کد خبر: ۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰- 09 March 2013
دکتر کدخدایی:

بررسی صلاحیت‌ داوطلبان تنها پس از ثبت نام آنان صورت می‌گیرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان تا کنون در مورد صلاحیت افراد اظهار نظری نداشته است، زیرا بررسی صلاحیت‌ داوطلبان تنها پس از ثبت نام آنان صورت می‌گیرد.



به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی، صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تقدیر و تشکر از همکاری اصحاب رسانه‌ها با شورای نگهبان، و آرزوی سالی پر خیر و برکت برای همه مردم کشورمان، به تشریح فرجام آخرین مصوبات، پرداخت و سپس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
عضو شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در مورد فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام و اعلام کاندیداتوری برخی افراد، گفت: قانون در مورد اعلام کاندیداتوری زودهنگام و همچنین تعیین شعارهای انتخاباتی ساکت است و در رابطه با این موارد نیازمند اصلاح قانون هستیم. اگر این موارد، مصداق تبلیغات باشد، قطعاً مراجع ذیربط موظفند که برخورد کنند.
وی افزود: این مسئله که آیا اعلام نامزدی و تشکیل جلسات، در محدوده تبلیغات قرار می‌گیرد یا خیر، مشخص نیست و در این رابطه نیازمند اصلاح قانون هستیم. اگر این موارد مصداق تبلیغات باشد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها آن را مد نظر قرار می‌دهد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که اعلام شعار انتخاباتی آیا می‌تواند به عنوان تبلیغات انتخاباتی قبل از موعد باشد؟ گفت: قانون در این زمینه ساکت است و مشخص نیست که این موارد مصداق تخلف هست یا خیر.
دکتر کدخدایی در مورد احتمال تأیید صلاحیت برخی افراد و اعلام نظر شورای نگهبان درباره برخی از کاندیداها گفت: آیا شما از شورای نگهبان شنیده‌اید که در مورد افراد اظهار نظر کند؟ ما قانون را در تأیید صلاحیت‌ها مد نظر قرار می‌دهیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شورای نگهبان تعاملی با افراد برای کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری دارد، افزود: هیچ وقت قبل از ثبت‌نام و مشخص شدن نامزدها، ما صحبتی با افراد نمی‌کنیم. البته ممکن است خود افراد به ما مراجعه کنند و ما محتوای پرونده را در اختیارشان قرار دهیم و وقتی محتوای پرونده را ببینند، خودشان از نامزدی منصرف شوند.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: تکلیف شورای نگهبان را قانون تعیین کرده و شورا بر اساس قانون عمل می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که معیار شورا برای تأیید افراد چیست، گفت: شورای نگهبان ابتدا و در درجه اول، قانون را مد نظر قرار می‌دهد؛ ما سوابق افراد را بررسی می‌کنیم و افراد باید طبق قانون اساسی و فرمایش رهبری توانایی تصدی پست ریاست‌جمهوری را هم داشته باشند.
دکتر کدخدایی در مورد کاهش بودجه شورای نگهبان در لایحه بودجه 92 گفت: اگر به شما مسئولیتی را واگذار کنند و هزینه‌های آن را پیش‌بینی نکنند انجام وظایف، سخت و دشوار خواهد شد.
وی افزود: البته ما شرایط کشور را درک می‌کنیم و خودمان را با این شرایط وفق می‌دهیم اما همچنان منتظریم هزینه‌ها به خصوص در مورد انتخابات در سه ماهه اول سال تأمین شود.
خبرنگاری با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری دوره گذشته و رفتار برخی از داوطلبان و هواداران آنها بعد از تأیید صلاحیت و حضور خیابانی آنها، پرسید آیا شورای نگهبان اقدامی برای برخورد با این اقدامات خواهد داشت؟ که سخنگوی شورای نگهبان گفت: در این رابطه ابتدا باید قانون را اصلاح کنیم تا قانون وظایف و اختیارات نهادهای مسئول در امر انتخابات را درست تبیین کند. در درجه دوم، نامزدها و طرفداران آنها باید از بداخلاقی‌هایی که در دوره گذشته اتفاق افتاد، جداً خودداری کنند.
وی افزود: شورای نگهبان هم در این خصوص اقداماتی انجام داده و گفتگوهایی نیز با مسئولان ذی‌ربط داشته است.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: قوه قضائیه هم با توجه به مسئولیتی که برای جلوگیری از وقوع جرم دارد و در همین راستا، «ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی» را نیز تشکیل داده است و شورای نگهبان هم با آن همکاری نزدیکی دارد، طبعاً اگر تخلفی صورت بگیرد، مسیر قضایی هم تعقیب خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر قسم برای اجرای قانون گفت: ما معتقدیم قانون اگر مراحل تصویب خودش را نهایی کرد برای همه لازم‌الاتباع است. شورای نگهبان مفسر قانون عادی نیست و کسانی که مسئول اجرای قانون هستند باید برداشت متعارف خودشان از قانون را اجرا کنند و اگر در مواردی قانون نیازمند نفسیر بود باید از مجرای خودش برای تفسیر قانون اقدام کرد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه تشخیص جریان فتنه و انحراف توسط شورای نگهبان چگونه انجام می‌شود، گفت: معیارهای ما قانون و ملاک ما رفتار افراد است که باید منطبق بر قانون باشد.
وی افزود: مثلا قانون تصریح می‌کند که داوطلب باید اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، حال اگر رفتار کسی حاکی از این باشد که دارای این اعتقاد نیست، در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد