کد خبر: ۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۸- 02 March 2012
تجلیل دکتر کدخدایی از حضور گسترده مردم در انتخابات

شورای نگهبان آماده دریافت شکایت‌های انتخاباتی است

سخنگوی شورای نگهبان، ضمن تجلیل از حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات، از آمادگی این شورا برای دریافت شکایت‌ها و اعتراض‌های انتخاباتی خبر داد.





به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی طی گفتگویی با شبکه خبر صدا و سیما گفت: از مردم خوبمان به دلیل حضور بسیار پر شور و مشارکت گسترده‌ای که در پای صندوق‌های رأی داشتند، تشکر می‌کنم.

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با اشاره به اطلاعیه شماره (5) این هیات، گفت: بعد از روز اخذ رأی، عده‌ای ممکن است اعتراض یا شکایتی نسبت به تخلفات احتمالی در روند رای‌گیری برخی از حوزه‌های انتخابیه، داشته باشند. داوطلبان یا مردم عادی می‌توانند طبق ماده (68) قانون انتخابات و تبصره (یک) این ماده، شکایت‌های خود را به دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کنند. این شکایت‌ها، ظرف 7 روز پس از روز اخذ رای، دریافت می‌شود.

وی تصریح کرد: این شکایت‌ها، همراه با گزارش‌هائی که از سوی عوامل نظارتی یا از سوی سایر مراجع، به شورای نگهبان ارائه شده است، بررسی خواهد شد و اعضای شورای نگهبان پس از این بررسی‌ها، در خصوص صحت هر یک از حوزه‌های انتخابیه اعلام نظر خواهند کرد.

دکتر کدخدایی یادآور شد: اگر مشکلی در خصوص هر یک از حوزه‌های انتخابیه وجود نداشته باشد، نتایج آرای آن مورد تأیید واقع می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در صورتی که نیاز باشد، برای بررسی دقیق‌تر وضعیت حوزه‌های انتخابیه و شکایت‌های مربوطه، بازرسین ویژه‌ای اعزام می‌کنیم و در نهایت از اعضای شورای نگهبان نسبت به تائید صحت انتخابات حوزه انتخابیه مورد نظر، رأی‌گیری به عمل می‌آید و نتیجه هم از طریق رسانه‌های عمومی اعلام خواهد شد.

دکتر کدخدایی در خصوص اطلاعیه شماره (5) هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: اگرچه قانون مشخصاً دبیرخانه شورای نگهبان را مسئول دریافت شکایت‌ها کرده است، اما برای سهولت در دریافت شکایت‌های احتمالی، محدودیتی قائل نشدیم و افراد می توانند از طرق مختلف مانند پست یا ایمیل یا تلفن‌، شکایت خود را به شورای نگهبان یا دفاتر نظارتی ما در استانها، ارائه کنند و ما محدودیتی در وصول شکایات قائل نیستیم.

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: اما نکته‌ای که قانون بر آن تأکید کرده و بسیار مهم است این است که حتماً شکایات باید با ذکر آدرس و مشخصات کامل شاکی باشد و به استناد تبصره (2) ماده (68) قانون انتخابات، خدای ناکرده محتوای شکایت، تهمت و افترا نباشد؛ یعنی شکایات واهی نباشد.

دکتر کدخدایی تصریح کرد: قانون گذار در همین تبصره، پیش‌بینی کرده است که اگر شکایات واهی بود کسانی که این موارد را مطرح کرده‌اند طبق قانون مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
وی افزود: بنابراین من همین‌جا از عزیزانی که شکایت یا اعتراضی دارند خواهش می‌کنم که شکایات خود را مستند و با دلایل روشن و قانونی ارائه دهند.

دکتر کدخدایی در مورد شکایات مربوط انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان در دو استان خراسان رضوی و کردستان، نیز گفت: طبق قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اگر کسی در خصوص این انتخابات نیز شکایتی داشته باشد باید ظرف یک هفته، آن را به دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کند. قطعا آن شکایات نیز طبق معمول در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و نسبت به این دو حوزه‌ای که ما انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان داشته‌ایم انشاء الله به تدریج اعلام نظر خواهد شد.

وی تصریح کرد: شرایط شکایت‌های مربوط به مجلس خبرگان رهبری نیز همانند شرایط شکایت در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت خارج از شورای نگهبان، گفت: ما اطلاعیه‌ای را امروز صبح منتشر کردیم و بنده در یکی دو نوبت در مصاحبه‌ها هم‌ اعلام کردم که بحث نظارت بر انتخابات، تنها و تنها بر عهده عوامل نظارتی شورای‌نگهبان است و قانوناً غیر از شورای‌نگهبان، هیچ مقام و شخصی نمی‌تواند در امر نظارت دخالت کند.

وی تصریح کرد: البته بر اساس مقررات موجود، برخی از نهادها مثل وزارت کشور می‌توانند بازرسینی داشته باشند که نحوه اجرای انتخابات را بازرسی کنند. اما وظیفه این بازرسان، غیر از وظایف نظارتی شورای نگهبان است و اکنون نیز کار آنان تمام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: براساس مقررات موجود حتی اگر بازرسان وزارت کشور هم گزارشاتی مبنی بر تخلف‌های احتمالی در خصوص روند برگزاری انتخابات داشته باشند، این گزارشات هم دریافت شده و شورای نگهبان به آنها در روند بررسی انتخابات توجه خواهد کرد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی