کد خبر: ۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۶- 20 February 2013
دکترکدخدایی:

ادعاهای مطرح شده درباره «خلیج فارس» و جزایر سه‌گانه مبنای حقوقی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برای حفظ «خلیج فارس» نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی هستیم، چراکه این منطقه، منطقه‌ای سرشار از انرژی است و جایگاه خاصی در عرصه جهانی دارد.


 به گزارش خبرگزاری ایسنا، دکتر کدخدایی در همایش بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس در دانشگاه علامه طباطبایی، با طرح این سوال که چرا نسبت به نام «خلیج فارس» تعصب داریم؟ گفت: آیا صرف احساسات ملیت و قومیت ما ایرانیان بر نام خلیج فارس کافی است؟ و آیا اگر نام خلیج فارس در اسناد و نقشه‌ها و جاهای مختلف دیگر ذکر شود، مشکل حل خواهد شد؟

وی ادامه داد: برای مورد توجه قرار دادن این سوالات، قطعا باید مروری بر وضعیت این منطقه مهم و استراتژیک داشته باشیم.

کدخدایی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس منابع بی‌شماری از انرژی، نفت و گاز را در خودش جا داده است، اظهارکرد: این منطقه بیش از 60 درصد نفت و 40 درصد گاز را دارد، در واقع باید گفت که موقعیت تجاری و موقعیت اقتصادی این منطقه برکسی پوشیده نیست و همیشه مورد توجه کشورهای منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه جایگاه ژئوپولوتیک خلیج فارس بر کسی پوشیده نیست،‌ ادامه داد: موقعیتی که خلیج فارس بر مباحث سیاسی و نظامی دارد، از جمله ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این منطقه است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: سیاست‌هایی که در رابطه با خلیج فارس مطرح شده، ایجاد تفرقه و واگرایی در بین کشورهای منطقه است و این سیاستی است که کشورهای بیگانه برای تنظیم حضور خودشان و برای حفظ منابع اقتصادی خود در این منطقه دنبال می‌کنند.

کدخدایی با اشاره به اینکه دو محور اساسی در منطقه خلیج فارس از سوی کشورهای فرامنطقه‌ای دنبال می‌شود، ادامه داد: محور اول ایجاد منطقه‌گرایی تهاجمی است، به نحوی که در کشورهایی که موسوم به کشور‌های همکاری خلیج فارس هستند، یک روابط دوستانه و واقعی برقرار نیست و شاهدیم که این کشور‌ها نسبت به مسائل ارزی‌شان با هم اختلاف دارند. هم‌چنین محور دیگر ایجاد حفظ رقابت‌های سیاسی در منطقه خلیج فارس است که از سوی کشورهایی که عضو سازمان همکاری خلیج فارس هستند، در این منطقه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت ایجاد و بروز احساس ایران هراسی در منطقه خلیج فارس است که کشورهای فرامنطقه‌ای سعی می‌کنند که موضوع ایران و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک تهدید در منطقه ترویج دهند و یکی از عواملی که این کشورها برای رسیدن به این هدف دنبال می‌کنند، نام مبارک خلیج فارس است.

کدخدایی تاکید کرد: طرح ادعاهای واهی نسبت به برخی از جزایر منطقه خلیج فارس به عنوان دستاویز جدیدی برای برخی از کشورهای منطقه شده است و این کشورها می‌خواهند فضای منطقه را از صلح و دوستی به سوی منطقه‌گرایی تهاجمی سوق دهند و ما اگر این ادعاهای واهی را ارزیابی کنیم، می‌بینیم که هیچ کدام از این ادعاها مبنای حقوقی نداشته و مبتنی بر اصول شناخته شده روابط بین‌الملل نیست.

وی با بیان اینکه نکته دیگر فقدان مشروعیت حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس و ترویج سیاست‌های واگرایی توسط آنهاست، گفت: این ادعاها با توسعه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای رو به گسترش است و این موضوع نشان می‌دهد که به جای اینکه دلایل قوی باشد، مبتنی بر ترویج سیاست واگرایی در منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه که برای جمهوری اسلامی به عنوان اولویت اصلی مطرح است و باید با استناد به اصول قانون اساسی به آن عمل کند، حفظ امنیت و تمامیت ارزی کشور است، خاطرنشان کرد: این موضوع یک اصل کلی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و مهم است.

وی تصریح کرد: ایران همیشه سیاست روشنی را اتخاذ کرده و در چارچوب اصول و روابط بین‌الملل آمادگی همکاری را داشته است، لذا باید گفت، موضوعی که به حفظ خلیج فارس کمک می‌کند، همکاری همه کشورهای منطقه در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و غیره است.

کدخدایی در پایان اظهار کرد: خلیج فارس منطقه‌ای سرشار از انرژی است و جایگاه خاصی در عرصه جهانی دارد و عنوان نام خلیج فارس یک الماسی برای ایران است چراکه آثار حقوقی فراوانی به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای مراسم اختتامیه همایش بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس، محمدرضا پاسبان، دبیر این همایش علت برگزاری چنین همایشی را از سوی کانون وکلای دادگستری مرکز چنین عنوان کرد که در همایشی که کانون وکلا در کردستان حضور داشت، موضوعی مطرح شد مبنی بر اینکه چرا باید کانون وکلا فقط به دغدغه کارآموزان و حق وکاله وکلا بپردازد و چرا در مورد مسائل کلان ملی اظهارنظر نمی‌کند، لذا تصمیم گرفتیم که با همه اعتراض‌هایی که نسبت به برگزاری این همایش بود، این همایش ملی را برگزار کنیم.

همچنین در پایان این همایش از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، گودرز افتخار جهرمی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، روح‌الله قاری‌زاده رییس کانون وکلای افغانستان، بزرگهمر یاراف رییس کانون وکلای تاجیکستان، دکتر ضیایی بیگدلی استاد حقوق بین‌الملل و اساتید و نیز برگزارکنندگان این همایش تقدیر به عمل آمد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد