کد خبر: ۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۶- 10 June 2006

اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات خبرگان تعیین شدند

سخنگوی شورای نگهبان از انتخاب اعضای هیأت مرکزی نظارت بر چهارمین دوره انتخابات خبرگان خبر داد.

به گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدائی روز شنبه 20/3/85 در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بر اساس ماده (2) آئین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان، آیت‌الله جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق لاریجانی، حجت الاسلام والمسلمین مدرسی یزدی و آقایان کدخدایی و علیزاده به عنوان اعضای این هیأت تعیین شدند.

ماده (2) آئین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان می‌گوید اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات خبرگان 5 نفر مسلمان مطلع هستند که حداقل یک نفر از آنها عضو شورای نگهبان می‌باشد.

وی افزود: در اولین جلسه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات خبرگان که در هفته گذشته برگزار شد آیت‌الله جنتی به‌عنوان رئیس، دکتر کدخدائی نایب رئیس و سخنگو و آقای علیزاده به عنوان دبیر هیأت انتخاب شدند.

دکتر کدخدائی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان طبق لایحه اخیر دولت گفت: قبلاً بی‌رقبتی شورای نگهبان را در پذیرش نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرده بودم و امروز بر اساس مشورتی که با دیگر اعضای شورای نگهبان شد، محکم‌تر می‌گویم اگر این لایحه به همین شکل در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شود، رد خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس پیش نویس این لایحه که به شورای نگهبان ارسال شده، مواردی از آن مغایر اصول قانون اساسی است.

دکتر کدخدائی بار دیگر تأکید کرد: شورای نگهبان تمایلی به ورود به انتخابات شوراها ندارد و ما قطعاً سعی خواهیم کرد که چنین نظارتی را نپذیریم.

خبرنگاری پرسید طبق آئین نامه اجرایی انتخابات خبرگان، افرادیکه اجتهاد آنها به‌صورت ضمنی یا تصریحی توسط رهبر معظم انقلاب تأیید شده باشد نیازی به بررسی صلاحیت توسط شورای نگهبان ندارد. آیا اعضای فقهای شورای نگهبان نیز شامل چنین موردی می‌شوند؟ دکتر کدخدائی پاسخ داد: یکی از مواردیکه اجتهاد افراد به‌صورت ضمنی یا تصریحی تأیید شده، اعضای شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برگزاری آزمون کتبی برای کاندیداهای انتخابات خبرگان گفت: تصمیم بر این است که آزمون کتبی اجتهاد برگزار شود.

وی با بیان اینکه بررسی صلاحیت علمی کاندیداهای انتخابات خبرگان بر‌عهده فقهای شورای نگهبان است، افزود: فقهای شورای نگهبان در چند دوره گذشته، برگزاری امتحان کتبی را مطلوب دانستند که هم حرف و حدیث کمتری دارد و هم تبعیض روا داشته نمی‌شود.

دکتر کدخدائی در خصوص تخریب چهره کاندیداها در آستانه هر انتخاباتی گفت: شورای نگهبان هر اغتشاش و تخریب کاندیداها در هر لباس و به هرشکل را محکوم می‌کند درعین حال بهره‌برداری از این نوع اقدامات را نیز یک فعالیت تبلیغات انتخاباتی می‌داند.

وی با بیان اینکه کشور در این مقطع حساس نیازمند حفظ آرامش است، همه گروهها و افراد سیاسی را به حفظ وحدت و آرامش دعوت کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: مجلس شورای اسلامی طبق اصول 135 و 85 قانون اساسی می‌تواند برخی وظایف خود در زمینه قانونگذاری را به کمیسیونهای مجلس و هیأت وزیران تفویض کند اما مصوبات آنها باید برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شود.

خبرنگاری پرسید: کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال استخراج تناقض‌های بودجه 85 با برنامه چشم‌انداز 20 ساله است، آیا شورای نگهبان در این رابطه مسئولیتی دارد؟ که دکتر کدخدائی در پاسخ گفت: نظارت بر سیاستهای کلان برعهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

شمارش رایانه‌ای آراء در انتخابات خبرگان سؤال بعدی خبرنگاران از دکتر کدخدائی بود که در پاسخ گفت: شورای نگهبان در چند انتخابات گذشته در دفاتر نظارت استانها به‌صورت رایانه‌ای آراء را شمارش کرد که منجر شد نتایج را زودتر از وزارت کشور اعلام کند.

وی از اعلام همکاری وزارت کشور برای شمارش رایانه‌ای آراء در انتخابات اخیر خبر داد و افزود: اگر وزارت کشور بتواند از لحاظ فنی با شورای نگهبان هماهنگ شود امکان شمارش رایانه‌ای آراء در انتخابات خبرگان وجود دارد.

خبرنگاری در خصوص تفاوت در حقوق ناظرین و مجریان شعب اخذ رأی سؤال کرد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق قانون هر فردی از هر دستگاه و نهاد دولتی که برای انتخابات مأمور شود باید از طریق آن دستگاه، حقوق و مزایای مربوطه پرداخت شود که متأسفانه در دوره‌های گذشته برخی دستگاهها بی مهری کردند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی