کد خبر: ۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰- 22 October 2012
یادداشت وارده؛

«راهبری» در صحنه تقابل با دشمن

گاه دشمن پیدا و آشکار است و گاه می‌کوشد خود را پشت عناوین زیبا و دوستانه پنهان کند. وقتی صفوف دشمن، روشن باشد و یمین و یسار لشکر بیگانه مشخص باشد، برخورد با آن آسان‌‌تر است؛ چه آنکه تنها نیازمند شجاعت و بهره‌گیری از فنون نبرد و وقت‌شناسی است، اما آنگه که دشمن خود را در غبار فتنه‌ها پنهان می‌سازد نبرد با آن بصیرت و هوشمندی فوق‌العاده‌ای می‌طلبد.



محمد مهدی شیر محمدی


یکم: دشمن پیدا و پنهان


گاه دشمن پیدا و آشکار است و گاه می‌کوشد خود را پشت عناوین زیبا و دوستانه پنهان کند. وقتی صفوف دشمن، روشن باشد و یمین و یسار لشکر بیگانه مشخص باشد، برخورد با آن آسان‌‌تر است؛ چه آنکه تنها نیازمند شجاعت و بهره‌گیری از فنون نبرد و وقت‌شناسی است، اما آنگه که دشمن خود را در غبار فتنه‌ها پنهان می‌سازد نبرد با آن بصیرت و هوشمندی فوق‌العاده‌ای می‌طلبد. در صحنه نبردهای بدر، خندق و خیبر، جبهه دشمن آشکار بود، اما در فتنه‌هایی که قاسطین و ناکثین و مارقین برپا می‌کردند کار دشوارتر بود. در نبرد با پیمان شکنان، حسب ظاهر در برابر امیر مومنان(ع) یک گروه در بصره گردآمده بودند، اما در واقع امر دستهایی از شام، صحنه نبرد را مدیریت می‌کرد، چنانکه آیت ا... جوادی آملی توصیف می‌کند: «امیرالمومنین در جنگ جمل وقتی پرچم را به دست محمد بن حنفیه داد، فرمودند: دو کار را انجام بده، اول پایت را مثل میخ به زمین بکوب تا متزلزل نشود، دوم نگاه کن که دشمن تا کجا صف کشیده و اتاق جنگش تا کجاست. دقت کنید که اتاق جنگ در شام است و ما داریم درکوفه می‌جنگیم و در اتاق جنگ مسیحی و کافر هستند، اما ما مسلمانها داریم با هم جنگ می‌کنیم.» (فارس- 8 آذر 88)

دوم: راه ‌اینجاست

از ویژگی‌های امامت و زعامت امت، «راهنمایی» و «راهبری» در صحنه تقابل با دشمن است و از ویژگی‌های امت قدرشناس آن است که قدر نعمت زعیم و امام هوشمند را بشناسد تا در صحنه نبرد با دشمن نیرو و توان خود را از دست ندهد و خدای‌نکرده صحنه را به دشمن نبازد.بی‌گمان اگر در صحنه نبرد با قاسطین، تعلل ساده‌اندیشان قدرنشناس، نبود کار صفین به حکمیت نمی‌کشید. آن‌گاه که لبه تیغها روبه امیر مؤمنان بود، اگر کوته‌فکران حریم «قرآن ناطق» را پاس می‌داشتند، مالک اشتر، با ده ضربه دیگر فتنه شجره خبیثه را ریشه‌کن می‌کرد.

سوم: شیطان آنجاست

بسیجیان و رزمندگان جان برکفی که بی‌اعتنا به منازعات سیاسی و مشکلات اقتصادی، فوج فوج به جبهه‌های نور علیه ظلمت می‌شتافتند، راهنمای خود را امام سید روح‌ا... خمینی‌(ره) می‌دیدند که می‌فرمود: «مسأله اصلی جنگ است» و حتی «راه قدس از کربلا می‌گذرد.»
اساساً پنهان کردن صف دوست و دشمن از عملیات روانی جبهه استکبار برای درهم شکستن صفوف اهل ایمان است. گاه در اثر غفلت این عملیات به توفیق نزدیکتر می‌شود و حتی «یک نفر در لباس خودی است، اما حنجره او سخن دشمن را تکرار می‌کند!»(همان)

ممکن است چنین فردی به دلیل سابقه نیک خود، یا استفاده از تعابیر درست و نیک، یا تکیه بر نیازها و مشکلات جامعه، موجبات بسط نفوذ دشمن را فراهم سازد. راه تمیز حسن و قبح سخنان چنین افرادی، سنجش آن با مقیاس راهنما و قبله نمای امت است. جمله پایانی را هم از حضرت آیت ا... جوادی آملی، تمام کنم، «شما بایستی به سخنان مقام معظم رهبری توجه کنید و گوشتان به حرفهای ایشان باشد و ببینید که ایشان چه می‌گوید.» (دیدار با دانشجویان- 15 آذر 88)

منبع: روزنامه قدس
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات