کد خبر: ۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰- 20 February 2013
آیت‌الله یزدی در همایش طلیعه ولایت:

شعر باید قداست علمی، اخلاقی و عرفانی داشته باشد

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اهمیت شعر از دیدگاه اسلام، شاعران را به مطالعه و توجه به مضمون و محتوای اشعار توصیه کرد و گفت:‌ به گونه‌ای شعر بگویید که به دین خدا، انقلاب و رهبری خدمت کرده باشید.



به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سه شنبه شب در همایش طلیعه ولایت که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد،‌ با بیان این‌که اشعار گاهی آن قدر ظریف هستند که شنونده را مبهوت خود می‌کند،‌ گفت: برخی از اشعار که آمیخته با اعتقادات و ارزش‌های دینی هستند موجب تقویت ایمان می‌شوند.
وی با اشاره به اهمیت شعر از دیدگاه معصومان(ع)‌ ابراز کرد: شعر باید از اوهام و خیال به دور باشد و در زمان ائمه ائمه اطهار(ع) برخی از اشعار به قدری قوی بود که ایشان را منقلب می‌کرد.
نابب رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که اشعار مرحله‌ای از حکمت هستند، ‌اظهار کرد: هرچند در شعر جنبه آموزش و تعلیم نیز تأثیرگذار است اما ذوق و استعداد شعری امری ذاتی و خدادادی است.
آیت‌الله یزدی اتفاقات و مسائل جهان مادی را در سرودن اشعار تأثیرگذار دانست و گفت:‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محصولات نویسندگان و شعرا بهتر از گذشه شد و سمت و سوی دینی به خود گرفت، در گذشته از این هنر در جهت نامناسب استفاده می‌شد اما امروز قدر این دانسته شده هرچند هنوز هم عده‌ای هستند که راه گذشتگان را ادامه می‌دهند.
وی با اشاره به دیوان‌های اشعار که مسائل مختلفی را در بر می‌گیرد،‌ خواستار ورود شاعران به زمینه‌های مختلف شد و ابراز کرد: مضمون و محتوای شعر باید قداست علمی، اعتقادی، اخلاقی، عرفانی و دیگر ارزش‌ها را به خود گیرد و شاعران در همه عرصه‌ها ورود داشته باشند.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت شناخت شاعران دینی از سیره و تاریخ معصومان(ع) تأکید کرد و گفت: شاعران نباید زندگی ائمه اطهار(ع) را از حدود معارف خود سرچشمه بگیرند؛ ابتدا باید اهل بیت(ع) را شناخت و درباره ایشان مطالعه کرد آنگاه شعر سرود.
آیت‌الله یزدی متناسب با زمان و مکان شعر سرودن و تأثیر منفی نگرفتن از وقایع زندگی را از ویژگی‌های شاعران نمونه خواند و اظهار کرد: حضرت زینب(س) پس از چند ساعت از واقعه ناگوار عاشورا به همراه دیگر اسیران به مجلس یزید رفت اما متناسب با زمان و مکان سخن گفت و روشنگری کرد.
نایب رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این خصلت حضرت زینب(س) باید پرورش داده شود و مورد توجه شاعران قرار گیرد؛ شاعری که می‌خواهد درباره محتوای با ارزشی شعر بسراید باید جهات مختلف آن محتوا را ببیند و درباره آن مطالعه داشته باشد.
وی ماندگاری اشعار ارزشی را رمز موفقیت آنها ذکر کرد و ابراز داشت: شاعران جبهه راحت و ساده شعر می‌گفتند و با اشعار خود نقش اساسی در تأثیرگذاری در جنگ ایفا می‌کردند.
آیت‌الله یزدی در ادامه خطاب به شاعران قمی، گفت: شما در قم زندگی می‌کنید و در مجالس مراجع تقلید و علما شعر می‌خوانید از این رو باید قدر خود را بدانید و اعتبار و جایگاه خود را به درستی حفظ کنید.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت علم اندوزی و استفاده از تجربه دیگران در عرصه شعر تأکید کرد و اظهار داشت: توقع از شاعران قمی فراوان است باید به گونه‌ای رفتار کنید و شعر بگویید که به دین خدا، انقلاب و رهبری خدمت کرده باشید.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند