کد خبر: ۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳- 12 March 2013
دکتراسماعیلی:

شورای نگهبان نقشی در انتخاب کاندیدا ندارد

عضو حقوقدان شورای نگهبان خطاب به دانشجویان گفت: مردم بعضا در انتخابات برای انتخاب فرد اصلح مشکل دارند و شما دانشجویان می‌توانید حلقه اتصال بین مردم و کاندیداها باشید.




به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، دکتر محسن اسماعیلی پیش از ظهر امروز در همایش فرهنگ‌سازی اخلاق انتخاباتی از نگاه حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: هر چند در طول 34 سال عمر انقلاب اسلامی، با وجود دشواری‌هایی که نظام داشته، انتخابات مطلوبی برگزار شده اما با بررسی اجمالی می‌توان به آسیب‌ها و آفات مهمی که در هر انتخابات با آن مواجه بوده‌ایم، پی برد.
وی افزود: انتخابات ما هم به لحاظ حقوقی و هم اخلاقی مشکلاتی داشته که باید به طور دقیق کل سیستم انتخاباتی کشور تغییر کند.
عضو حقوقدانان شورای نگهبان عنوان کرد: در تمام کشورها به طور دقیق حداقل 10 سیستم انتخاباتی پیاده می‌شود و ما باید با بررسی نخبگان و کارشناسان سیاسی، بهترین سیستم انتخاباتی را بررسی و آسیب‌های گذشته را جبران کنیم.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: سیستم رای‌گیری در کشور مبتنی بر رای مستقیم مردم شکل گرفته که در آن احزاب و افراد دخالت دارند و مردم تنها به شخص رای خواهند داد نه برنامه‌های کاندیدا و این امر تنها به فکر حفظ منافع حزب خود است نه منافع ملی و نظام.

باید از تجربیات انتخابات گذشته عبرت گرفت/ نقاط ضعف و قوت انتخابات سابق را بشناسیم

عضو حقوقدانان شورای نگهبان گفت: با توجه به انتخابات 34 ساله گذشته باید بنشینیم و نقاط ضعف و قوت این انتخابات را بررسی کرده و در روند برگزاری انتخابات آینده، آینده‌نگری کنیم و از آسیب‌های انتخابات سابق عبرت بگیریم.
اسماعیلی افزود: برای فرهنگ‌سازی در روند انتخابات نیاز به بستر‌سازی صحیح داریم و مردم هم در پیشرفت روند صحیح انتخابات نقش اساسی دارند.
وی خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه اظهار داشت: متاسفانه مردم در انتخابات برای انتخاب اصلح مشکل دارند و شما دانشجویان می‌توانید حلقه اتصال بین مردم و کاندیداها باشید.




اسماعیلی بیان داشت: در کشور افراد دلسوز و متخصص زیاد است اما متاسفانه به دلیل نبود قدرت و نبود فرصت برای ابراز وجود، جایی در کشور برای عرضه اندام ندارند.
وی افزود: باید در کشور فرهنگ‌سازی شود که احزاب برای بقای خود به معنای واقعی به برنامه‌ها و شعارهای خود که قبل از انتخابات متکی بودند، عمل کنند.
عضو حقوقدانان شورای نگهبان با اشاره به بعد فرهنگ‌سازی اخلاق انتخاباتی گفت: در کشورهای غربی قدرت‌های سیاسی تنها برای منافع قدرت‌های سیاسی مطرح، امتیاز قائل هستند و این افراد برای حفظ قدرت خود، به هر وسیله‌ای متمسک می‌شوند اما از بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند اما در کشور ما نگاه، نگاه مصلحت کل نظام است.

تخریب رقبا با بهره‌گیری از تکنولوژی

اسماعیلی با اشاره به قدرت تکنولوژی در انتخابات گفت: دانش روز و تکنولوژی و ارتباطات جدید اگر در انتخابات درست استفاده شود، مطلوب است نه اینکه رقبا برای تخریب یکدیگر از آن بهره‌مند شوند.
وی یادآور شد: بعضا در انتخابات گذشته مشاهده شده رقبای سیاسی و کاندیداها برای ابقای وجود در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، یکدیگر را بی‌رحمانه تخریب سیاسی می‌کنند که این در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.
اسماعیلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر رد صلاحیت یا تایید صلاحیت در انتخابات گذشته، خاطرنشان کرد: در جامعه، شورای نگهبان را مسئول گزینش رئیس جمهور می‌دانند و این تفکر ایجاد شده که حتی کاندیدایی که منتخب مردم باشد، بدون تایید شورای نگهبان به قدرت نخواهد رسید.
وی افزود: شورای نگهبان بر اساس قانون مسئولیت‌هایی دارد اما انتخاب اصلح را خود مردم بر عهده دارند.
به گزارش فارس، این همایش یک روزه به همت تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با هدف بررسی روند صحیح انتخابات، بررسی اخلاق انتخاباتی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، ارتقای سطح بینش و تفکر سیاسی دانشجویان با حضور 700 نفر از اساتید، دانشجویان و نخبگان علمی این دانشگاه برگزار شد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات