کد خبر: ۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷- 02 February 2013

نظر شورای نگهبان درباره طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل

شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل اعلام کرد.



به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان،طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل مصوب جلسه مورخ بیست و ششم دی ‌ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر این شورا به‌شرح زیر اعلام می‌گردد:

1_ مصوبه از این جهت که به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق تأمین آن معلوم نشده است، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.
2_ نظر به اینکه مصوبه با توجه به تعریف مذکور در ماده 3 در موارد متعدد از جمله بندهای ماده یک و ماده 6، منجر به ایجاد نظام اداری غیرصحیح می‌شود، مغایر بند 10 اصل 3 قانون اساسی شناخته شد.
3_ منظور از عبارت «دستگاه‌ها و نهادها» در سطر دوم ماده یک روشن نیست؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
4_ اطلاق بندهای یک و 3 ماده یک و نیز ماده 5، نسبت به نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی که سرمایه آنها متعلق به دولت نباشد، مغایر اصل 141 قانون اساسی شناخته شد.
5_ بندهای 2 و 5 ماده یک، با توجه به تعریف ارائه شده از شغل در ماده 3 مصوبه، مغایر اصل 141 قانون اساسی شناخته شد.
6_ اطلاق ممنوعیت در خصوص موارد غیردولتی و خصوصی در بندهای ماده یک و فراز اخیر آن در قسمت آخر ماده 5، خلاف موازین شرع شناخته شد.
7_ تقیید به داشتن مجوز از مراجع مرقوم در ماده 2، با توجه به اطلاق ذیل اصل 141 قانون اساسی، مغایر اصل مذکور شناخته شد.
8_ نظر به اینکه در ماده 3، منظور از مشاغل که در این ماده آمده غیر از مشاغلی است که از اصل 141 قانون اساسی استنباط می‌گردد، لذا با توجه به آثاری که بر آن بار شده است، مغایر اصل مذکور شناخته شد.
9_ اطلاق ماده 6، با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های لازم و بار مالی مصوبه، از حیث اضرار به عموم، مغایر اصل 40 قانون اساسی شناخته شد. همچنین اطلاق این ماده، مغایر اصل 141 قانون اساسی نیز می‌باشد.
10_ در خصوص مواد 8 و 9، همانطور که در نظریه شمارة 41905/30/89 مورخ 28/12/1389 این شورا آمده، از آنجا که انفصال از خدمات دولتی و عمومی در این مواد، شامل مسؤولان و مقاماتی می‌شود که برای مدت معین انتخاب یا منصوب می‌شوند و اشخاصی که برکناری آنها مطابق قانون اساسی نیازمند تصمیم‌گیری از سوی مراجع و مقامات مخصوص می‌باشد، مغایر اصول متعدد قانون اساسی است. همچنین انفصال در غیرموارد عمدی، خلاف موازین شرع شناخته شد.
11_ اطلاق ماده 11 نسبت به منصوبین غیرمستقیم در صورتی که اختیار تفویضی توسط معظم‌ّ‌له، مطلق باشد، خلاف موازین شرع و مغایر اصول 57 و 110 قانون اساسی می‌باشد. همچنین این ماده در خصوص مشاغل غیر از مسؤولیت انتصابی از جانب ایشان نیز ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
12_ در ماده 12، اطلاق غیرقابل تخفیف بودن مجازات‌های مقرر در این قانون، مغایر اصل 110 قانون اساسی شناخته شد.
13_ در مواد 13 و 14، عبارت «این قانون»، مبنیاً بر ایرادات سابق واجد ایراد است.
14_ همانگونه که در نظریه قبلی این شورا در خصوص طرح الحاق یک تبصره به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، به شمارة 25673/30/87 مورخ 07/02/1387 آمده است ماده 15، مغایر اصول 91 و 141 قانون اساسی و همچنین قسمت اخیر آن در خصوص اعضای کنونی مغایر اصل 91 قانون اساسی می‌باشد. به‌علاوه با توجه به اینکه در این خصوص مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام دارای مصوبه است و قانونگذاری نسبت به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به خصوصیات آن، مغایر اصل 112 قانون اساسی نیز می‌باشد.
15_ تقیید اختیارات شورای عالی امنیت ملی به موارد مذکور در ماده 16، مغایر اصل 176 قانون اساسی است.
16_ در ماده 17، نسخ مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به خصوصیات آن و با عنایت به نظریة تفسیری 5318 مورخ 24/7/1372 این شورا، مغایر اصل 112 قانون اساسی شناخته شد.


------------------------------------
1- متن طرح مصوب مجلس شورای اسلامی – 30 /10 /1391

2- نظر شورای نگهبان – 11 /11 /1391
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

کتاب «آشنایی با حقوق اساسی ایران» به زبان عربی و فرانسه منتشر شد

ضرورت قانون جامع جبران خسارت‌های ناشی از جنگ

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

طبیعت نظام فکری حوزه و روحانیت، سیاست‌اندیشی و سیاست‌ورزی است

رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان، عرصه‌ای برای تجربه عینی فرایند بررسی مصوبات مجلس از منظر انطباق با قانون اساسی است

«شبیه سازی شورای نگهبان»، چرا و با چه هدفی؟

آکادمی پاییزه پژوهش حقوقی؛ از مسئله‌شناسی تا کاربرد فناوری و هوش مصنوعی در نگارش مقاله، کتاب و پایان‌نامه

مجنون روایت حماسه فرزندان ایران است

پربازدید ها

عدم مخالفت شورای نگهبان با حذف چهار صفر از پول ملی/ مصوبه به دلیل ابهامات دیگری به مجلس بازگردانده شد

بانوی شهید «حانیه نادری»؛ مربی پیش‌دبستان و عضو شبکه نظارت که «مایه برکت و افتخار» پدر و مادرش بود/ جرمش همسایگی با یک دانشمند هسته‌ای بود/ دکتر طحان‌نظیف: قطعه ۴۲ بهشت زهرا (س) نمایشگاه کینه‌توزی رژیم‌صهیونیستی نسبت به مردم ایران است

دکتر طحان‌نظیف: فرآیند بررسی مصوبات در شورای نگهبان یک فرایند کاملاً علمی و تخصصی است

دکتر مولابیگی: حدود ورود شورای نگهبان به نظرات کارشناسی و آثار اجرایی قوانین نیازمند تفکیک دقیق است/ ضرورت تولید ادبیات و محتوای فاخر برای حقوق اساسی

چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود

آیت‌الله جنتی: رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب راهبرد پیروزی ملت‌ها در برابر استکبار است/ قدرت‌های سلطه‌گر در طول تاریخ به دنبال غارت ملت‌ها بوده‌اند

بررسی یک طرح و یک لایحه در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

دکتر مولابیگی در دیدار با خانواده شهید ناظر «بهزاد کاشفی ایمانی»: شهادت، اوج اخلاص و عشق به آرمان‌هاست

آیت‌الله جنتی: حضرت زینب (س) الگوی جاودان حضور عفیفانه و متعهدانه زنان در جامعه اسلامی است/ نهاد‌های فرهنگی برای معرفی جامع این شخصیت برنامه‌ریزی داشته باشند

گزارش تصویری دیدار دکتر طحان‌نظیف و دکتر صادقی‌مقدم با خانواده شهیده ناظر «حانیه نادری»