کد خبر: ۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶- 19 January 2013
دکتر کدخدایی:

سلامت و آزادی انتخابات در ایران، فراتر از استانداردهای جهانی است

سخنگوی شورای نگهبان، با تشریح امتیازهای انتخابات در ایران نسبت به انتخابات در کشورهای مدعی دموکراسی گفت: انتخابات در ایران فراتر از استانداردهای جهانی برگزار می‌گردد.



به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در همایش دفاتر استانی شورای نگهبان تصریح کرد: مجامع بین المللی برای برگزاری انتخابات معیارهایی چون «آزاد بودن»، «مخفی بودن رای‌»، «سالم بودن» و... در نظر گرفته‌اند، در حالی که اغلب این موارد در نظام‌های انتخاباتی مدعی دموکراسی رعایت نمی‌شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تشریح فرآیند انتخابات در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی گفت: در این نظام‌های انتخاباتی موانع حقوقی برای انتخابات آزاد مردم، آن‌قدر زیاد است که اثر آن در کاهش مشارکت مردم مشهود است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: این موانع حقوقی با توجیه نظم‌بخشی به انتخابات صورت می‌گیرد اما عملاً در میزان مشارکت مردم مؤثر می‌گردد زیرا مردم امید چندانی به تأثیر حضور خود در انتخابات ندارند.
وی یادآور شد: در برخی از این کشورها، نظام‌ انتخاباتی به دو یا سه حزب، منحصر شده است و در واقع صاحبان قدرت و ثروت، تعیین کننده نتایج انتخابات هستند نه مردم. در برخی موارد یک نامزد ثروتمند با صرف هزینه‌های گزاف سعی کرده است با نامزدهای دو حزب اصلی رقابت کند اما چون به کانون‌های قدرت وابسته نبوده است از دور رقابت‌ها حذف شده است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در ایران برای نمایندگی مجلس و نیز ریاست‌جمهوری جمع کثیری ثبت نام می‌کنند و هرکس صلاحیت‌های مصرح قانونی را داشته باشد می‌تواند داوطلب شود. مردم نیز مجبور نیستند به فرد خاصی رای بدهند.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تجلیل از اهتمام مردم به انتخابات در ایران گفت: مردم کشورمان با وضو و قصد قربت پای صندوق های رای حاضر می‌شوند و هر داوطلبی را که مایل باشند بر می‌گزینند.
دکتر کدخدایی با انتقاد از طرح مباحثی چون انتخابات آزاد گفت: کدام انتخابات در ایران سالم و آزاد نبوده است؟! آیا مقصود کسانی که از انتخابات آزاد حرف می‌زنند، انتخابات برخی کشورها است که داوطلبان با تبلیغات هرزگی سعی می‌کنند رای مردم را کسب کنند؟
وی افزود: انجام وظایف قانونی در انتخابات موجب آزاد بودن و سالم بودن انتخابات در ایران است و در انتخابات 88 نیز مدعیان تقلب، هیچ دلیلی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکردند و کسانی که اکنون انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند، خودشان نیز قبلاً با همین سازوکار انتخاباتی به مسئولیت رسیده بودند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خراسان شمالی گفت: به لطف خداوند مردم کشورمان به خوبی مشکلات را پشت سر گذاشته‌اند و مسیر پیشرفت نظام اسلامی همواره صعودی بوده است.
وی گفت: دشمنان نظام از تبدیل ایران اسلامی به عنوان یک الگوی الهام بخش‌، نگران است و به همین دلیل با فشارها و تحریم‌های وحشیانه و غیر منطقی به جنگ با ملت ایران آمده است.
دکتر کدخدایی با تشریح برخی از مفاد منشور ملل متحد گفت: هیچ دولتی حق مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را ندارد اما کشورهای استعماری، با اقداماتی در تعارض با این اصل عرفی در صحنه بین‌الملل، به تحریم‌های غیر منطقی، جنبه حقوقی می‌دهد تا دیگر کشورها را از ارتباط تجاری با ایران بازدارد.
وی گفت: مگر یکی از محورهای برنامه‌ای سازمان ملل توسعه کشورها نیست و نهادهای بین‌المللی موظف نیستند که به ارتقاء بهداشت در دیگر کشورها کمک کنند؟ چگونه است که در تعارضی آشکار با این وظیفه، تجارت دارو نیز در ذیل تحریم‌ها قرار می‌‌گیرد؟
وی افزود: ملت ایران، بر اساس حق تعیین سرنوشت، نظامی طاغوتی را از بین برد و یک نظام مردم‌سالاری دینی را تأسیس کرد. بنابراین مخالفت با چنین نظامی، مخالفت با یک ملت است.
سخنگوی شورای نگهبان ضمن گلایه از برخی بی‌تدبیری‌ها در داخل گفت: به جای اینکه تقصیرها را متوجه دیگران کنیم، باید مشکلات را با تدبیر، مسئولیت شناسی و مسئولیت‌پذیری رفع کرد.
دکتر کدخدایی با تجلیل از ایثار‌گری‌ها و استقامت‌های ملت ایران در برابر مشکلات گفت: در دوران دفاع مقدس و مقاطعی مانند 9 دی 88 شاهد بودیم که مردم با روحیه بسیجی و مسئولیت‌شناسی، خودشان به صحنه ‌آمدند و کارهای بر زمین مانده را داوطلبانه انجام دادند و دشمنی‌ها و فتنه‌ها را از بین بردند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد