کد خبر: ۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶- 04 August 2012
دکتر کدخدایی:

قانون انتخابات نیازمند ارتقاء بیشتر است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اصلاح قانون انتخابات، لازم و ضروری است زیرا قانون انتخابات نیازمند ارتقاء بیشتر است.




به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه‌ها، با تبریک میلاد با سعادت حضرت امام مجتبی(ع)، یاد شهدای عرصه خبر و رسانه را گرامی‌داشت و پیشاپیش روز خبرنگار را به خبرنگاران حاضر تبریک گفت. وی پس از تشریح فرجام آخرین طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.
یکی از خبرنگاران با اشاره به بررسی اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سؤال کرد که آیا این تغییر با هدف جلوگیری از اعمال نفوذ دولت در انتخابات، صورت می‌گیرد که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: برخی از سؤالات همراه با تحلیل‌هایی است که قابل تأیید نیست. اصل موضوع این است قانون انتخابات نیازمند اصلاح است.
وی افزود: در سالهای گذشته انتخابات متعدد در صحت و سلامت برگزار شده است و تلاش برای اصلاح قانون انتخابات به منزله وجود خدشه در انتخابات ادوار گذشته نیست.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در تمدید حکم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، موارد ده‌گانه‌ای را برای بررسی سیاست‌های کلان در مجمع عنوان کردند که قانون انتخابات نیز یکی از این موارد بود.
وی یادآور شد: اصلاح قانون انتخابات در جهت ارتقاء نظام انتخاباتی انجام می‌شود و بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در همین جهت صورت می گیرد تا ما به کمک یک قانون جامع انتخاباتی، انتخابات بهتری داشته باشیم.



یکی از خبرنگاران سؤال کرد آیا اصلاح قانون انتخابات به منزله پذیرش شبهه تخلفات در انتخابات گذشته نیست؟ که دکتر کدخدایی با اشاره به اصلاح قوانین متعدد در مجلس شورای اسلامی، گفت: این اظهارات گمانه زنی‌های سیاسی است و مبنایی ندارد. آیا وقتی قانون مجازات اسلامی یا هر قانون دیگری اصلاح می شود با فرض وجود تخلف در گذشته می‌باشد؟! این درحالی است که اصلاح قوانین به معنای استفاده از تجربه‌های بشری است.
وی تصریح کرد: قانون انتخابات نیازمند ارتقاء بیشتر بر اساس تجربه بشری است و این به منزله تخلف در گذشته نبوده و نیست. بدیهی است که اگر این قانون اصلاح شود، نظام انتخاباتی ما کارآمدی بیشتری خواهد داشت.
یکی از خبرنگاران سؤال کرد: اگر با اصلاح قانون انتخابات، اجرای آن به شورای نگهبان سپرده شود آیا این نهاد بدنه اجرائی لازم را برای اجرای انتخابات دارد؟ که سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نه ادعای برگزاری انتخابات را دارد و نه آرزوی آن را. بلکه به نظر ما، اگر فرآیند اجرای انتخابات از نظارت مجزا باشد، بهتر است.
وی در خصوص نظر شورای نگهبان درباره حکم دیوان عدالت اداری در مورد یکی از مدیران نیز گفت: شورای نگهبان در خصوص آراء دیوان عدالت اداری فارغ از اظهار نظر است. تنها در صورتی که نسبت به یک مصوبه، ادعای خلاف شرع مطرح بشود، دیوان عدالت اداری، نظر فقهای شورای نگهبان را در این خصوص استعلام می کند و در امور دیگر، شورای نگهبان در مورد آراء دیوان عدالت اداری نظری ندارد.
یکی از خبرنگاران در خصوص مصونیت پارلمانی نمایندگان سؤال کرد که دکتر کدخدایی گفت: شورای نگهبان قبلا اصل 86 قانون اساسی را در همین خصوص تفسیر کرده است و این نظریه تفسیری در پایگاه اینترنتی شورای نگهبان قابل دسترسی است.
وی افزود: نمایندگان به سبب اظهار نظر در مورد وظیفه نمایندگی آزاد هستند اما نسبت به اقداماتی مثل افترا، توهین و مواردی که مصادیق مجرمانه دارد، مصونیت ندارند.


عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی پیرامون نظر شورای نگهبان درباره تغییرات احتمالی قانون بودجه با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص "اقتصاد مقاومتی" گفت: اگر مصوبه‌ای نیازمند اصلاح باشد باید تغییرات مورد نظر از سوی دولت و مجلس صورت گیرد و اگر مجلس مصوبه‌ای در این خصوص داشت، شورای نگهبان مانند دیگر مصوبات مجلس آن را بررسی و در خصوص آن اظهار نظر می کند.
یکی از خبرنگاران درباره فعالیت انتخاباتی زودهنگام برخی داوطلبان سؤال کرد که دکتر کدخدایی گفت: باید دید که آیا طرح مباحثی مانند اینکه «فردی داوطلب می‌شود یا نه» تبلیغات انتخاباتی است یا خیر؟
وی یادآور شد: یکی از نواقص قانون انتخابات، شفاف نبودن بحث تبلیغات انتخاباتی است که جز در مواردی اندک، معیارهای تبلیغاتی مشخصی در آن ذکر نشده است تا بر اساس آن مشخص کنیم که آیا فرد تخلفی در این خصوص مرتکب شده است یا نه؟! تا زمانی که مصادیق تبلیغات انتخاباتی به خوبی روشن نباشد، اقدامی برای برخورد با آن متصور نیست.
وی در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل فراکسیونی به نام «نظام پارلمانی» در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرح مباحثی در این خصوص اشکالی ندارد، اما عملیاتی شدن ایده نظام پارلمانی نیازمند اصلاح قانون اساسی است و فرآیند مخصوص به خود را دارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره امتیازهای نظام پارلمانی بر نظام ریاستی نیز گفت: اظهار نظر در این خصوص نیازمند طرح مبانی حقوقی و مباحث نظری است و پاسخگوئی به آن مرتبط با این نشست خبری نیست. اگر مایل باشید این مباحث را باید در دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات