کد خبر: ۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۵- 23 December 2006
عضو حقوقدان شورای نگهبان :

فتوای علمای وهابی برای قتل شیعیان، توطئه دشمنان اسلام است

عضو حقوقدان شورای نگهبان، فتوای قتل شیعیان از سوی 38 تن از علمای وهابی را باهیچ‌یک از موازین فقهی منطبق ندانست و آنرا بدعتی در تاریخ اسلام عنوان کرد و افزود: این انتظار وجود دارد که علمای روشنفکر و بیدار اهل سنت سریعا موضع خودشان را در مقابل این فتوای نابحق اعلام کرده و نگذارند چنین بدعتی در تاریخ ماندگار شود.

دکتر محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره فتوای قتل شیعیان از سوی 38 تن از علمای وهابی اظهار داشت: این فتوای بی‌اساس که با هیچ یک از موازین فقهی منطبق نبوده، با اوضاع فعلی جهان و انزوای آمریکایی‌ها بی‌ارتباط نیست.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: شکست فاحشی که اسراییلی‌ها در جنگ 33 روزه از حزب‌الله خوردند و بدون تردید این شکست در حقیقت شکست آمریکا محسوب می‌شد، شکستی که در عراق آمریکایی‌ها متحمل شدند و شورشی که مردم افغانستان علیه آمریکایی‌ها آغاز کردند، مجموعا آنها را در یک انزوای بین‌المللی قرار داده و آنان فکر می‌کنند که باید راه برون‌رفتی را از این وضعیت پیدا کنند و برای همین است که وحدت مسلمانان را نشانه گرفته‌اند.
دکتر اسماعیلی خاطرنشان کرد: وحدت مسلمانان و اتحاد شیعه و سنی رمز پیروزی بوده که نشانه‌های آن را در عراق، لبنان و جاهای دیگر مانند افغانستان شاهد بودیم. آمریکایی‌ها تصمیم دارند که رمز پیروزی مسلمانان را به راز شکست آنها تبدیل کنند و این سیاستی است که از ابتدای روی کار آمدن بوش اعلام شد و تحت عنوان آغاز دوباره‌ی جنگ‌های صلیبی، مدنظر آنها قرار گرفت.
وی اظهار داشت: از این پس باید منتظر توطئه‌های زیادی برای شکست وحدت مسلمین باشیم. البته در موسم حج که تجلی وحدت و همدلی است و همیشه جایگاهی بوده که مسلمانان از سراسر جهان نفرت خود را از آمریکایی‌ها اعلام می‌کردند، صدور این فتوا، عبرت‌آموز است و باید به آن توجه داشت.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این‌که در چنین وضعیتی باید به موازات همدیگر چند اقدام را انجام دهیم، ادامه داد: دستگاه دیپلماسی باید با رایزنی‌های فشرده و سریع خود با دولت‌های همسایه و مسلمان جلوی گسترش چنین توطئه‌هایی را بگیرد.
دکتر اسماعیلی افزود: شیعیان نیز باید خویشتن‌داری و بردباری خود را نشان داده و از گرفتار شدن در دام توطئه‌های بیگانگان پرهیز کنند و از هرگونه حرکت تقابلی بپرهیزند و هم‌چنین این انتظار از برادران اهل سنت وجود دارد که مثل گذشته متوجه باشند که کسانی که به نام فرقه‌های مختلف مسلمین به دنبال توطئه هستند، نه علاقه‌مند به شیعه و نه علاقه‌مند به اهل سنت بوده بلکه آنها با همه‌ی ما دشمن هستند و اکنون می‌خواهند با ایجاد تفرقه میان ما به اهداف شوم خود برسند.
وی اظهار داشت: هر کسی که مختصر آشنایی با موازین فقهی داشته باشد می‌داند که این فتوا بر هیچ‌یک از موازین فقهی منطبق نیست و بدعتی در تاریخ اسلام به شمار می‌آید. این انتظار وجود دارد که علمای روشنفکر و بیدار اهل سنت سریعا موضع خودشان را در مقابل این فتوای نابحق اعلام کنند و نگذارند چنین بدعتی در تاریخ ماندگار شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: حکم مباح دانستن قتل گروهی از مسلمانان که همه اعتقاد آنها را به اسلام، پیامبر اسلام و قرآن قبول داشته و شاهد هستند، مساله‌ی عجیبی است و به همین دلیل از آن به عنوان بدعت یاد می‌کنم. حتی یک نفر از مسلمانان را به کفر متهم کردن و حکم اعدام آن را صادر کردن از جمله احکامی است که بسیار در مورد آن احتیاط می‌کنند و بسیار کم در تاریخ شاهد این امر هستیم که یک مسلمان را به جرم کفر، به اعدام محکوم کنند؛ چه رسد به این‌که جمعی از مسلمانان را یکجا و بدون هیچ گونه تحقیق و برخلاف آن‌چه که خودشان در کتب‌شان اعلام می‌کنند به این اتهام محکوم کنیم.
اسماعیلی تاکید کرد: بدون تردید جز دشمنان اسلام هیچ‌کس از درگیری بین مسلمانان سود نمی‌برد و طبیعتا ما شاهد هستیم که در سال‌های اخیر یک نوع همزیستی مسالمت‌آمیز میان فرقه‌های متفاوت مسلمین در جاهای مختلف رواج پیدا می‌کند و اختلافاتی که گه‌گاه دشمنان می‌خواستند تعمیق کنند به سرعت رو به زوال است. به همین جهت برآورد ما این است که این امر یک توطئه برای بازگرداندن مسلمانان به ضعف پیشین و از بین بردن شیرینی پیروزی‌هایی که در ماه‌های اخیر در بخش‌های مختلف نصیب مسلمانان جهان شده، بوده است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات