کد خبر: ۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۰- 07 February 2013
دکترکدخدایی:

صلاحیت فتنه‌گران در انتخابات رد می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در فتنه 88 نقش داشتند و این نقش همچنان استمرار داشته باشد به طور یقین صلاحیت ورود به عرصه انتخابات را ندارند و رد می‌شوند.



 به گزارش خبرگزاری فارس از رشت عباسعلی کدخدایی در جمع خبرنگاران در دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات گیلان با تبریک ایام دهه مبارک فجر اطلاع‌رسانی را یکی از وظایف مهم رسانه‌ها دانست و اظهار کرد: این رسالت پیامبر گونه است.

وی انتقال صحیح را در کنش‌ها و رفتارهای اجتماعی موثر خواند و گفت: انتقال اخبار درست و صحیح می‌تواند رفتار اجتماعی صحیح را نیز در بر داشته باشد و اخبار غیر دقیق نیز می‌تواند در جامعه تنش و مشکلات ایجاد کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره وظایف قانونی شورای نگهبان بیان کرد: برای بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری قانونگذار راهکارهای قانونی را پیش‌بینی کرده و شورای نگهبان موظف است در همین چارچوب حرکت کند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان باید طبق معیارهایی که در قانون اساسی و عادی لحاظ شده و روش‌هایی که در قانون برای رسیدگی‌ و پیگیری به شکایت‌ها و اعلام نتیجه نهایی صورت گرفته، حرکت کند.

کدخدایی برگزاری انتخابات در هر دوره را دارای حساسیت خاص خواند و تصریح کرد: انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری حساسیت خاص خود را داشت و دشمن درصدد بود خدشه‌ای به انتخابات وارد کند که با لطف خداوند و مدیریت مقام معظم رهبری و پشتیبانی مردم دشمن در این قضیه ناکام ماند.

 حربه‌های دشمن در انتخابات 92 / برخورد با تبلیغات زودهنگام کاندیداها

وی با بیان اینکه دشمن برای انتخابات آینده نیز ساکت نشسته است، گفت: دشمن گاهی مطالبی را مطرح می‌کند که سعی در ایجاد شبهه‌افکنی دارد.

این مسئول طرح انتخابات آزاد و با استانداردهای بین‌المللی را از حربه‌های دشمنان در انتخابات آینده نامید و تصریح کرد: در این زمینه مقام معظم رهبری پاسخ دقیقی فرمودند و مردم نیز شاهد هستند که در هر دوره‌ برگزاری انتخابات آزاد با رعایت معیار قانونی و مقررات بوده است.

وی بیان کرد: در شورای نگهبان تلاش می‌کنیم تا آنچه که در قانون مقرر شده اجرا شود و از معیارهای قانونی تخطی نکنیم و رفتار نامزدها را منطبق با قوانین و مقررات بررسی کرده و نتیجه حاصل از آنها با اعلام رای اعضای شورای نگهبان به مردم اعلام کنیم.

کدخدایی با اشاره به برخورد شورای نگهبان با تبلیغات زودهنگام کاندیداها گفت: قانون انتخابات مرزهای دقیق و روشنی را برای تبلیغات تبیین نکرده است و به صورت کلی به مباحثی پرداخته که عمدتاً معطوف به روزهای پایانی نزدیک روز برگزاری انتخابات است و فعالیت تبلیغاتی را منحصر به آن روزها می‌داند اما آنچه به‌عهده ماست انطباق رفتارها با قانون است و اگر رفتارها خلاف قانون باشد باید قطعاً برخورد شود و در بررسی صلاحیت‌ها، ما این موارد را مدنظر قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: اینکه افرادی در یک و یا دو سال قبل فعالیت جمعی داشته باشند که مصداق تبلیغات باشد قانون در این زمینه ساکت است.

