کد خبر: ۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰- 31 October 2012
دکتر کدخدایی:

محدود کردن اختیارات شورای نگهبان و دولت در برگزاری انتخابات خلاف قانون اساسی است

سخنگوی شورای نگهبان، گفت: هر مصوبه مجلس شورای اسلامی که اختیارات شورای نگهبان و دولت را در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری محدود کند، خلاف قانون اساسی است.




دکتر کدخدایی روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران سیاسی ایرنا و در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا طرح کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی برای تشکیل هیات11 نفره به عنوان ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری خلاف قانون اساسی است یا خیر؟، این مطلب را بیان کرد.
کدخدایی، اظهارداشت: در خصوص این طرح باید ابتدا منتظر مصوبه نهایی مجلس شورای اسلامی باشیم تا ببنیم که در نهایت چه چیزی به تصویب نمایندگان خواهد رسید.
وی با اشاره به اختیارات شورای نگهبان که در اصل 115 قانون اساسی در بعد نظارتی تعیین شده است، گفت: هر مصوبه مجلس شورای اسلامی که اختیارات شورای نگهبان در بعد نظارتی و همچنین اختیارات قوه مجریه را در بعد اجرایی محدود کند، ایراد مرسوم شورای نگهبان را به دنبال خواهد داشت.
کدخدایی ادامه داد: باید منتظر مصوبه نهایی باشیم که قطعا اگر دخالت‌هایی را در حوزه اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد مورد موافقت شورای نگهبان نخواهد بود.
وی در خصوص افرادی که در انتخابات آتی ریاست جمهوری حضور خواهند داشت، گفت: شورای نگهبان هیچگاه نسبت به حضور افراد نگاه جناحی و سیاسی نداشته و عملکرد این نهاد در تمامی انتخابات دوره های گذشته گواه این موضوع است.
کدخدایی افزود: شورای نگهبان همانند انتخابات گذشته در هنگام بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، رفتار کسانی که عملکردشان مغایر قانون و مقررات بوده و ساختار شکنی کرده‌اند و از حوزه قانون اساسی و نظام نیز فراتر رفتند را در نظر خواهد داشت.
وی تصریح کرد: رفتارهای ساختارشکنانه، مجرمانه و اقدامات خلاف قانون و مصالح نظام هر فردی در بررسی صلاحیت‌ها او برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری تاثیرگذار خواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص ابزارهای قانونی برای برخورد با تبلیغات زود هنگام انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: متاسفانه شورای نگهبان ابزار قانونی خاصی برای برخورد با تبلیغات زودهنگام در اختیار ندارد.
کداخدایی افزود: برغم این موضوع تبلیغات زودهنگامی که در سرنوشت انتخابات موثر باشد در هنگام بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی مدنظر قرار می‌گیرد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد