است و هیچ نهادی نمی تواند آن را کم یا زیاد کند.
امیری در عین حال اضافه کرد: به همین دلیل وقتی مجلس شورای اسلامی قانون انتخابات ریاست جمهوری را مورد بازنگری قرار داد و به ویژه برای رجل سیاسی و مذهبی یک تعریفی ارائه کرد اعضای شورای نگهبان در یک جلسه غیر رسمی با نمایندگان، تاکید کردند که شرایط مقرر در اصل 115 قانون اساسی، یک شرایط حصری است و هر قانونی که بخواهد شرایط ذکر شده در این اصل را محدود کرده و یا توسعه بدهد خلاف قانون اساسی است. برای همین است که احراز این شرایط با شورای نگهبان است و نمی توان برایش قانون عادی وضع کرد.
وی در پاسخ به این سئوال که در برخی رسانه ها عنوان می شود شورای نگهبان با توجه به تکثر کاندیداها قصد ندارد بیش از 7-8 کاندیدا را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت کند، گفت: به هیچ عنوان بررسی های شورای نگهبان به این شکلی که اشاره شده است نیست. این موضوع در برخی رسانه ها به ویژه رسانه های بیگانه ذکر شده است که یک نوع پیش داوری محسوب می شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: باز هم تاکید می کنم که ملاک شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها قانون است وکسانی که کاندیدا هستند با قانون تطبیق داده می شوند.
امیری عنوان کرد: اینکه از چند ماه مانده به برگزاری انتخابات و رسیدگی به صلاحیت ها عدد اعلام کنیم و بگوییم چند نفر تایید صلاحیت می شوند یک حرف غیر منطقی و غیر حقوقی است زیرا هنوز پرونده کاندیداها مورد بررسی شورای نگهبان قرار نگرفته است.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان هنوز به مرحله رسیدگی به صلاحیت ها وارد نشده است که بخواهیم برای تایید صلاحیت ها عدد اعلام کنیم، تصریح کرد: از 17 اردیبهشت ماه انشاءالله ثبت نام شروع می شود و کسانی که تصمیم نهایی برای ورود به صحنه انتخابات را گرفته اند ثبت نام خواهند کرد. بعد از آن یک فرجه قانونی وجود دارد که شورای نگهبان بررسی صلاحیت ها را انجام می دهد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی