کد خبر: ۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۱- 19 January 2013
گفتگوی تفصیلی دکتر کدخدایی با باشگاه خبرنگاران؛

شورای نگهبان برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات آمادگی دارد

سخنگوی شورای نگهبان درباره چگونگی بررسی صلاحیت ها، الزامات اصلاح قانون انتخابات، امکان حضور ساکتین فتنه در انتخابات ریاست جمهوری، امکان حضور زنان در انتخابات و چندقطبی بودن انتخابات اظهارنظر کرد.



به گزارش خبرنگار مجلس باشگاه خبرنگاران، با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بر آن شدیم تا برای اطلاع از چگونگی بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان مصاحبه‌ای با سخنگوی شورای نگهبان داشته باشیم.
در تاریخ 18 دیماه برای مصاحبه با عباسعلی کدخدایی به دفتر سخنگوی شورای نگهبان رفتیم و درباره ماراتن انتخابات ریاست جمهوری با وی به گفتگو نشستیم.
مشروح مصاحبه تفصیلی باشگاه خبرنگاران با دکتر کدخدایی را در ادامه بخوانید.


باشگاه خبرنگاران: آقای کدخدایی به نظر شما الزامات اصلاح قانون انتخابات چیست؟ چرا ما همواره در زمان‌های نزدیک به انتخابات شاهد اصلاح این قانون هستیم؟

کدخدایی: این سوال بیشتر ابعاد سیاسی دارد که همواره در نزدیکی فصل انتخابات به سراغ اصلاح می‌روند که می‌تواند کارکردهای سیاسی نیز داشته باشد.

آنچه همواره در ارتباط با قانون انتخابات مطرح بوده ، این است که این قانون، قانون جامعی نیست و به دلیل اقتضائاتی که امروزه ایجاد شده است نیازهای جامعه ما را در مباحث سیاسی و بحث‌های انتخاباتی تامین نمی‌کند.
ما بارها عرض کردیم خدمت دولت محترم و مجلس محترم تا تلاشی بکنند که قانون انتخابات اصلاح شود، اما هر بار به دلیل نگاه‌های خاصی که نسبت به اصلاح قانون انتخابات وجود داشته این امر به تعویق افتاده تا امروز که سرانجام طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس در حال بررسی است.
در مجالس چند دوره اخیر این انتظار بود و برخی اوقات دوستان در دولت اشاره کردند که لایحه‌ای را آماده کرده و پیگیر آن هستند اما نهایتا در زمان پایانی دوره‌های مجلس و یا نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری مشاهده می‌کنیم که اصلاحات پیوندی را به بخشی از قانون وارد می‌کنند که قطعا نمی‌تواند برای وضعیت موجود ما و در شرایط امروزی تاثیرگذار باشند چراکه اولا ابعاد مختلف را در بر ندارند و ثانیا این اصلاحات نمی‌تواند چارچوب قانونی که در فضای انتخابات دهه 60 وضع شده را تغییر دهد و به ناچار قسمت‌هایی از قانون بصورت پیوندی اصلاح می‌شود که در برخی از قسمت‌ها معایبی را همراه خود دارد.



باشگاه خبرنگاران: ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات از دیدگاه شورای نگهبان چیست؟

کدخدایی: چون قبلا شورای نگهبان و مجلس در زمینه ماده 35 تجربه‌ای داشت و ما نیز ایراد گرفته بودیم به همین دلیل در این دوره ایراد را از قبل اعلام کرده و از دوستان مجلس خواهش کردیم تا آن‌را از دستور خارج کنند که این اتفاق نیز افتاد.
نسبت به ماده 31 نیز در کلیت مغایرتی به چشم نمی‌خورد و اولین تجربه‌ای بود که مجلس و شورای نگهبان با چنین اصلاحی روبرو می‌شد، اما این ماده نیز ایرادات جزئی داشت که ما به مجلس اعلام کردیم. با عنایت به اینکه قوانین ما قوانینی است که محصول دهه 60 است در دو سه دهه گذشته فضای جامعه نیز تغییر داشته و رقابت‌های سیاسی سنگین‌تر شده است، ما از مجلس و دولت محترم تقاضا می‌کنیم تا این اصلاحات که اقتضاء فضای سیاسی امروز است را زودتر انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران: در چه زمانی شاهد برگزاری انتخابات با قوانین جدید خواهیم بود؟

کدخدایی: این را باید از نگاه مجلس و دولت دید اما با توجه به دستوری که مقام معظم رهبری برای تدوین سیاست‌های انتخاباتی کشور به مجمع تشخیص مصلحت صادر کردند و این مجمع نیز در این زمینه فعالیت می‌کند و تحقیقاتی نیز در این باره انجام شده و ما امیدواریم پس از تصویب نهایی این سیاست‌ها مجلس هم بتواند براساس سیاست‌های کلان انتخاباتی قانون جامع انتخابات را تدوین کرده تا این مشکل حل شود.

باشگاه خبرنگاران: برخی معتقدند اصل 115 قانون اساسی نمی‌تواند با قوانین عادی اصلاح شود و به همین دلیل به اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس ایراد وارد کردند، نظر شما در این زمینه چیست؟

کدخدایی:مرجع تطبیق قوانین با قانون اساسی شورای نگهبان است و طبعا اگر این شورا تشخیص دهد مصوبه مجلس با قانون اساسی مغایرت دارد این را اعلام می‌کنیم و نیازمند تذکر دیگر افراد نیستیم؛ برای مثال برخی مواد اصلاح قانون انتخابات ایراد داشته و برخی نیز با اصول قانون اساسی مغایرت داشتند اما کسی مدعی نیست که اصلاح قانون اساسی از طریق قانون عادی صورت می‌گیرد. در جهت اجرایی هم قانون اساسی آنرا مشخص کرده و مرجع تشخیص شورای نگهبان است و اگر ما مغایرت قانونی را با قانون اساسی اعلام کنیم مجلس هم تمکین می‌کند.



باشگاه خبرنگاران: با توجه به اهمیت قانون انتخابات، آیا مدت زمان اختصاص یافته به اصلاح این قانون کافی بوده است؟

کدخدایی: این موضوعات از بحث‌های کارشناسی است که ممکن است بنده نظر شخصی بدهم اما در مقام سخنگوی شورای نگهبان ضرورتی ندارد به آن بپردازم و این امور به تشخیص مجلس بستگی دارد و ما تنها به متن مصوبه نگاه می کنیم و مهم این است که مصوبات مجلس کارشناسانه بوده و نظرات مختلف در این زمینه را گردآوری کرده و مد نظر قرار داده باشد.

باشگاه خبرنگاران: نظر شما درباره "هیئت نظارت بر قانون اساسی" چیست؟

کدخدایی: نظر ما همچنان همان نظری است که شورای نگهبان در سه دهه گذشته اعلام کرده و به نظر ما این امر مغایر قانون اساسی است؛‌ اما اینکه برخی در اجرای نظرات مراجع قانونی کوتاهی می‌کنند بحث دیگری است.

باشگاه خبرنگاران: دولت‌ بارها نظر شخصی خود را از قانون اساسی داشته است چطور می‌توان از اتفاقاتی از این قبیل جلوگیری کرد؟

کدخدایی: آنچه در کشور ما براساس قانون اساسی و سیاست‌های کلان باید بدان پرداخته شود اجرای قانون است و قانون اساسی تا زمانی که اصلاح نشده اعتبار قانونی دارد و لازم‌الاجرا است همچنین قوانین عادی تا زمانی که نسخ نشده برای همه لازم‌الاعتبار است؛‌برای مثال گاهی در شورای نگهبان ما با استناد به مغایرت با قانون اساسی با مصوبه‌ای مخالفت می‌کنیم اما در صورتی که رای کافی نداشته باشد قانون می‌شود و بنده به عنوان یک مقام مسئول مکلف به تبعیت از آن هستم. این بحث مهمی است که در فلسفه قانونگذاری مورد توجه قرار می‌گیرد.
اصلاح قانون اساسی نیز در اصل 177 قانون اساسی در نظر گرفته شده و شورای نگهبان در این زمینه وظیفه مستقیمی ندارد.

باشگاه خبرنگاران: آیا ما در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شاهد اجرای قانون جدید انتخابات خواهیم بود؟

کدخدایی:پاسخ به این سوال در صلاحیت بنده نیست اگر مجلس آنرا اصلاح نکرد و کنار گذاشت و یا با ایرادات شورای نگهبان مخالفت کرده و طرح اصلاح قانون انتخابات را به مجمع بفرستد این قانون برای انتخابات آتی محقق نمی‌شود به همین دلیل ما منتظر تصمیم مجلس هستیم.




باشگاه خبرنگاران: شما بارها موافقت خود را با تغییر مجری انتخابات اعلام کرده بودید اما آقای مرتضوی چندین بار این امر را خلاف قانون اساسی دانستند نظر شما در این زمینه چیست؟

کدخدایی: باید بحث‌های کارشناسی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و نباید با عینک سیاسی صرف بخواهیم به آن بپردازیم؛ بنده معتقد هستم برگزاری انتخابات کاری از جنس اجرا، تقنین یا قضا نیست که منحصر به قوای سه‌گانه باشد البته پشتیبانی انتخابات یک امر کاملا اجرایی است که در اختیار وزارت کشور است. البته وزارت کشور براساس قوانین عادی و نه قانون اساسی مامور اجرای انتخابات و پشتیبانی از آن شده است بنابراین قانون اساسی در این اساس نظری نداشته است و استنباطی که انجام می‌شود و شورای نگهبان این استنباط را دارد و برخی دوستان به آن متوسل شدند، این است که به نظر ما اگر امری صرفا اجرایی باشد قوه مقننه حق ندارد در آن دخالت کند و اگر تقنینی باشد قوه مجریه متقابلا حق دخالت ندارد.
اما در بحث برگزاری انتخابات معتقد هستیم، برگزاری فی‌النفسه از جنس اجرا نیست.
یکی از شاهد مثال‌های ما این است در قوانین دهه 60 مربوط به انتخابات هیئت‌های اجرایی شهرستان‌ها و استانی که تعیین می‌شدند تقریبا از سه قوه در آن حضور داشتند. مثلا ترکیب هیئت اجرایی در شهرستان را ملاحظه کنید؛ فرماندار، معتمدین شهر،‌دادستان، رئیس اداره ثبت احوال،‌این‌ها از کجا هستند؛دادستان عضو قوه قضائیه است. مربوط به الان هم نیست، مربوط به قانون دهه 60 است، پس آن موقع هم این اعتقاد وجود داشته است؛ معتمدین مردم که اصلا بر اساس شخصیت حقیقی شان وارد می شوند نه براساس شخصیت حقوقی شان،اینها افراد کوچه و بازار هستند که انتخابات را برگزارمی کنند. آیا این خلاف قانون اساسی بوده است؛ چرا شورای نگهبان آن موقع ایراد نگرفته بود، چرا بیش از 30 سال ازاجرای آن گذشته و کسی اعتراض نکرده است. اینها بحث‌های کارشناسی و علمی است و نمی‌توان با یک انگ سیاسی و برخوردهای سیاسی برخی آقایان از آنها کناره‌گیری کرده و یا آنها را به فراموشی بسپاریم. بهتراست این‌ها در مجامع کارشناسی و مسئولین اجرایی، تقنینی و قضایی به آن بیشتر بپردازند و در یک فضای دور از این احساسات سیاسی، هر آنچه حق هست اجرا کنیم.

باشگاه خبرنگاران: نظر شما در رابطه با کاندیدا شدن بانوان و ثبت‌نام آنها چیست؟

کدخدایی: بارها این سوال شده و بنده عرض کردم ثبت نام و ورود به این عرصه برای کسی ممنوع نیست (اصل ثبت نام)
قانون اساسی مشخصا بررسی صلاحیت‌ها را یکی از وظایف شورای نگهبان قرار داده است. آنچه در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود نظر شورای نگهبان است و در ادوار گذشته هم دیدیم.

باشگاه خبرنگاران: آیا خانم‌ها جزء رجل سیاسی و مذهبی محسوب می‌شوند یا خیر؟

کدخدایی:ما بحث رسمی در این زمینه نداشتیم که بخواهیم نتایج آنرا اعلام کنیم. اما اگر به نتیجه‌ای رسیدیم که بخواهیم در این جهت تصمیمی بگیریم باید تفسیری توسط شورای نگهبان نسبت به اصل 115 انجام شود که آن را اعلام می‌کنیم. تا الان ما تفسیر رسمی نسبت به این امر نداشتیم.

باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه ما شاهد فتنه‌انگیزی دو نامزد تایید شده از سوی شورای نگهبان بودیم، آیا شورای نگهبان تغییری در روش خود برای بررسی صلاحیت‌ها ایجاد می‌کند یا خیر؟

کدخدایی: آنچه از ابتدا تا کنون ملاک شورای نگهبان بوده و همچنان نیز ما براساس آن عمل می‌کنیم تطبیق رفتار نامزدها با قوانین و مقررات موجود در قانون است. از این نظر هیچ تغییری در رفتار و رویه شورای نگهبان به عمل نیامده است ولی ممکن است مصادیق فرق کنند.
برای مثال ممکن است یک نماینده مجلسی که در یک دوره تایید شده در دوره بعد به دلیل اقداماتی که انجام داده تایید نشود و این طبیعی است که ما در مجلس نهم نیز شاهد مصادیق آن بودیم. در انتخابات ریاست جمهوری هم همینطور هست و آنچه که ما عمل خواهیم کرد تطبیق رفتار همه نامزدها با معیارهای قانونی که در قانون اساسی و قوانین عادی آمده است.
احراز شرایطی که نامزدها باید داشته باشند و در اصل 115 آمده است و باید شرایط ذکر شده در این اصل در آن نامزد وجود داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران: آیا مسیر بازگشتی برای افرادی که در فتنه 88 حضور داشتند و با فتنه گران همراهی کردند وجود دارد تا بتوانند دوباره کاندیدا بشوند؟

کدخدایی: الان نمی توانم دقیقا مطلب را تبیین کنم و نیازمند یک بحث مصداقی است. اما به طور کلی می توانم بگویم که اولا آغوش نظام برای همه کسانی که تخلفی داشته اند و می خواهند به آغوش نظام بازگردند، باز است . اما این را هم قبول کنیم که اگر کسی تخلفاتی را انجام بدهد دیگر ممکن است پذیرشی برای او نسبت به بعضی از پست ها وجود نداشته باشد. اما منعی ندارد که در جاهای دیگر فعال باشند. شما پست‌های کلانی چون ریاست جمهوری و مجلس را مد نظر دارید که اینها ویژگی‌های خاصی دارند و هیچ نظامی هم نمی آید ارکان اصلی خودش را در اختیار کسانی بگذارد که اساسا با آن رکن مخالف هستند.
طبیعتا بازگشت به قانون اساسی و نظام برای کسی قانون اساسی را قبول ندارد و صراحتا در مقابل آن موضع گیری می‌کند، مفهومی ندارد و بی‌معنا است. حرف ما این است که اگر تخلفاتی در این زمینه صورت گرفته باید با این تخلفات برخورد شود و افراد هم اگر می‌خواهند ثبت‌نام کنند، با معیار‌های رفتارهای گذشته در خصوص آنها تصمیم‌گیری می‌شود.
شورای نگهبان اگرچه اعلام می‌کند که آغوش نظام برای همه باز است اما هیچ وقت هم کارت دعوتی برای افراد ارسال نمی‌کند، مخصوصا برای کسانیکه زمانی به صورت نظام چنگ انداخته‌اند و مرتکب تخلفاتی شده‌اند. اما ما تلاشمان این است که اگر کسی ثبت‌نام کرد بتوانیم بررسی صلاحیت او را بر اساس معیارهای قانونی انجام دهیم و طبیعتا رفتارهای گذشته افراد هم بخشی از این معیارهای قانونی است.
در رابطه با این بخش مثالی را از مجلس نهم می‌زنم، افرادی سراغ تبلیغات و دفاع از فتنه 88 رفتند اما بعد از مدتی از حمایت خود برگشتند و دیگر از روش آنان پیروی نکردند. این افراد در انتخابات مجلس نهم تایید شدند اما حسب مورد باید بررسی شود تا آن حمایت تا چه حد و در چه زمانی ادامه داشته است.



باشگاه خبرنگاران: آیا امکان ثبت نام برای سران فتنه ثبت وجود داد و آیا صلاحیت‌ آنها تایید می‌شود؟

کدخدایی: ‌این‌ها نکته‌هایی است که باید در زمان ثبت‌نام مطرح شود تا ببینیم این رفتارها با قانون منطبق بوده است یا خیر.
خیلی از افراد در گذشته مرتکب تخلفات و جرایمی شدند که بعضا بعید است بتوانند دوباره ثبت‌نام کنند و احراز صلاحیت شوند با توجه به اهمیت کاری که آن موقع انجام شده و رفتار خلافی که داشتند اما نتیجه و نظر نهایی منوط به تصمیم اعضای محترم شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت‌ها است.

باشگاه خبرنگاران: عسگراولادی اعلام کرده کروبی و موسوی در راس فتنه‌ نیستند، نظر شما در این باره چیست؟

کدخدایی: بنده به مباحث سیاسی ورود نخواهم کرد و این‌ها نظراتی است که در فضای سیاسی باز ما هر کسی نظرات خود را دارد و اعلام می‌کند. ضرورتی ندارد ما به این مباحث بپردازیم؛‌اگر در زمان بررسی صلاحیت‌ها افرادی ثبت نام کنند، آن موقع اعلام نظر خواهیم کرد و نظررسمی شورای نگهبان را قاطعانه اعلام خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران: نظارت بر افراد دارای امکانات دولتی و بررسی صلاحیت آنان چگونه خواهد بود؟

کدخدایی: قطعا رفتار افراد، مورد نظر شورای نگهبان قرار خواهد گرفت اما این نکته از نکاتی است که در قانون انتخابات ما مشکل دارد من فراتر از آن را می‌گویم رئیس جمهوری که برای دور بعد کاندیدا می‌شود امکانات عمومی مانند سفرهای رسمی و ملاقات‌های رسمی را دارد و سخنان وی از رسانه‌ها پخش می‌شود و همین را با فرد گمنام مقایسه کنید در این جهت قانون ساکت هست، افراد یا در مناسب حکومتی هستند و یا افراد عادی هستند.


باشگاه خبرنگاران: آیا فردی بدلیل تبلیغات مغایر با قانون رد صلاحیت می‌شود؟

کدخدایی: تفکیک این سخت است که شما بروید خودتان فردی را تبلیغ کنید یا فرد، رسانه‌ای را برای تبلیغات خودش مدنظر قرار دهد، این از جهت حقوقی مرز ظریفی دارد، نکته دوم اینکه بله تا زمانی که فرد در گردونه انتخابات است معمولا ما این مطلب را داشتیم که بنده مصداقش را در ارتباط انتخابات خبرگان رهبری عرض می‌کنم.
در دوره چهارم یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده، در تبلیغات مطالبی خلاف واقع را در نطق تلویزیونی خود گفته بود که مورد توجه اعضای محترم شورای نگهبان قرار گرفت و رای به عدم صلاحیتش دادند.
امکانش هست اما اینکه تفکیک کنیم کدام رسانه عمدا تبلیغ می‌کند یا با سفارش نامزد تبلیغ می‌کند، متفاوت است، البته ما مصوباتی داریم که مقامات و مسئولین نباید با برخی رسانه‌ها مصاحبه بکنند و اگر این را جزء مقررات عمومی کشور بدانیم، درصورتیکه کسی تخلف کند، مورد توجه واقع می‌شود.

باشگاه خبرنگاران: خبرها نشانگر این است که برخی کاندیداها، ستادهای شهرستانی خود را فعال کردند، آیا این امر تاثیری بر بررسی صلاحیت آنان دارد؟

کدخدایی: اگر وارد گردونه تبلیغات شده باشند و مصداق تبلیغات داشته باشد بر بررسی صلاحیت‌ها تاثیر دارد چراکه تبلیغات قبل از موعد ممنوع است. اما اگر مصداق تبلیغات نداشته باشد، مشکلی نیست برخی افراد گروه‌بندی کردند، محل اجاره می‌کنند و یا ستادهای غیررسمی و داخلی تشکیل می‌دهند و تصمیماتی می‌گیرند تا تصمیمات را علنی اعلام نکند آثار حقوقی ندارد.

باشگاه خبرنگاران: شما بعد از انتخابات 88 از تغییر فرهنگ سیاسی صحبت کردید، برای این تغییر فرهنگ سیاسی، چه اقداماتی انجام شده و باید انجام شود؟

کدخدایی:این یک بحث کلان اجتماعی است که نمی‌شود در یک مقطع خاص همه نیازمندی‌ها را پوشش داد. به نظر می‌رسد مباحث فرهنگی باید از دوران کودکی آغاز شده و در جامعه ما از طریق ا فراد، مقامات و نهادها ترویج شود و بعد بعنوان باور عمومی در جامعه نهادینه شود، این مسئله‌ای نیست که بتوان در طول 3 یا چهار سال آن را حل کنیم و بگوییم الان به یک نقطه مطلوب در فرهنگ انتخاباتی رسیدیم. طبعا دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراجعی که در جامعه تاثیرگذار هستند و همچنین رفتار مقامات سیاسی می‌تواند به ترویج و گسترش این فرهنگ انتخاباتی کمک کند و این از مباحثی است که نیازمند بحث‌های جامعه‌شناسی زیاد هست.
ما نیازمند این هستیم که مقررات، اصول و قواعد را از آن تبعیت کنیم، تا زمانی که تبعیت نکنیم اجتماع از هم گسیخته را خواهیم داشت. در نظامات سیاسی هم ما باید به این باور برسیم و با کمک همه مردم با استفاده از همه ظرفیت‌ها کشور را اداره بکنیم و باور کنیم قانون برای همه هست. ضرورت حفظ نظم بر اشکالاتی که ممکن است ما نسبت به یک قانون یا برخی قوانین داشته باشیم اولویت دارد و باید این باور در همه ما به خصوص در مقامات سیاسی و اجتماعی کشور بوجود بیاید و از این طریق می‌تواند در جامعه ترویج پیدا کند در آینده شاهد جامعه بالنده باشیم مثل همه مواردی که در کشور و جامعه سرافرازی داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران: آیا تبلیغات با هزینه‌های سنگین باعث رد صلاحیت می‌شود؟

کدخدایی: این یکی از نواقص قانون انتخابات است که در هزینه‌های انتخاباتی نظارتی را ملاحظه نکرده است، در اکثر کشورها قوانین انتخابات سقف هزینه‌هایی که یک کاندیدا می‌تواند برای تبلیغات داشته باشد معین کرده و حتی نامزدها باید درباره حساب‌های بانکی خود نیز گزارش دهد اما متاسفانه ما در قانون این امر را نداریم و نمی‌توانیم بر هزینه‌ها نظارت دقیق داشته باشیم.
البته این نکته قابل ذکر است که اگر جایی برای ما محرز شود که هزینه‌ها، نامتعارف بوده است، شورای نگهبان می‌تواند از طریق نظارت استصوابی ورود پیدا کند و نسبت به صلاحیت فرد اظهارنظر کند.

باشگاه خبرنگاران: اعلام شده انتخابات قرار است در برخی نقاط کشور به صورت کاملا رایانه‌ای برگزار شود، نظر شورای نگهبان در این زمینه چیست؟

کدخدایی:ما همیشه اعلام کردیم، هر جایی که دوستان ما در وزارت کشور بتوانند امکانات فنی را فراهم کرده و امنیت آن را براساس نظر کارشناسان ما تضمین بکنند، ما این آمادگی را داریم که انتخابات بصورت رایانه‌ای برگزار شود اما منوط به این است که وزارت کشور الان اعلام آمادگی کرده و شرایط را فراهم کند.
همین الان عرض می‌کنم، اگر در همه نقاط چنین امکانی فراهم شود مشروط بر تامین امنیت فنی، قطعا ما هم آمادگی خواهیم داشت تا انتخابات در کل کشور بصورت رایانه ای برگزار شود.

باشگاه خبرنگاران: نظر شما درباره کلیدواژه "انتخابات آزاد" که از سوی برخی افراد مطرح می شود، چیست و آیا می‌تواند زمینه ای برای فتنه جدیدی باشد؟

کدخدایی:این حرف هجوی است چراکه از ابتدای انقلاب، انتخابات در جمهوری اسلامی ایران آزاد بوده، آزادی از جمله ویژگی‌های نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی در همه ادوار بوده و ما خود نیز مدافع این انتخابات بودیم.
برخی دشمنان سعی می‌کنند در اقداماتی که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارند هر از چندگاهی با استفاده از واژه‌ها یا رویه‌های خاص تردیدهایی میان مردم ایجاد کنند و الان هم امکان دارد از این واژه‌های مقدس بخواهند استفاده سوء بکنند ولی خیلی ارزشی ندارد و مردم ما مثل همیشه به این شعارها و توطئه‌ها پاسخ منفی می‌دهند و توهماتی که برخی دشمنان خارجی به همراه و کمک عوامل داخلی‌شان می‌خواهند ایجاد بکنند.

باشگاه خبرنگاران:کابینه دولت تغییرات زیادی کرده و ابهامات زیادی درباره لزوم دریافت رای اعتماد از مجلس وجود دارد،‌نظر شما چیست و آیا تفسیری در این زمینه صورت گرفته یا خیر؟

کدخدایی: حسب وضعیت موجود، اگر با برداشت‌های ضمنی بخواهیم حساب کنیم تا الان نیازی به رای اعتماد مجدد نبود اما بحثی بود که آیا وزارتخانه‌هایی که ادغام شده‌اند جزء تغییرات محسوب می‌شوند یا خیر؟
گر بخواهیم در این چارچوب وارد شویم نیاز به تفسیر است که تاکنون درخواست تفسیر نشده اما این آمادگی هست این درحالیست که بر اساس نظر شورای نگهبان در وضعیت فعلی نیازمند رای اعتماد مجدد نیست.

باشگاه خبرنگاران: انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چند قطبی است؟

کدخدایی: در جمهوری اسلامی همه گروه ها آزاد هستند و می توانند در انتخابات شرکت کنند و انتظارمان این است که همه این گروه‌ها به قانون و شرایط اجتماعی کشور و مردم پایبند باشند تا مثل همیشه انتخابات پرشوری را داشته باشیم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد