کد خبر: ۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰- 12 May 2012
دکتر کدخدایی:

نتایج صحت حوزه‌های انتخابیه مرحله دوم تا پایان هفته اعلام می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی صحت انتخابات مرحله دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:‌ تا پایان این هفته نتیجه بررسی صحت حوزه‌های انتخابیه اعلام می‌شود.






به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ها، ضمن تبریک ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) و امام خمینی(ره) و با گرامیداشت روز زن گفت: مردم کشورمان در حوزه‌هایی که انتخابات مرحله دوم برگزار شد مشارکت بسیار خوب و گسترده‌ای نسبت به مراحل دوم در انتخابات ادوار قبلی داشتند.

وی تصریح کرد: با توجه به تجربه‌ای که در مرحله اول انتخابات داشتیم، با هدف پیش‌گیری از هر گونه مشکل احتمالی، بازرسانی را به 15 حوزه انتخابیه در 5 استان گیلان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و خوزستان اعزام کردیم تا روند نظارت بر انتخابات را از نزدیک بررسی کنند.
دکتر کدخدایی ادامه داد: این بازرسان از روز سه‌شنبه قبل از انتخابات به این حوزه‌ها اعزام شدند و تا یکشنبه بعد از انتخابات، مسائل امور نظارتی را از نزدیک رصد می‌کردند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: گزارش‌های خوبی از این استان‌ها به دست ما رسید و نتیجه این تدبیر این بود که نظارت ما واقعی‌تر و مملوس‌تر شد.
دکتر کدخدایی با اشاره به روند بررسی شکایات در خصوص مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: از حوزه‌هایی که در آن انتخابات مرحله دوم انجام شد در 17 حوزه شکایتی نداشتیم و در مابقی حوزه‌ها، شکایت‌های موردی صورت گرفته است که در دست بررسی است. در مواردی تنها یک نفر یک گزارش جزئی ارسال کرده است که همان موارد جزئی هم در دست بررسی است.
وی افزود: به یکی دو حوزه هم قرار شد مجدداً بازرس اعزام کنیم. تصور می‌کنیم بیش از یکی دو حوزه انتخابیه، بقیه حوزه ها مشکلی جدی نخواهند داشت.





یکی از خبرنگاران درباره مشکل این یکی دو حوزه انتخابیه سؤال کرد که دکتر کدخدایی گفت: برخی افراد ادعاهایی مطرح کرده‌اند که باید بررسی شود. گاه رقبایی که برنده انتخابات نمی‌شوند ادعاهایی مانند خرید و فروش آرا یا تبلیغات خارج از موعد مقرر را عیله داوطلب پیروز مطرح می کنند که این موارد پس از دریافت گزارش‌های نهائی بازرسان بررسی می شود.

خبرنگاری سؤال کرد آیا ابطال انتخابات دو حوزه انتخابیه "رامسر و تنکابن" و "دماوند و فیروزکوه" به دلیل رد صلاحیت داوطلبان بود؟ که دکتر کدخدایی درپاسخ گفت: انتخابات در هر دو حوزه به صورت کامل ابطال شد و این به دلیل تخلفاتی بود که نامزدها در برگزاری انتخابات انجام داده بودند و به صلاحیت داوطلبان ربطی نداشت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی، در خصوص شکایت‌های نامزدها در حوزه انتخابیه تهران گفت: در انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران شکایت مؤثری نداشتیم.

یکی از خبرنگاران با اشاره به بداخلاقی برخی داوطلبان انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری، درباره "ارتقاء فرهنگ انتخاباتی" سؤال کرد که دکتر کدخدایی گفت: نامزدها نیازمند ارتقاء فرهنگ عمومی و پذیرش شکست در انتخابات می باشند. اگر اصول رقابت را بپذیریم و در مسائل سیاسی از خودسری‌ها بپرهیزیم این مشکلات پیش نمی‌آید.

کدخدایی با اشاره به برگزاری انتخابات رایانه‌ای در برخی حوزه‌ها گفت: برگزاری رایانه‌ای انتخابات در برخی از حوزه‌ها، تجربه بسیار خوبی بود. البته شورای نگهبان حساسیت بسیاری در این خصوص داشت و نگرانی‌ها به وزارت کشور منتقل می‌شد و وزارت کشور هم ایرادات و اشکالات ما را نسبت به آن سیستم برطرف کرد.

وی تصریح کرد: به طور کلی انتخابات رایانه‌ای تجربه خوبی بود و انشاءالله اگر وزارت کشور آمادگی کامل داشته باشد، امیدواریم انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به صورت کاملا رایانه‌ای برگزار شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره عدم ابلاغ قانون مجازات اسلامی نیز گفت: قانون مجازات اسلامی در جلسات متعدد و طولانی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه هم به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وی افزود: وقتی این قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال شد متوجه شدیم که اداره تنقیح مجلس شورای اسلامی، در هنگام ویرایش، عباراتی را جابه‌جا کرده است که این جابه‌جایی در محتوای قانون هم تأثیر داشته است.

وی ادامه داد: از رئیس محترم مجلس شورای اسلامی درخواست شد قانون مجازات اسلامی ابلاغ نشود که خوشبختانه قانون ابلاغ نشد. شورای نگهبان این موارد را بررسی می‌کند و طی مراحل بعدی به مجلس شورای اسلامی اعلام نظر می کند.




سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بررسی لایحه بودجه در شورای نگهبان نیز گفت: با اینکه مصوبات زیادی هم اکنون در دست بررسی است اما همزمان با ورود مجلس شورای اسلامی به بررسی جزئیات لایحه بودجه، از مجلس خواسته شده است هر مقدار از بودجه که تصویب شد به شورای نگهبان ارسال شود تا همزمان در جلسه اعضای محترم شورای نگهبان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی درخصوص اعلام مغایرت برخی مصوبات با قانون اساسی از سوی دولت، گفت: تشخیص مغایرت یک مصوبه با قانون اساسی تنها با شورای نگهبان است. البته افراد در اظهار نظر آزاد هستند. اما وظیفه قانونی در این خصوص ندارند و آنچه از نظر قانون اساسی معتبر است، فقط و فقط نظر شورای نگهبان است.

یکی از خبرنگاران گفت: شورای نگهبان به برخی از مفاد قانون نظارت بر نمایندگان ایراد داشت اما، مجلس این موارد را اصلاح نکرد و این بار شورای نگهبان آن را تایید کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: ممکن است با توجه به رفع ایراد در برخی از مواد قانون، ایرادات مواد دیگر هم خود به خود رفع شود. این امر در گذشته هم سابقه داشته است.

وی تصریح کرد: ممکن است ایراد یک تبصره یا ماده، به دلیل ایراد مبنایی تبصره یا ماده قبلی باشد و اگر آن ایراد مبنایی در تبصره یا ماده قبلی اصلاح شود، ایراد بعدی هم خود به خود اصلاح می شود.

دکتر کدخدایی افزود: به جزئیات نمی‌خواهم بپردازم اما باید تاکید کنم که تشخیص این موارد با شورای نگهبان است و فرد دیگری در این خصوص نمی‌تواند دخالت کند.

یکی از خبرنگاران بااشاره به انتشار مجدد نظر شورای نگهبان در خصوص لایحه افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری، سؤال کرد؛ «آیا انتشار مجدد این نظر، به منزله مخالفت تلویحی شورای نگهبان با تشکیل مجدد هیأت موسوم به نظارت بر قانون اساسی از سوی رئیس جمهور است؟»
دکتر کدخدایی گفت: شورای نگهبان در این خصوص مخالفت خود را به صراحت اعلام کرده است. تنها یادآوری کردیم که شورای نگهبان در سال 1382 نیز این نظر را داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره رد مصوبات دولت از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اصل 138 قانون اساسی تصریح می‌کند که مصوبات دولت اگر مغایر با قانون باشد رئیس مجلس باید آنها را برای تجدید نظر به دولت ارسال کند. این امر در جلسه کار گروه حل اختلاف هم بررسی شد و اعلام گردید که این نظر رئیس مجلس برای دولت الزامی است.

وی افزود: رئیس مجلس هیچ گاه، مصوبات دولت را لغو نمی‌کند، بلکه مصوبه را مغایر اعلام می‌کند. البته آثار این مغایرت طبق قانون لغو مصوبه است. رئیس مجلس تنها آن را مغایر اعلام می‌کند.


ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی