کد خبر: ۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸- 22 April 2013
امام جمعه موقت تهران در مراسم گرامیداشت آیت الله رضوانی در قم:

شورای نگهبان در برابر غوغا سالاری افراد و جریان ها عقب نشینی نمی کند

امام جمعه موقت تهران گفت: شورای نگهبان تضمین بسیار محکم و قابل اعتمادی برای مشروعیت قوانین در تأیید صلاحیت‌ها است و از آن‌جایی که ملاک تأیید صلاحیت، حال فعلی اشخاص است، در انتخاب‌های خود اشتباهی نکرده اما برخی پس از تأیید صلاحیت و هنگام پس دادن امتحان به خود ضربه زده و به جامعه نیز آسیب وارد کردند.


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در مراسم بزرگداشت آیت‌الله غلامرضا رضوانی که شب گذشته با حضور مراجع و علما در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: خداوند در کنار موعظه حسنه و حکمت و جدال احسن، پیامبرانی فرستاد و برای آنان یاران و حواریونی قرار داد تا همه آن‌ها مقدمه «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» شده، فرهنگ بشریت اعتدال پیدا کند و مردم از درون خود به سوی خدا بجوشند.
وی افزود: خداوند و صاحبان علم برای مقصد اعلی که تخلق به اخلاق الله است، قائم به قسط هستند و در آیه 135 سوره نساء «کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ» به مؤمنان نیز دستور داده شده که با همه وجود قوام به قسط و عدل باشند چراکه بر اساس فرمایش حضرت فاطمه زهرا(س)، عدل دل‌ها را نظم و آرامش داده و ظلم آنان را به هم ریخته و تاریکی می‌آورد.
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: انبیای الهی هم مظهر قسط و عدل و هم حافظ و نگهبان نفوس بشری بودند تا با مراقبت و تربیت، بشر را قائم به قسط کنند؛ نبی اکرم(ص) با نگاه مشرفانه، الگو و مشوق بشریت شد و کمالات انسانی را بر دل انسان تصویر کرد تا مردم با چشم دل زیبایی‌های عرش الهی را ببینند، رنگ خدا گرفته و کانون فرمان الهی شوند.
وی تصریح کرد: فراهم آوردن زمینه برای مقابله با وسوسه شیاطین، مرزبانی از اخلاق و مراقبت از معارف و احکام، کار انبیا بوده است؛ ارزش و اعتباری که خداوند برای بشر قائل شده و همه عالم را به پای او ریخته تا جایی که خورشید و ماه را هم در تسخیر بشر قرار داده است، برای آدم شدن بشر است تا وجود با ارزش خود را با زمین و آسمان هم معاوضه نکند.

انسانی که خود را با بهشت معاوضه کند مغبون است

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: انسان ارزش و قیمتی از سوی پروردگار متعال دارد که اگر خود را با زمین و آسمان معاوضه کند، مغبون و زیان‌کار خواهد شد و با توجه به روایتی از امام علی(ع) و امام باقر(ع) «بهشت در انتظار شماست اما قیمت شما نیست بلکه قیمت بدن‌های شماست» اگر خود را با بهشت هم معاوضه کند، قیمت خویش را به دست نمی‌آورد.
وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در برابر آنچه که انسان از خود برای او هزینه می‌کند و اعضای کریمه خود را در برابر حق تعالی به خاک می‌نهد، بهشتی قرار داده است تا هرآنچه که انسان در حواس خود یافته و آرزو و اراده می‌کند، بدون هیچ ابزاری در اختیار وی قرار گیرد و حتی بالاتر از توقع و خواسته‌های انسان به او عطا می‌کند و نعمت‌هایی را که هیچ حواسی درک نکرده را نیز به وی خواهد داد.
استاد حوزه علمیه تهران ابراز داشت: بهشتی که نفوس مطمئنه به آن می‌رسند غیر از «جنات تجری من تحتها الانهار» است بلکه جایگاهشان پیشگاه پروردگار متعال است؛ انسان چنان اوج می‌گیرد و معراج می‌کند به حکمت الهی و وجود نبی اکرم که بهشت واقعی انسان‌های متعالی است، می‌رسد.

قیمت مؤمن به علم و ادب است

وی با بیان این‌که قیمت مؤمن به علم و ادب است، تصریح کرد: انسان مؤمن خود را هزینه کند تا عاقل شود و ادب خدمت در پیشگاه خدای متعال را بیاموزد.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به نقش علمای دین در حفظ و نگهبانی از دین، گفت: قرآن آدرس و سفره حق تعالی است اما حافظ و نگهبانی می‌خواهد که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) خود قرآن و حافظ خویش بودند؛ نقش علمای دین در زمان غیبت، نقش پیغمبران و امامان معصوم(ع) است.
وی تأکید کرد: قرآن نیاز به کارشناس و خبره دارد تا آن را برای عموم مردم تفسیر کند؛ همچنین از آنجایی که قرآن کریم برنامه ابدی انسان‌هاست باید نگهبان و مرزبانی داشته باشد تا دستخوش تحریف قرار نگیرد؛ در زمان غیبت، تمامی شؤوناتی که پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) نسبت به قرآن داشتند، بر عهده علمای دین گذاشته شده و علمای ما تا به امروز نگهبان و دیدبان قرآن و احکام الهی بودند.
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر بدون تشکیل حکومت دینی به یک شوخی شبیه است؛‌ علمایی همچون حضرت آیت‌‌الله بروجردی و عبدالکریم حائری باوجود این‌که سنگرنشین و پرچمدار دین بودند اما هیچ‌وقت نتوانستند کاباره‌ها، قمارخانه‌ها و شراب‌خانه‌ها را تعطیل کنند و یا دهن کجی مسؤولان را نسبت به اسلام از میان بردارند.
وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر و پاسداری از اسلام واقعی، نیاز به قدرت دارد؛ امام خمینی(ره) در میان سلسله جلیله فقها، نقطه عطفی بود که قدرت را در اختیار اسلام و قرآن داد.

شورای نگهبان با تمام وجود در صحنه بوده است

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: یکی از مراکز حساس حفاظتی که از اسلامی بودن قوانین حکومت و دستآوردهای انقلاب اسلامی حفاظت می‌کند، شورای نگهبان است؛ قانون اساسی بر اساس تدبیر حکیمانه علما و فقها نگاشته شده و فقها و حقوقدانان شورای نگهبان مسؤولیت تضمین اجرا شدن قانون اساسی و شرعی بودن قوانین اجرایی مجلس شورای اسلامی را به عهده دارند.
وی ابراز داشت: گاهی اوقات مجلس ما اسلامی نبود همچنان‌که در مجلس ششم آمریکا نفوذ قوی در آن پیدا کرد اما شورای نگهبان در آن شرایط بحرانی، با همه وجودش از قوانین پاسداری کرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با بیان این‌که فقهای شورای نگهبان در برابر طوفان‌های بنیان برافکن ایستادند و در برابر جریان‌های انحرافی و اشخاص غوغا سالار عقب نشینی نکردند، تصریح کرد: شورای نگهبان در مدت 34 سال انقلاب اسلامی، تضمین بسیار محکم و قابل اعتمادی برای مشروعیت قوانین در تأیید صلاحیت‌ها بود.
وی اظهار داشت: از آن‌جایی که ملاک تأیید صلاحیت، حال فعلی اشخاص است، شورای نگهبان در انتخاب‌های خود اشتباهی نکرده اما برخی افراد پس از تأیید صلاحیت و هنگام پس دادن امتحان به خود ضربه زده و به جامعه نیز آسیب وارد کردند.

آیت الله رضوانی در همراهی با امام و انقلاب سابقه درخشان دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی تصریح کرد: آسیب‌هایی که برخی پس از تأیید صلاحیت به جامعه وارد کردند سبب شد که هم بصیرت و تجربه مردم افزوده شود و هم شورای نگهبان ساز و کار جدیدی برای گزینش درست‌تر انتخاب کند.
وی در پایان با تمجید از خدمات مرحوم آیت الله رضوانی، گفت: آیت‌الله رضوانی با سابقه‌های درخشان علمی، انقلابی و همراهی با امام در مراحل مختلف، فقیهی کامل و مورد اعتماد امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود تا آن‌جایی که ایشان، وی را در سنگر مرزبانی و دیده بانی قرار دادند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است