 قانون انتخابات نیازمند اصلاح جدی است

سخنگوی شورای نگهبان قانون انتخابات را نیازمند اصلاح جدی دانست و یادآور شد: اگر در خارج از موعد تبلیغات رسمی فعالیت‌هایی انجام شود که خلاف موازین قانونی باشد در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

وی درباره چگونگی نظارت شورای نگهبان در شمارش آرا، متذکر شد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که می‌شود در تلاش هستیم بحث‌های نظارتی شورای نگهبان شفاف‌تر و روشن‌تر در منظر مردم قرار گیرد.

کدخدایی تصریح کرد: در انتخابات 88 با توجه به فضای انتخاباتی پیشنهادهایی را دادیم که کاری بود از جمله اینکه نمایندگان نامزدهای چهارگانه را دعوت کردیم که در شورای نگهبان مستقر شوند تا هنگام شمارش آرا از نزدیک نظارت ما را ملاحظه کنند و شکایات و مشکلات را به ما ارجاع دهند که رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه در دوره انتخابات آینده نیز تلاش می‌کنیم امکان حضور نمایندگان نامزدهای انتخاباتی در شورا فراهم شود، خاطرنشان کرد: با این روش نامزدهایی که صلاحیت آنها مورد تایید واقع شده با خیال راحت‌تر می‌توانند انتخابات را رصد کنند و نیز شکایات خود را سریع‌تر به ما اعلام کنند تا ما در رسیدگی‌های خود دقت کنیم و فراتر از این دیگر چیزی در اختیار شورای نگهبان نیست.

این مسئول با بیان اینکه معیارهای قانونی ما در انتخابات فراتر از استانداردهای جهانی است، اذعان کرد: ما مدعی برگزاری انتخابات سالم و آزاد و با معیارهای قانونی هستیم و حاضریم این تجربه‌ها را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.

وی با اشاره به تخلفات انتخاباتی بیان کرد: راه تخلف و بهانه‌جویی هیچ‌گاه بسته نیست و هر معیار و توسعه قانونی که صورت گیرد باز هم عده‌ای می‌خواهند بهانه‌جویی کنند اما قانون انتخابات نیازمند اصلاح جدی است که در هر دوره‌ دولت و مجلس توجه خاصی در این زمینه نکردند.

وی با تصریح بر اینکه قانون انتخابات جامع و کامل نیست، افزود: قانون انتخابات نیازمند بازنگری جدی و کامل است که دولت‌ها و مجالس آینده باید اقدام جدی در این زمینه انجام دهند.

صلاحیت فتنه‌گران رد می‌شود

کدخدایی از اعلام آمادگی شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات الکترونیکی در صورت فراهم شدن زمینه این امر توسط وزارت کشور خبر داد.

وی درباره مبنای رسیدگی به صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی و کسانی که در فتنه 88 نقش داشتند، اظهار کرد: مبنای رسیدگی به صلاحیت‌ها، قانون و انطباق رفتار افراد با این معیارهاست.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: انتخابات مجلس نهم که پس از فتنه 88 برگزار شد یک مدلی از رفتار و رویه شورای نگهبان نسبت به مقوله فتنه است.

وی ادامه داد: در انتخابات مجلس نهم کسانی که در فتنه 88 فعالیت جدی داشتند و استمرار پیدا کرد و حاضر نشدند از نظرهای خود برگردند صلاحیت آنها مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و عده‌ای نیز بودند که در روزهای آغازین در جریان فتنه بودند و بعد برگشتند و با برائت از فتنه مورد تایید واقع شدند.

کدخدایی با اشاره به اینکه اکنون نیز در بررسی صلاحیت‌ نامزدهای ریاست جمهوری چنین رویه‌ای اعمال می‌شود، یادآور شد: باید ببینیم رفتار کسانی که ثبت نام می‌کنند در مقابل فتنه چه بوده و اگر حمایت و استمرار داشتند به طور یقین صلاحیت ورود به انتخابات را ندارند اما اگر غیر از این باشد منوط به نظر و رای اعضای شورای نگهبان است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات