کد خبر: ۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰- 01 March 2012
دکتر کدخدایی:

رسانه‌های خارجی، حضور گسترده مردم در انتخابات را مطابق با واقعیت‌ها منعکس کنند

دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های خارجی خواست که فردا در حوزه های انتخابیه حضور یابند و واقعیت حضور پرشور مردم ایران را آن گونه که هست، منعکس کنند.






به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در آخرین نشست خبری خود پیش از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که با حضور خبرنگاران خارجی و داخلی در محل هتل لاله تهران برگزار شد، گزارشی از روند 70 روز فعالیت نظارت بر انتخابات مجلس نهم، ارائه داد و گفت: پس از آغاز ثبت نام داوطلبان، هیات های اجرایی کار خود را در بررسی صلاحیت ها انجام دادند، سپس نتایج این بررسی ها به هیات های نظارت استانی ارجاع شد و این هیات ها با درنظر گرفتن نظرات هیات مرکزی نظارت، ارزیابی خود را اعلام کردند.

وی افزود: پس از این مرحله رسیدگی به اعتراضات و شکایات داوطلبان در شورای نگهبان آغاز شد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا فرصت 20 روزه‌ای برای بررسی صلاحیت‌ها و شکایت‌ها داشت و از آنجا که ممکن بود در این مقطع، صلاحیت افرادی که در مراحل قبل تایید شده بودند، رد شود، شورای نگهبان فرصت 10 روزه ای برای بررسی شکایات داوطلبان اختصاص داد. در نهایت اسامی افرادی که صلاحیتشان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت به وزارت کشور ارسال شد و فرمانداری ها نیز به داوطلبان اعلام کردند.
وی افزود: بیش از 70 درصد ثبت‌نام کنندگان در انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند و کمتر از 23 درصد افراد، صلاحیتشان تایید نشده است.
وی با بیان اینکه صلاحیت 10 نامزد انتخابات نهمین دوره مجلس نیز عصر دیروز تایید شده است، گفت:صلاحیت 30 نماینده مجلس از سوی شورای نگهبان تایید نشد.



سخنگوی شورای نگهبان، تصریح کرد: 5 هزار و 382 نامزد در انتخابات ثبت نام کرده بودند که 3 هزار و 467 نفر از ثبت نام کنندگان انتخابات، تایید صلاحیت شده و صلاحیت کمتر هزار و 130 ثبت نام کننده برای شورای نگهبان احراز نشد.
کدخدایی گفت: قاعدتا پس از تایید صلاحیت‌ها نیز عده ای به دلیل مشکلات خود، انصراف می دهند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار امیدواری کرد: در روز 12 اسفند شاهد انتخابات پرشور و با مشارکت گسترده مردم باشیم.
عضوشورای نگهبان افزود: حضور مردم فردا چشمگیر خواهد بود و مجلس نهم با پشتوانه بهتر کار خود را آغاز خواهد کرد.
کدخدایی در ادامه از نمایندگان رسانه های خارجی حاضر در این نشست خبری خواست که فردا در حوزه های انتخابیه حضور یابند و حضور پرشور مردم ایران را منعکس کنند.
وی همچنین گفت: از رسانه های خارجی انتظار داریم واقعیات را به گوش جهانیان برسانند.

کدخدایی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان فارغ از گروه‌ها و جریانهای سیاسی صلاحیت ثبت‌نام کنندگان را مورد بررسی قرار داده است تصریح کرد: شورای نگهبان در مواجهه با حقوق شهروندی مردم و حقوق داوطلبان براساس قانون انتخابات عمل کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا رایزنی‌های برخی افراد و شخصیت‌ها در تائید صلاحیت افراد جدید، مؤثر بوده است، گفت: شورای نگهبان طبق توصیه و نظر افراد عمل نکرده و تنها برای احقاق حقوق مردم و داوطلبان قانون را ملاک قرار داده است.
وی تصریح کرد: صلاحیت افرادی که اخیراً تأیید شده است طبق اسناد جدیدی بود که به شورای نگهبان ارائه کردند.
سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران خارجی مبنی بر اینکه در بررسی صلاحیت‌ها، عضویت داوطلبان در گروه‌ها و جناح‌های مختلف تا چه حدی مد نظر بوده است؟، گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها براساس قانون عمل می‌کند و تطبیق رفتار فرد با قانون، معیار تعیین صلاحیت‌ها است.
وی تاکید کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد، نظری نسبت به جناح‌ها و گروه‌ها ندارد.


دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه تلویزیونی «المنار» لبنان که نظر وی را در خصوص حضور ناظران خارجی در امر نظارت بر انتخابات سؤال کرد، گفت: بحث نظارت خارجی برای مناطق و سرزمین‌هایی است که تعیین سرنوشت مردم آن مناطق، دست خودشان نیست.
وی افزود: ملت ایران بیش از 30 سال قبل با پیروزی انقلاب اسلامی، سرنوشت خود را رقم زد و اجازه دخالت دیگران در امور داخلی خود را نمی‌دهد.
وی نأکید کرد: مطالبی مانند نظارت خارجی، توهین به شعور مردم است.
دکتر کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان تجربه خوبی در امر نظارت بر انتخابات دارد و آماده است در هر نقطه دیگر جهان تجربه خود را در اختیار سازمان‌های بین المللی قرار دهد تا در امر نظارت بر انتخابات سرزمین‌ها و مناطقی که هنوز سرنوشت مردم آنها در اختیار خودشان نیست، به کار گرفته شود.
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار یک رسانه خارجی از سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور زنان در رقابت انتخاباتی و دستیابی آنها به کرسی های مجلس نهم سوال کرد که دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: از همه اقشار در انتخابات مجلس نهم حضور داشته و ثبت نام کرده اند.
وی افزود: حضور جوانان و زنان در میان ثبت نام کنندگان، چشمگیر است و قانون منعی برای حضور آنان در انتخابات در نظر نگرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد که در ایران اسلامی بر اساس قانون نسبت به حضور همه اقشار در مجلس، نگاه یکسانی وجود دارد.
وی تاکید کرد: هیچ منعی برای ثبت نام زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و تعداد ثبت نام کنندگان زن نسبت به ادوار گذشته بیشتر است.
دکتر کدخدایی یادآور شد: هر کسی که در حوزه های انتخابیه رای لازم را داشته باشد در مجلس حضور می یابد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تعداد قابل توجه نماینده زن در مجلس کنونی اظهار داشت: تعداد حضور زنان در مجلس، بستگی به نتایج انتخابات دارد و اگر مردم به همه بانوانی که نامزد انتخابات هستند، رای دهند، ممکن است که اکثریت نیز از بانوان باشند.
خبرنگار دیگری در مورد نظارت های مردمی بر انتخابات سؤال کرد که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: هیأت‌های اجرایی و نظارت که کار بررسی صلاحیت ها را برعهده دارند، هیات های مردم محور هستند.
وی افزود: هیات های اجرایی از معتمدینی از بین مردم محلی، اقشار مختلف، مردم کوچه و بازار و صاحبان مشاغل مختلف از جمله زن، مرد، پیر و جوان هستند.
وی درباره هیأت‌های نظارت نیز گفت: برای بررسی صلاحیت ها نیز هیات های نظارت شورای نگهبان از بین افراد مورد اعتماد در استان ها، شهرستان ها و بخش ها انتخاب می شوند و هیچگونه ارتباط رسمی و استخدامی با شورای نگهبان ندارند.
دکترکدخدایی تاکید کرد که کار بررسی صلاحیت ها تا مرحله رسیدگی در شورای نگهبان امری مردمی و براساس نظرات معتمدین مردم در حوزه های انتخابیه است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال انتقادی یک خبرنگار در خصوص نحوه فعالیت صدا و سیما در انتخابات، اظهارداشت: اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم، باید بگوییم که دوستان در صدا و سیما تلاش کردند نظر مردم را رعایت و بر شور انتخاباتی و میزان مشارکت بیفزایند که این تلاش قابل توجه بوده است.
وی گفت: باید از همه دست اندرکاران رسانه ملی و در بخش های مختلف رسانه های صوتی و تصویری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کنیم.
یکی از خبرنگاران در خصوص علت تأیید تعداد دیگری از داوطلبان که روز گذشته تایید صلاحیت شدند، سؤال کرد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: در بررسی صلاحیت ها حقوق مردم، حق شهروندی و حق داوطلبان مورد توجه است و اگر مستندات جدیدی تا زمان برگزاری انتخابات برای تایید افراد به دست آید، اعضای شورای نگهبان خود را ملزم می دانند برای احقاق حق داوطلبان اقدام کنند.
عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه 10 نفر از داوطلبان رد صلاحیت شده در روزهای اخیر مدارک جدیدی به شورا ارایه کردند گفت: تا بعدازظهر دیروز صلاحیت آنها تایید شد.
وی گفت: پرونده بررسی صلاحیت ها از دیروز بسته شد و اگر افرادی اعلام می کنند که ما در صدد اخذ تأیید شورای نگهبان هستیم، صحت ندارد.
دکتر کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان بر اساس معیارهای قانونی اظهار نظر می کند و به جناح ها و وابستگی های سیاسی افراد، نگاهی ندارد و آنچه معیار و ملاک شورای نگبهان است رفتار داوطلبان است که باید منطبق با شرایط مندرج در مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات باشد.
در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره تایید صلاحیت نشدن عده‌ای از نمایندگان مجلس هشتم و ارتباط احتمالی آنها با تخلف اخیر بانکی سوال کرد که کدخدایی پاسخ داد: تعداد نمایندگانی که صلاحیتشان تایید نشده، 30 نفر هستند که حدود 3-2 نفر از آنان با پرونده اختلاس اخیر مرتبط بودند، اما بقیه در حال حاضر صلاحیت‌های لازم را برای ورود به مجلس نهم نداشتند.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد که نتایج بررسی صلاحیت ها مختص همان دوره مجلس است.
یکی از خبرنگاران خارجی درباره "معیار بررسی صلاحیت‌ها" سوال کرد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: در ماده 28 قانون انتخابات مجلس شرایطی همچون مدرک تحصیلی، سن کافی و التزام به قانون ذکر شده است.
وی ادامه داد: همچنین در ماده 30 قانون انتخابات مواردی در مورد محکومیت مالی، انجام اعمال خلاف احکام شرع و یا اقدام علیه جمهوری اسلامی ذکر شده است که بررسی صلاحیت ها بر اساس آن انجام می شود.
دکتر کدخدایی در مورد تخلفات تبلیغاتی نامزدها و هواداران آنها که ممکن است در روز انتخابات و در اطراف شعب اخذ رای صورت گیرد نیز گفت: تخلفات بر سر صندوق ها و حین رای گیری به روش های گوناگون به شورای نگهبان منتقل می شود و ناظران و بازرسان آن را بررسی می کنند.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: بعد از روز اخذ رای، به مدت 7 روز کسانی که اعتراض یا شکایت داشته باشند می توانند شکایت خود را به شورای نگهبان و یا هیات های نظارت استانی ارائه نمایند.
کدخدایی خاطرنشان کرد که هیچ محدودیتی برای دریافت شکایت از هیچکس در امر انتخابات وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاری که آمار تفکیکی و آرایش سیاسی نامزدهای انتخابات را جویا شد، تاکید کرد: بررسی شورا بر اساس جناح و گروه نیست بلکه طبق رفتار اشخاص است به همین دلیل شاید نتوان آمار دقیقی از جناح ها و گروه ها ارایه کرد و شاید در فرصتی دیگر سایر نهادها آن را اعلام کنند.



کدخدایی اظهار داشت: آنچه ملاک ما بوده، رفتار افراد است و هیچ تفاوتی ندارد که فرد به کدام جناح و گروه سیاسی وابستگی دارد.
سخنگوی شورای نگهبان انتخابات رایانه ای این دوره را آزمایشی ذکر کرد و افزود: از 207 حوزه در 14 حوزه، انتخابات به صورت رایانه ای برگزار می شود و پیش بینی شده است که روش های متعارف و جاری هم در کنار روش الکترونیک وجود داشته باشد که اگر مشکلی به وجود آمد بتوان با روش های جاری و متعارف عمل کرد.
کدخدایی اضافه کرد: اعلام نتایج توسط وزارت کشور انجام می شود و هنگامی که نتایج، به دست آمد، اعلام خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که نتیجه بررسی صحت برگزاری انتخابات در حوزه ها توسط شورای نگهبان تا پایان سال جاری در مورد حوزه هایی که انتخاباتشان به دوره دوم نرسد، اعلام شود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد