کد خبر: ۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۸- 10 November 2012
حضرت آیت‌الله جنتی:

مسئولان تهدید‌های دشمن را به فرصت تبدیل کنند

حضرت آیت الله جنتی، خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به تهدیدات دشمن گفت: باید بتوان تهدید‌های دشمن را به فرصت تبدیل کرد.



به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله جنتی، در خطبه اول نماز عبادی ـ سیاسی جمعه تهران، با بیان اینکه ایام ذی‌الحجة ماه نورانی و عجیب و غریبی است، اظهار داشت: عرفه، غدیر، حج و روز مباهله که روز بسیار شریفی است در این ایام اتفاق افتاده است و یکی از مواردی که در این ماه ذی‌الحجه صورت گرفته که افتخاری است برای اسلام و شیعیان، صدقه دادن امیرالمومنین در حال رکوع است و ما باید همچنان سپاسگذار خداوند منان باشیم که نعمتی چون علی (ع) را به ما داد.
وی با تبریک روز مباهله به توصیف از این روز بزرگ پرداخت و گفت: روز مباهله روزی است که پیامبر اسلام پس از آنکه در سال‌های پایانی به پادشاهان کشورهای بزرگی چون مصر، روم و ایران نامه نوشت و در سال دهم هجری نامه‌ای به نصارای نجران فرستاد و آنها را به یکتا پرستی دعوت کردند.
آیت الله جنتی ادامه داد: نصارای نجران در نزدیکی یمن ساکن بودند و قدرت و جمعیت بسیاری داشتند و بعد از نامه رسول الله (ص) با پیامبر ملاقات‌هایی را داشتند که پیامبر در آن دیدار به آنهاگفت که خدا را بپرستید چرا که حضرت عیسی نیز مانند همه یک بنده بیشتر نبود.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: نصارای نجران معتقد بودند که چون حضرت عیسی پدر نداشته پس بنابراین خدا پدر حضرت عیسی است که در این میان آیه‌ای نازل شد که مفهومش این بود که پس اگر حضرت عیسی پدرش خدا است پس پدر حضرت آدم نیز خدا است و این دلیلی نمی‌شود که هر کس پدر ندارد، خداوند پدر او باشد.
وی اضافه کرد: پیامبر به آنان پیشنهاد داد پس بیاید قراری را بگذاریم و با همدیگر مباهله کنیم و هر کس ناحق است از خدا بخواهیم که بر وی عذاب نازل کند و قرار بر این شد که 24 ذی‌الحجه برای مباهله حاضر شوند.
آیت الله جنتی تصریح کرد: نصارای نجران گفتند که باید ببینیم در روز مباهله پیامبر با چه کسانی برای انجام این کار می‌آید اگر پیامبر لشکر کشی کردند که باید بدانیم که آنان زیاد در حق بودن خود مصمم نیستند. اما اگر غیر این صورت باشد مسئله به گونه‌ دیگر است.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: پیامبر اکرم در روز مباهله به همراه حضرت علی (ع)، فاطمه زهرا (س) و دو نوه خود حضرت حسن (ع) و حضرت حسین(ع) به محل مباهله رفت که همین اقدام رسول الله (ص) سبب شد تا نصارای نجران متنبه شوند. بنابراین به حضور پیامبر شتافتند و از مباهله صرف نظر کردند و تسلیم شدند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی اعمال و دعاهای مسلمانان پرداخت و گفت: بسیاری از مسلمانان هستند که هم در مناسک حج، شب‌های قدر و روز عرفه و دیگر مناسبت‌ها شرکت می‌کنند اما حسن نورانیت و قرب به خدا را در خود آنچنان که باید مشاهده نمی‌کنند.
آیت الله جنتی افزود: اعمال ما گاهی اوقات در بدو تولد فاسد زاده می‌شود و عمل صالحی که با ریا انجام شود فایده‌ای ندارد. البته عمل ممکن است صالح باشد و در قربت صورت بگیرد و بالاخره زنده و سالم متولد شود اما بعد خود ما آن را خراب می‌کنیم که به آن هبط می‌گویند.
خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: خداوند در آیه‌ای به پیامبر خطاب می‌کند شمای پیامبر با همه خوبی‌هایی که دارید اگر شرک بورزید تمام اعمالتان باطل می‌شود. البته داد زدن سر پیامبر نیز سبب هبط شدن اعمال می‌شود و خاصیت نماز و روز را می‌زداید.
وی با تاکید بر اینکه روابط اجتماعی اسلامی در میان ما ضعیف است، گفت: برادری، مودت، محبت، عاطفه، دوستی، و کمک به یکدیگر در اسلام از اصول روابط اجتماعی است و مسلمان کسی است که مردم از زبان و دست او آسوده باشند. حال بیایم خودمان را ارزیابی کنیم که کدام‌مان در عمل چنین رفتار می‌کنیم.
آیت‌الله جنتی، در خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه تهران، رحلت آیت‌الله ملک‌‌حسینی را تسلیت گفت‌ و اظهار داشت: این ضایعه را به مردم ولایتمدار استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تسلیت عرض می‌کنم؛ آیت الله ملک حسینی مانند سنگی نفوذ‌ناپذیر بود و قدرتی بود که با جریانات انحرافی و طاغوتی مبارزه کرد.
وی همچنین در ادامه به زلزله جدید ورزقان اشاره و تصریح کرد: این زلزله جدید ما را بسیار ناراحت کرد و خانه هموطنانمان در ورزقان و اهر را تخریب کرد.
دبیر شورای نگهبان افزود: رهبر معظم انقلاب درباره حضور در نماز جمعه هم با کنار رفتن من مخالفت کردند ولی با توجه به درخواست بنده پیشنهاد کردند که موعد حضور در نماز جمعه را عقب بیاندازم برای همین هر دو ماه یکبار در نماز جمعه به عنوان خطیب حضور پیدا می‌کنم.
خطیب نماز جمعه تهران در بخشی از سخنان خود سؤال از رئیس جمهور که توسط مجلس شورای اسلامی کلید خورده است را حق مجلس دانست و گفت: نمایندگان باید بیاندیشند که آیا در شرایط فعلی سؤال از رئیس جمهور به مصلحت است یا خیر؛ خود آقایان فکر کنند آیا این مسئله اختلاف بین سران قوا را مطرح نمی‌کند.
آیت الله جنتی ادامه داد: اگر هم احیانا رئیس جمهور به مجلس رفت، دوستان بدانند که سؤال از رئیس جمهور بحث جنگ و جدل سیاسی نیست، البته ما نظرمان این بود که سؤال از رئیس جمهور در یک جلسه خصوصی و دوستانه مطرح می‌شد، حال خود نمایندگان مختار هستند.
وی با تأکید بر اینکه سؤال از رئیس‌جمهور نباید تبدیل به کینه‌ورزی بشود، اظهار داشت: کینه‌ورزی و جنگ و جدل در بحث سؤال از رئیس جمهور هم خلاف اخلاق اسلامی و هم خلاف وحدت است.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل جمهوری اسلامی در شرایط فعلی مسائل اقتصادی است، گفت: دشمن بر روی مسائل اقتصادی انگشت گذاشته و می‌خواهد مردم را در مقابل نظام قرار دهد. مسئولان بدانند که هر مسئله‌ای به جزء مسئله اقتصادی حالت جنبی و حاشیه‌ای دارد.
آیت‌الله جنتی به نامه سران قوا به مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: هر چند این حرکت سران قوا بسیار خوب بود ولی کم است، مسئولان باید ارادت خود را در عمل به مرحله ظهور برسانند.
وی با بیان اینکه مسئولان باید بنشینند و درباره مسائل فعلی کشور چاره‌اندیشی کنند، گفت: باید محورهایی را ترسیم کرد که بتوان تهدید‌های دشمن را به فرصت تبدیل کند.
دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه مسئله ارزی مردم را کلافه کرده است، گفت: نباید وضعیت ارزی به اینجا می‌رسید که در ماست و پنیر مردم هم تأثیر بگذارد؛ مسئولان روی واردات و صادرات کار کنند و مردم نیز تاجایی که می‌شود در مواد مصرفی خود صرفه‌جویی کنند.
آیت‌الله جنتی همچنین به برخی نشست‌ها و جلسات غیرضروری در درون دولت اشاره و تصریح کرد: خود مسئولان بنشینند و ارزیابی کنند که آیا این نشست‌ها با آن هزینه‌ای که صرف می‌شود خروجی مثبتی دارد یا خیر.
وی در بخشی از سخنان خود به اوضاع و شرایط کشور سوریه اشاره کرد و گفت: مردم سوریه دچار مشکل مضاعف شدند و همه دنیا می‌دانند که عربستان، قطر، ترکیه، آمریکا، انگلیس و اسرائیل به تروریست‌های سوریه کمک می‌کنند و ما از این در عجب هستیم که این کشورهایی که بحث موضوع مبارزه با تروریست را مطرح می‌کنند آیا خودشان نمی‌اندیشند که این کاری را که انجام می‌دهند با سخنانشان متضاد است.
خطیب نماز جمعه تهران در بخش پایانی سخنان خود انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یک رسوایی و بی‌آبروی دانست و گفت: اگر این آمار مشارکت در کشور ما رخ می‌داد بوق و کرنا سر می‌دادند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد