کد خبر: ۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۰- 10 June 2006

در پی اظهار نظر‌ نهایی شورای نگهبان سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تشکیل می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان از عدم مغایرت لایحه اساسنامه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خبر داد و گفت: بر‌اساس این مصوبه، سازمانهای جغرافیایی سپاه و ارتش در یک سازمان واحد گردهم می‌آیند و سازمان مستقل اداری و حقوقی تشکیل می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان از عدم مغایرت لایحه اساسنامه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خبر داد و گفت: بر‌اساس این مصوبه، سازمانهای جغرافیایی سپاه و ارتش در یک سازمان واحد گردهم می‌آیند و سازمان مستقل اداری و حقوقی تشکیل می‌دهند.

به گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدائی در گفتگو با خبرنگاران و در تشریح مصوبات این شورا گفت: طرح منطقی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی متناسب با نرخ بازدهی در بخش‌های مختلف اقتصادی نیز در جلسه اخیر شورا بررسی شد که مغایرتی با موازین شرع و قانون اساسی نداشت.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان و پروتکل اصلاحی برخی مواد آن، دیگر مصوبه مجلس شورای اسلامی بود که شورای نگهبان مغایرتی با شرع و قانون اساسی تشخیص نداد.
دکتر کدخدائی افزود: لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه به دلیل اینکه ضمائم (1) و (2) آن در ماده (2) با خط فارسی نمی‌باشد مغایر اصل 15 قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه طرح جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات اقدام مثبتی در جهت کاهش استعمال دخانیات است گفت: این طرح چند اشکال شکلی مغایر اصول متعدد قانون اساسی دارد.

دکتر کدخدائی افزود: ماده (2) این طرح به دلیل تفویض اختیارات اجرایی به ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات مغایر اصل 60  قانون اساسی است.

طبق اصل 60 قانون اساسی، "اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون و مستقیماً بر‌عهده رهبری گذارده شده، از طریق رئیس جمهور و وزراء است.

وی در‌خصوص ایراد دیگر این طرح گفت: در اختیار قرار دادن 2 درصد از سرجمع مالیاتی مأخوذه از فرآورده‌های دخانی بر اساس آئین‌نامه اجرایی به نهادها و سازمانهای غیر‌انتفاعی مرتبط موضوع ماده (8) مغایر اصول 53 و 85 قانون اساسی شناخته شد، چرا که این درآمد باید به خزانه واریز گردد.

دکتر کدخدائی همچنین افزود: ماده 12 این طرح نیز به دلیل ایجاد هزینه برای دولت مغایر اصل 75 قانون اساسی است و تبصره این ماده نیز از این جهت که هزینه‌های ستاد کشوری در سالجاری را پیش‌بینی نکرده دارای ابهام است و پس از ابهام اظهار‌نظر خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهار داشت: طرح توسعه محدود منطقه آزاد ارس (جلفا سابق) نیز در جلسه اخیر این شورا بررسی که مغایر شرع و قانون اساسی شناخته شد.

وی گفت: از آنجا که هر گونه اقدام در محدوده توسعه یافته بر‌اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372 و قانون اصلاح آن مصوب 1375 خواهد بود و مواد (5) و (7) قانون مزبور اداره شرکتهای مربوط مشمول قانون تجارت دانسته واین قانون مشتمل بر مواد خلاف موازین شرع است، ماده واحده طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس خلاف موازین شرع تشخیص داده شد.

همچنین نظر به اینکه تبصره‌های (2) و (3)  بند (2) ماده واحده اصلاحیه این قانون که از سوی شورای نگهبان خلاف موازین شرع تشخیص داده شده است را مجمع تشخیص مصلحت نظام تجویز کرده است و تجویز مجمع تشخیص مصلحت نظام شامل توسعه مذکور در ماده واحده مصوبه فعلی نمی‌باشد. بدین جهت مصوبه خلاف موازین شرع و نیز مغایر اصل 112 قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای این نشست خبری، با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام (ره) و تجلیل از حضور باشکوه و حماسی مردم در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل ، قیام پانزده خرداد و فرا‌رسیدن ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) را تسلیت گفت.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد