کد خبر: ۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸- 06 February 2013
دکتر کدخدایی:

حرکت امام خمینی(ره) در امتداد حرکت پیامبر اعظم (ص) و دیگر انبیاء بود

اشاره: دکتر کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در ششمین شب از ایّام الله دهه فجر، مهمان مهدیه القائم المنتظر(عج) بود و طی سخنانی به تشریح ویژگی‌های انقلاب اسلامی و برکات آن پرداخت. گزیده ای از سخنان وی در ادامه می‌آید.



ضرورت تبیین گفتمان انقلاب

در ابتدا خدمت همه عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم ایّام خجسته ای را که در آن قرار داریم، میلاد با سعادت پیامبر(ص) و فرزند گرامی شان حضرت امام صادق (ع) و همچنین دهه فجر انقلاب اسلامی که حقیقتاً دهه انفجار نور انقلاب اسلامی بود و مردم ایران را از ظلمات استبداد و دوران ستمشاهی و طاغوت نجات داد.
اینک که دهه فجر و دوره پیروزی انقلاب اسلامی است، ایثارگری ها و فداکاری های همه عزیزان را باید به خاطر بیاوریم. انقلاب ما متفاوت با آن مسائلی است که در کتابها خوانده می شود و یا در کشورهای دیگر مشاهده می کنیم. در نتیجه ضرورتی برای تبیین گفتمان انقلاب احساس می شود تا محورهای حرکت امام را بشناسیم. یادآوری این مباحث خالی از لطف نیست و به عنوان تذکر برایمان مفید است که اگر ما امروز در دهه چهارم و دهه پیشرفت و توسعه هستیم، فراموش نکنیم چه ایثارگری ها و فداکاری هایی در گذشته بوده و از طرفی هم بدانیم مبانی انقلاب ما چه بوده است.

حرکت امام در امتداد حرکت پیامبر اکرم و دیگر انبیاء بود

با مقایسه با دوره صدر اسلام که پیامبر مأموریت ابلاغ پیام الهی را به مردم داشتند، می بینیم انقلاب ما هم از همان منبع و سرچشمه سیراب شده است و حرکت امام در امتداد حرکت پیامبر عظیم الشأن ما و دیگر انبیاء بود.
بعد از این که پیامبر مأمور به ابلاغ آشکار شدند، در کوچه و برزن حرکت می کردند و می فرمودند: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا». لذا محور رستگاری را تمسک به ریسمان الهی و قبول کردن حاکمیت خداوند (نه مسائل مادی) تبیین می کردند. در تاریخ خواندیم که چه نامهربانی ها و آزار و اذیت هایی برایشان داشتند. در صورتی که این بیان ها برای رسیدن به قدرت و ... نبود. هدف پیامبر، اجرای احکام اسلامی، پیاده سازی حکومت اسلامی برای رستگاری و هدایت و نجات مردم از جهل و گمراهی بود.
بعد از رحلت پیامبر، در سیره ائمه اطهار هم همین وضعیت بود و وجود همه آنها برای هدایت بشر خلق شده بود تا انسان ها راه صحیح را پیدا کنند. اگر قرار است حکومت و قدرتی باشد، وسیله است. همه (مسلمان و غیر مسلمان) این مطلب را تأیید می کنند که این روش پیامبر منجر به گسترش اسلام بود. از یک شبه جزیره کوچک در ظلمات کامل، نوری به تمام جهان برخاست که همه انسان ها را الی یوم القیامه هدایت می کند.

رمز جایگاه رفیع اسلام

با حاکمیت بر قلوب و دل های مردم، اسلام، نشر و توسعه یافت تا امروزه که می بینیم جایگاه اسلام، در بین همه، مسلمان و غیر مسلمان، جایگاه رفیع است و در همه زمینه ها اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ...، حرف برای گفتن دارد.
این وضعیت برای دوران قبل انقلاب ما بود و حرکت امام هم با همین روش بود که منجر به پیروزی شد. هدف حکومت امام، حاکمیّت قانون بود که قانون هم احکام اسلامی بود. لذا امام هم از همین روش نرم افزاری استفاده کردند و آن این که در قلوب مردم حاکم شدند.

سلاح امام چه بود؟

محور اصلی حرکت مردم، امام بود ولی امام می گفتند: من به پشتیبانی این مردم، دولت تعیین می کنم، من متکی به پشتیبانی مردم هستم و ...
نفوذ امام در دل ها یک نعمت الهی بود. هم استقبال 12 بهمن و هم مشایعت 14 خرداد، هر دو نشان از عشق واقعی مردم به رهبرشان بود.
لذا سلاح امام، محبّت و دوستی مردم بود. مردم به خوبی به فرمان امام به عنوان رهبر مذهبی و سیاسی گوش می دادند و فراتر از آن محبت امام در دل مردم جا گرفته بود.

توکّل امام به خدا یک لحظه قطع نمی شد

در فرمایشات امام همیشه تأکید بر اتّکاء کامل به الطاف الهی نمود داشت. توکّل امام به خدا یک لحظه قطع نمی شد. وقتی به هدف می رسیدیم، تشکیل حکومت برای اجرای احکام اسلامی، تکیه کلام ایشان بود. ضمن این که پشتیبانی مردم را داشتند، این کلام را هم همیشه می گفتند و مردم را هدایت می کردند.
امام مرتب تأکید بر حمایت مردم هم داشتند و این یعنی ارزش و بها دادن به مردم برای این که همیشه حضور در صحنه داشته باشند.

رمز بقای انقلاب اسلامی و متحوّل کننده نظریه پردازی در مورد انقلاب

انقلاب ما یک انقلاب مادی نبود و این ویژگی، رمز بقای آن شد و نظریه پردازی انقلاب را در علوم سیاسی متحوّل کرد.
اگر مارکسیسم معتقد بر رشد طبقه کارگر بود و در نهایت به یک حکومت دیکتاتوری کارگری ختم می شد، محور اصلی آن مسائل مادی بود. یا سرمایه داری و لیبرالیسم مبتنی بر آزادی افسار گسیخته انسان و منافع مادی زودگذر و تکثّر ثروت بود. امّا انقلاب اسلامی ما همه این ها را کنار زده بود.
امام فرمودند: ما برای مادیات قیام نکردیم، ما برای اجرای قوانین اسلامی قیام کردیم. لذا وجه تمایز انقلاب ما با سایر انقلاب ها و قیام ها، بعد معنوی آن بود.
در آن زمان، این عقیده در بین بسیاری شکل گرفته بود که به وسیله مذهب نمی توانیم سرنوشت را تغییر دهیم ولی حرکت امام، خط بطلان بر این تئوری ها بود. در همه جا یک نوع مذهب زدایی داشت شکل می گرفت. چپ معتقد به مارکسیسم و کمونیست بود و خیلی ها در آن خط حرکت می کردند. امّا هدفشان، رسیدن به قدرت برای مادیّات بود و اثری از مذهب در آنها دیده نمی شد. لذا آن ها مذهب را کنار زده بودند و امام فرمودند شما نمی فهمیدید مذهب چیست، مذهب، قدرت محرکه مردم برای تشکیل حکومت است.
لذا حضرت امام حرکت مذهب زدایی را با یک حرکت اصیل و انقلابی که یک رهبر مذهبی، رهبر سیاسی شد، بر هم زدند.

تدوین قانون اساسی؛ تحکیم پایه های مردمی نظام بود

انقلاب ما با محوریت مذهب، بی مانند بود و نهایتاً نظامی شکل گرفت که مشابه آن تا کنون هم در جامعه جهانی وجود ندارد!
در آن اوج انقلاب که باید انقلاب تثبیت شود و زمانی بود که باید پایه های قدرت را تحکیم می کردیم؛ چون آشوب هایی در کردستان و شرق و ... بود و رسانه های زیادی علیه انقلاب کار می کردند، در آن اوج شلوغی ها؛ امام پایه های مردمی نظام را تحکیم کردند و قانون اساسی با مدیریت نظام تدوین شد که مبتنی بر مبانی اسلامی بود و توسط افراد بزرگواری مانند شهید دکتر بهشتی انجام گرفت.

برکات انقلاب اسلامی

چنین انقلاب شکوهمندی، دستاوردهای بزرگی دارد که ما اصلاً قبل از انقلاب به خواب نمی دیدیم و آن، استقلال کشور است که افراد در مباحث علمی روی پای خود بایستند. دانشگاه در آن زمان به جای مرکز نشر علوم، مرکز فساد بود. کشورهای استکباری و بیگانگان اجازه نمی دادند کارهای بسیار ساده را از آن ها اقتباس کنیم؛ چون می دانستند با نشر علوم آن ها، ایرانی ها از آن ها جلو می زنند و بازارهای آن ها از رونق می افتد.
لذا این ها برکات انقلاب است که ما امروزه دانشمندانی داریم که در بسیاری از علوم را از خود غربی ها جلو زدند و دشمنان ما این را فهمیدند و می ترسند که ما استقلال سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و ... داشته باشیم.
در همین قضایای هسته ای دانشجویان رشته فیزیک ما را در خارج از کشور اخراج کردند!!! یعنی به دوره قرون وسطی اروپا برگشتند که از نشر علم جلوگیری می کردند!
ما بعد از انقلاب، آزادی علمی پیدا کردیم و پیشرفت های عظیمی به خاطر همین استقلال کشور داریم. رژیم ستمشاهی اجازه نداشت در بعضی از موارد اصلاً ورود پیدا کند و بعضی از رشته ها را هم اصلاً نمی گذشاتند در کشور دایر شود امّا بعد از انقلاب همه آن ها در دست جوانان قرار گرفت.
ما دیگر در مقوله هسته ای مشکلی نداریم و دشمن این را فهمیده است. حالا هر چه تهدید و تحریم می خواهند بکنند، مهم این است که این توانایی به دست آمده است.
دشمن از همین می ترسد که ما در دهه چهارم که دهه پیشرفت و توسعه است قرار داریم، لذا هر روز مشغول توطئه و تهدید است. چون با کشورهای دیگر که همچنان اختیارشان دست استکبار است، کاری ندارد.
در زمان جنگ ما یک اسلحه ساده برای مقابله با دشمن نداشتیم امّا امروزه پیشرفته ترین ادوات توسط جوانان ما ساخته شده است. این آثار و برکات انقلاب اسلامی ما، همه به خاطر خون شهدا و ایثارگری های مردم است.
اکنون کشور ما در بحث سیاسی، یک کُنش گر بسیار مهم نه تنها در منطقه بلکه در کل جهان است. اگر در سوریه، عراق، آمریکای لاتین، قرار است تحوّلی اتّفاق بیافتد، ایران یک طرف آن است. لذا جمهوری اسلامی در بعد سیاسی و بین المللی یک کنش گر بسیار مهم است و تأثیر مهمی بر شکل گیزی تصمیمات بین المللی دارد.
این ها همه به واسطه هدایت های امام و الطاف الهی بود و به لطف خدا ادامه هم پیدا کرده است و با وجود مقام معظّم رهبری که پیرو ایشان هستیم، مشکلات را پشت سر گذاشته و به دهه چهارم که دهه پیشرفت و توسعه است، رسیدیم.

توطئه دشمن به جهت بازیابی ابهت از دست رفته

نقش امام در انقلاب ما بی بدیل و منحصر به فرد بود. حضور مردم هم که همیشگی بود، منحصر به فرد بود. از سال 1342 این حضور چشمگیر بود و همچنان ادامه یافت و در دفاع مقدّس هم که همه کشورها بر علیه ما بودند، بی نظیر بود. با استمرار توطئه ها، این حضور همچنان رونق داشت، مانند فتنه 88 که با مدیریت بی بدیل مقام معظم رهبری و پشتبانی مردم از بین رفت.
در فتنه 88 دشمن به دنبال یکسره کردن کار نظام بود و با طرح براندازی جلو آمده بود و می خواست با عمال داخلی درون کشور، کشور را با فروپاشی مواجه کند امّا الطاف خدا شامل حال ما شد و با دقت و تیزبینی آقا در مدیریت بحران و پشتبانی مردم در 9 دی، توطئه فتنه گران از بین رفت.
توطئه ها همچنان ادامه دارد چون مردم ما اتکا به استقلال خودشان کردند و می خواهند خودشان برای خودشان تعیین تکلیف کنند و این مسئله ای است که دشمن و استکبار نمی پذیرد و به دنبال ابهت از دست رفته اش است.
انقلاب ما خط بطلان بر استکبار کشید و به اقتدار آمریکا و .... را آسیب رسانده است. شعار مرگ بر آمریکا، محور اساسی ظلم ستیزان عالم شده و این، برای دشمن دردآور است و طبیعی است مشغول توطئه باشد.

وظیفه ما: پاسداری از انقلاب حول رهبری

همه ما از مسئولین تا مردم؛ باید پاسدار خون شهدا و فداکاری ها و ایثارگری ها باشیم و از دسترنج آن ها که انقلاب است، با وحدت حول رهبری پاسداری کنیم.
شاخص ما تبعیت از رهبر است و فرق نمی کند در چه پست و مقامی باشیم. دشمن بر اختلافات ما امید دارد و ما باید اختلافات را کنار بگذاریم. رهبر به عنوان یک مرجع تقلید فرمودند: خلاف شرع است و به عنوان یک رهبر سیاسی نیز فرمودند: خیانت به کشور است و ما باید تبعیّت کنیم.
پس مطرح کردن مسائلی را که پایه و اساس ندارد و به حل مسائل کشور کمکی نمی کند و فقط سبب یأس و نا امیدی مردم می شود، در عموم به ضرر ماست و ما باید از فرمایشات آقا تبعیّت کنیم.
مدیریت آقا در فتنه 88 الهی و مدبرانه بود و قضیه به خیر گذشت. امروز هم در این اوج تحریم ها و دشمنی ها باید در همان مسیر حرکت کنیم. الآن زمانی نیست که ما خرده حساب های شخصی خودمان را در انظار عمومی مطرح کنیم! ما باید مصالح نظام را در نظر بگیریم، حتّی اگر به ظاهر حقّی هم از ما ضایع شده باشد و اقدامی علیه ما صورت گرفته باشد. این همه جوانان ما جان خود را گذاشتند و هیچ حرفی نزدند و گفتند: ما برای خدا کار کردیم؛ خوبست ما هم از آن ها یاد بگیریم.
ما توفیق شهدا و جانبازان را نداشتیم، امّا باید بدانیم رمز پیروزی انقلاب ما، توجّه به مصالح نظام و هدایت های امام در این مسیر بود که از مسائل شخصی و اختلافات بگذریم تا منجر به یأس مردم نشود و کشور پیشرفت کند.
پیشرفت هایی هم که تا کنون بوده، در رهگذر همین فداکاری ها بوده و هست و ما باید این دستاوردها را به صاحب اصلی برسانیم. اگر کوتاهی کنیم، روسیاه هستیم و مؤاخذه خواهیم شد. این را هم بدانید که مشکلات با همّت شما مردم و تدابیر آقا حل شده و خواهد شد.
إن شاءالله وعده همه ما روز 22 بهمن در عرصه های شور و شعف مردم در جشن انقلاب باشد.
و السلام علیکم و رحمة الله
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد