کد خبر: ۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹- 31 August 2012
آیت‌الله یزدی:

ادعای اطاعت از امام زمان (عج) بدون پذیرش نایب وی مردود است

عضو فقهای شورای نگهبان، گفت: نمی‌توان امام زمان (عج) را قبول داشت، اما نیابت ولی ایشان را نپذیرفت چرا که ادعای اطاعت از امام زمان (عج) بدون پذیرش نائب وی مردود است.



به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌الله محمد یزدی در سومین اجلاس سراسری مدیران مهدیه‌های کشور که با موضوع «مهدویت و بیداری اسلامی» در روز نهم شهریورماه برگزار شد، گفت: غیبت امام زمان (عج) امری ظاهری است و از دیدگاه شیعیان، امام زمان (عج) در طول دوران غیبت نیز در جامعه حضور دارد و مدیریت ایشان بر جامعه بشری تا زمان برطرف‌شدن موانع ظهور ادامه دارد.
رئیس هیئت امنای مهدیه تهران با اشاره به مفهوم واژه امام عصر(عج) افزود: بیشتر مبلغان در مهدیه‌های سراسر کشور ذهن‌ها را به سوی زمان ظهور هدایت می‌کنند و اینکه هرکس در آن زمان حضور داشته باشد، می‌تواند از جمله یاران حضرت قرار گیرد اما این موضوع نیز بسیار مهم است که بدانیم منظور از واژه امام عصر(عج) چیست.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام زمان(عج) در مقطعی از زمان که شیخ مفید در یکی از فتواهای خود اشتباه کرده بود فتوای وی را تصحیح کرد و مدتی بعد که وی متوجه این موضوع شد، تصمیم گرفت که دیگر فتوا ندهد.
وی تصریح کرد: در این هنگام امام زمان (عج) به وی فرمود شما به وظیفه خود عمل کنید و هر کجا لازم باشد من اشتباهات را رفع می‌کنم.
آیت‌الله یزدی تاکید کرد: بنابراین امامت امام زمان (عج) متعلق به تمام عصرها است و ایشان در عصر کنونی و در زمان غیبت کبری نیز به وظیفه خود در قبال مسلمانان عمل می‌کند و هر کجا که لازم باشد، نواب خود را هدایت می‌کند.
عضو فقهای شورای نگهبان، اضافه کرد: باید دقت کنیم که هر کس در همین زمان به هر شکل که در پست و مقام خود انجام وظیفه کند در زمان ظهور نیز همان قابلیت را دارد، بنابراین هر فرد باید خودسازی را از درون خود و از هم‌اکنون آغاز کند.
رئیس هیئت امنای مهدیه تهران دقت در مفاهیم دعای ندبه را در شناخت امام زمان (عج) بسیار موثر دانست و گفت: من به طور مستقیم از زبان رهبر معظم انقلاب شنیده‌ام که با کمک دعای ندبه می‌توان شناخت صحیحی از حضرت ولی عصر(عج) پیدا و اعتقادات خود را زمینه مهدویت تقویت کرد، اما متاسفانه برخی مداحان با روضه‌خوانی در میان این دعای پرمفهوم ذهن‌ها را از معارف اصلی دعای ندبه، غافل می‌کنند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به مهدیه‌داران سراسر کشور گفت: فقها، مراجع تقلید و مجتهدان جامع‌الشرایط، نواب امام زمان (عج) محسوب می‌شوند و ایشان از طریق آنها امور جامعه اسلامی را انجام می‌دهد و در زمانی که لازم باشد از طریق آنها در امور جامعه دخالت می‌کند.
آیت‌الله یزدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها حکومت اسلامی پس از یک هزار و 400 سال است، گفت: همانطور که در جامعه کوچکی مانند خانواده ضعف‌هایی وجود دارد که نباید آن را به قدری بزرگ کرد که تمام خانواده به زیر سوال برود، اگر در حکومت اسلامی نیز مسئولی خلاف کرد نباید تمام سیستم را به زیر سوال برد.
عضو فقهای شورای نگهبان، با بیان اینکه این حکومت اسلامی و الهی است و از جانب امام زمان (عج) تاکنون به صورت‌‌های مختلف پشتیبانی شده است، اظهار کرد: می‌توان گفت فتنه 88 در هر کجای دنیا به جز ایران رخ می‌داد به سقوط آن حکومت منجر می‌شد، اما در آن زمان ما به خوبی شاهد حمایت امام زمان (عج) از ولی‌فقیه زمان بودیم که به خوبی رهایی جامعه از این فتنه را هدایت کرد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره ولایت حضرت علی (ع) در زمان 25 سال خانه‌نشینی تاکید کرد: این 25 سال که مردم ایشان را تنها گذاشته بود، گرچه نمی‌توانست حکومت اسلامی برپا کند، اما این موضوع ولایت ایشان را ساقط نمی‌کرد ضمن اینکه ایشان در مواقع لزوم در امور حکومتی دخالت می‌کرد.
عضو فقهای شورای نگهبان، افزود: در طول پنج سالی که ایشان امامت را امت اسلامی برعهده داشتند، عالی‌ترین نمونه حکومت اسلامی را ایجاد کردند.
حضرت آیت‌الله یزدی تصریح کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی طاغوتیان به علما اجازه دخالت در سیاست را نمی‌دادند و آنها در حد توان وارد مسائل حکومتی می‌شدند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: مطابق دین اسلام زمانی که «بسط ید» برای علما پیش آید به این معنا که مجتهد جامع‌الشرایط و نائب امام زمان (عج) طاغوت را کنار بزند و اسلام برقرار شود، دیگر فقها و مجتهدان نمی‌توانند در مسائل حکومتی دخالت کنند و تعیین نهایی مصالح حکومت، جنگ و صلح و تصمیمات دیگر تنها بر عهده ولی‌فقیه است.
رئیس هیئت امنای مهدیه تهران خطاب به مدیران مهدیه‌های سراسر کشور گفت: نمی‌توان امام زمان(عج) را قبول داشت، اما نیابت نائب وی را نپذیرفت، چرا که امام زمان به اطاعت از نائب خود دستور داده است.
عضو فقهای شورای نگهبان، اضافه کرد: در حکومت اسلامی حاکمیت به دست مرجع شرعی است و کمیسیون تحقیق و فقهای شورای نگهبان در جریان برنامه‌های حکومت قرار دارند و در چنین شرایطی اگر حاکم شرعی از قوانین تخلف کند از مرجعیت می‌افتد.
آیت‌الله یزدی ادامه داد: بنابراین اطاعت از ولی فقیه تکلیف شرعی افراد مختلف در زمان غیبت است و امام زمان (عج) نیز خود بر این شرایط ناظر است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت مهدیه‌ها بسیار سخت است و مخاطرات بسیاری به همراه دارد، گفت: لازم است مدیران مهدیه‌ها‌ی سراسر کشور برای جلوگیری از اشتباه در تبیین مبانی انتظار از تاریخ مهدویت که در مراکز تحقیقی تهیه شده است، استفاده کنند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: از دیدگاه من اقدامات تحقیقاتی که در مهدیه اصفهان انجام شده نسبت به بقیه کشور بسیار متقن و قوی است.
عضو فقهای شورای نگهبان، اضافه کرد: توجه داشته باشید مبانی مهدویت را از علما و اهل‌بیت دریافت کنید و در این راه خودسرانه عمل نکنید تا مبانی اصلی مهدویت رها نشود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد