کد خبر: ۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷- 28 April 2013
یادداشت وارده؛

رهنامه انتخابات و اشتباه در محاسبات

از نکات قابل توجه در رهنمودهای انتخاباتی امام خامنه‌ای برای انتخابات آتی که از مهرماه سال 1391 طی سفر به خراسان شمالی آغاز شد، استفاده از «فن تعلیق روائی» است.



یکم: تعلیق روائی

از نکات قابل توجه در رهنمودهای انتخاباتی امام خامنه‌ای برای انتخابات آتی که از مهرماه سال 1391 طی سفر به خراسان شمالی آغاز شد، استفاده از «فن تعلیق روائی» است. معظم له، با ضرباهنگی آرام، از فهرست «بایدها و نبایدهای انتخاباتی» و «ویژگی‌های اصلح»، در فرصت‌های مقتضی به برخی اشاره می کنند تا ضمن هدایت فضای انتخاباتی، جامعه را به خلق حماسه‌ سیاسی رهنمون شوند و هر بار تصریح می کنند که «در آینده راجع به انتخابات باز صحبت خواهم کرد.»


دوم: حداقل ویژگی‌های اصلح

حضرت امام خامنه‌ای در 19 دی 1391 با اشاره فرمودند: «انتخابات یک حق است و یک وظیفه است... یکى وظیفه‌اش این است که بیاید صلاحیتهاى خودش را در معرض انتخاب مردم قرار دهد.» و سپس به برخی از ویژگی‌های لازم برای ریاست‌جمهوری اشاره کردند:

الف: «اداره مملکت و کار اجرائى، کار کوچکى نیست... باید کسانى باشند که در خود توانائىِ کشیدن این بار را بیابند...»

ب: «صلاحیتهاى... که در قانون اساسى است و شوراى محترم نگهبان بر روى آنها تکیه خواهد کرد، در خودشان ملاحظه کنند.»

ج: «واقعاً وابسته و دلبسته به نظام و قانون اساسى باشند؛ بخواهند قانون اساسى را اجرا کنند...»

سپس در 29 بهمن 1391 بازهم بر اهمیت «توانائی کشیدن بار مسئولیت»، «صلاحیت‌های ذکر شده در قانون اساسی» و «دلبسته بودن به نظام و قانون اساسی» تأکید کردند. تا اینکه در اول فروردین 1392 در حرم رضوی، باب جدید را گشودند و با اشاره به «امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفها...»، امتیازهای رئیس جمهور کنونی را حداقل شرایط و تراز لازم برای رئیس جمهور بعدی برشمردند و مردم را به انتخاب فردی بالاتر از این سطح فراخواندند.

این امتیازات هم واضح و مبرهن است؛ «پرکاری، شجاعت، همنشینی با مردم، ساده زیستی، احیای شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و...» بارها از سوی معظم له مورد اشاره قرار گرفته و مردم نیز به آنها واقفند.

سوم: پنج نکته مهم

حضرت امام خامنه‌ای (ره) در بیانات نوروزی خودشان در حرم رضوی به پنج نکته مهم درباره انتخابات اشاره کردند؛

نکته اول: «در درجه اول، گسترش مشارکت و حضور گسترده‌ مردم در انتخابات اهمیت دارد.»

نکته‌ دوم: «در انتخابات، همه سلیقه‌ها و جریانهای معتقد به جمهوری اسلامی باید شرکت کنند؛ این، هم حق همه است، هم وظیفه همه است.»

نکته سوم: «رأی مردم تعیین کننده است.... باید خودتان تحقیق کنید... از انسانهای مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب کنید. رهبری، یک رأی بیشتر ندارد... اینجور نیست که کسی بیاید نسبت بدهد که رهبری نظرش به فلان است، به بهمان نیست. اگر چنین نسبتی داده شد، این نسبت درست نیست... مراقب باشید، تحت تأثیر این چیزها قرار نگیرید؛ نگاه کنید، تشخیص بدهید، اصلح را بشناسید.»

نکته چهارم: «... همه باید تسلیم رأی قانون باشند؛ در مقابل قانون تمکین کنند... حوادث سال 88 ... از همین ناشی شد که کسانی نخواستند به قانون تمکین کنند؛ نخواستند به رأی مردم تمکین کنند.»

نکته آخر: «آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی که وجود دارد.»

در واقع ایشان تصریح کردند که «تعیین مصداق اصلح» از بین داوطلبان صالحی که شورای نگهبان معرفی می کند، «با مردم» است. آنان می‌باید، داوطلبان، را با این «ویژگی‌ها» تطبیق دهند و هر کس که دارای بیشترین امیتاز بود را به عنوان اصلح برگزینند.

چهارم: فصل جدید رهنامه

روز گذشته کارگران و فعالان بخش تولید کشور در دیدار با امام و مقتدای خود، فصل جدیدی از رهنامه «شرایط انتخاباتی کشور» و «ویژگی‌های رئیس جمهور بعدی» را مرور کردند. ایشان ضمن تشریح توطئه دشمن، محور اصلی این توطئه را «تلاش برای ایجاد فاصله بین مردم و نظام، از طریق فشارهای اقتصادی» ذکر کردند و فرمودند: «کاهش انگیزه مردم برای حضور در صحنه انتخابات طراحی بدخواهان ملت به منظور مقابله با حماسه سیاسی است.»
ایشان ضمن تأکید بر استحکام «ساز و کار انتخابات در کشور» با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) فرمودند: «حضور شورای نگهبان در انتخابات و بررسی صلاحیت ها بوسیله انسانهایی عادل، بی طرف و بصیر، حضور مبارکی است. بعد از بررسی صلاحیت ها... مردم با تحقیق در سوابق، شعارها و سخنان افراد صالح معرفی شده، شخصی را بعنوان رئیس جمهور انتخاب خواهند کرد...»
داوطلبان و هواداران آنها لزومی ندارد برای شورای نگهبان یا مردم خط و نشان بکشند و آنها را در انجام تکلیف خویش شماتت کنند. یا در نقش سخنگویی شورای نگهبان و مردم ظاهر شوند. بلکه بهتر است به تعبیر مقام معظم رهبری «در ارزیابی توانایی خود و همچنین ارزیابی جایگاه مدیریت اجرایی کشور دچار اشتباه محاسبه نشوند... بعد از ارزیابی صحیح وارد میدان شوند... [زیرا] در نهایت، این ملت است که تصمیم گیری خواهد کرد.» ایشان در ادامه خصوصیات رئیس جمهور اصلح را طی رهنمودهایی به داوطلبان بیان کردند؛

الف: «در درجه اول، ایمان و اعتقاد به خدا، مردم و قانون اساسی داشته باشد.»

ب: «در درجه دوم دارای روحیه مقاوم باشد... ملت ایران، به دنبال تحقق اهداف و کارهای بزرگی است و اهل تسلیم شدن نیز نیست... [رئیس جمهور بعدی] هم... باید در مقابل فشار دشمنان، نترس و شجاع و مقاوم باشد...»

ج: همانند نیاز ما به «عزت، حکمت و مصلحت» در سیاست خارجی، در مسائل داخلی و اقتصادی نیز «نگاه همه جانبه، بلندمدت و هندسه صحیح» داشته باشد.

د: ضمن پرهیز از «نگاه روزمره به اقتصاد»، «تغییر مکرر سیاستهای اقتصادی»، «نظرات غیرکارشناسی» و «اعتماد به شیوه‌های تزریقی و تحمیلی اقتصادی غرب و شرق» باید قائل به «اقتصاد مقاومتی» باشد. اقتصادی که ساخت درونی آن، مقاوم و مستحکم است و با تغییرات مختلف در دنیا، متلاطم نمی شود.

ح: «تهذیب اخلاقی و درگیر حواشی نشدن» به طوری که «برای مردم هزینه و مشکل درست نکنند و از دغدغه آفرینی و ایجاد تشویش و نگرانی بین مردم پرهیز نمایند.»

و: با پرهیز از «وعده های نادرست و نشان دادن در باغ سبز غیر منطقی» با «منطق» و «منطبق بر واقعیت» و «توکل بر خدا» پیش بروند.

داوطلبان ابتدا باید ویژگی های خود را با این خصوصیات بسنجند. اگر شورای نگهبان آنان را در زمره افراد «صالح» معرفی نکرد یا مردم آنان را «اصلح» ندیدند، باید خود را شماتت کنند و تاوان اشتباهات محاسباتی خویش را بپردازند. نه اینکه برای دیگران خط و نشان بکشند.

منبع: روزنامه قدس. 8 اردیبهشت 1392


ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد