کد خبر: ۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۰- 03 December 2006
قائم‌مقام مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان :

قانون‌اساسی بر مبنای تفکر اسلام، ثمره انقلاب و حرکت مردم شکل گرفته است

قائم‌مقام مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان، قانون‌اساسی ایران را در مقایسه با قانون‌اساسی دیگر کشورها منحصر به فرد خواند و گفت: قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تفکر اسلامی، ثمره انقلاب و حرکت مردمی شکل گرفته است.

عباسعلی عظیمی شوشتری که در سالروز تصویب قانون‌اساسی با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای‌نگهبان گفتگو می‌کرد،‌ افزود: ویژگی‌هایی که قانون‌اساسی ما دارد در هیچ قانون‌اساسی دیگری وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: قانون‌اساسی ایران بر اساس خواست مردم که همان شعار اساسی "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" بود شکل گرفت.
عظیمی با اشاره به مبنای قانون‌اساسی برخی کشورهای غربی بر پایه لیبرالیسم و لیبرال دمکراسی و ... گفت: قانون‌اساسی ایران هم بر مبنای موازین اسلام و شرع مقدس و هم بر مبنای تفکر مردمی و حرکت مردمسالارانه پایه‌ریزی شده است.
وی افزود: در قانون‌اساسی ایران، اساس اسلام است اما حضور مردم، پشتوانه مردم و نقش مردم در حاکمیت اسلامی به خوبی تعریف شده است.
قائم‌مقام مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان با بیان اینکه قانون‌اساسی ماهیت نظام ما را "جمهوری اسلامی" و بر مبنای مردمسالاری دینی تعریف کرده است، گفت: یکی از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد قانون‌اساسی ایران، نحوه تعیین و انتخاب ولی‌امر و رهبری برای نظام اسلامی است.
وی ادامه داد: رهبر در عین حال که به طور غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود اما تمام ویژگی‌های ولایت امر و حاکم اسلامی را در بر دارد.
عظیمی با اشاره به اصل 56 قانون‌اساسی که ولایت و حاکمیت مطلق را مختص به خدا می‌داند گفت: قانون‌اساسی این اصل را که انسان به اذن خدا حق دارد بر سرنوشت خود حاکم باشد را به اجرا در آورده است.
وی افزود: در قانون‌اساسی با پیش‌بینی مجلس خبرگان حتی بر عملکرد رهبری نیز نظارت وجود دارد که این ویژگی نیز کم نظیر است.
وی پاسخگویی مسؤلان را از ویژگی‌های بارز قانون‌اساسی برشمرد و خاطرنشان کرد: طبق اصول متعدد قانون‌اساسی، تمامی مسئولان نظام پاسخگو و مسئول هستند و هیچ مسئولی مصون از پاسخگویی نیست.
عظیمی ویژگی دیگر قانون‌اساسی را "همبستگی قوا در عین استقلال" دانست و گفت: قوای سه گانه در عین استقلال از یکدیگر، تحت نظر رهبری نظام از نوعی همبستگی برخوردارند که زمینه تعامل مؤثر و مفید را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه پس از هر انقلاب و یا تغییر و تحول بنیادین، مبنا و قانون‌اساسی کشورها بر اساس مبانی و موازین انقلاب شکل می‌گیرد، افزود: به همین منظور قانون‌اساسی را "میثاق ملی" می‌دانند و همه ارکان نظام و حتی مردم که به این قانون رأی دادند مکلف به اجرای بند بند این میثاق ملی هستند.
وی با رد ادعاهای برخی که اولین قانون‌اساسی را متعلق به غربیها می‌دانند، گفت: اولین قانون‌اساسی متعلق به مسلمانان است که پیامبر اکرم (ص) هنگامیکه وارد مدینه شدند "منشور مدینه" را تدوین کردند.
عظیمی قانون‌اساسی را ثمره خون شهدا و مجاهدت‌های سالیان طولانی ملت ایران دانست و گفت: بهترین قوانین تا وقتیکه اجرا نشوند، هیچ فایده‌ای ندارند.
وی افزود: قانون‌اساسی هنگامی می‌تواند اثر گذار باشد و به کمال برسد که بند بند آن دقیق اجرا شود.
قائم‌مقام مرکز تحقیقات شورای‌نگهبان تصریح کرد: اگر قانون‌اساسی از سوی مسئولان و مردم مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرد، از اهداف انقلاب اسلامی فاصله خواهیم گرفت.
وی گفت: مسئولان طبق سوگندی که در پیشگاه خدا و ملت انجام می‌دهند باید متعهد به قانون‌اساسی باشند.
عظیمی صیانت از قانون‌اساسی را وظیفه مسئولان و مردم دانست و گفت: وظیفه همه در قبال قانون‌اساسی، اجرای آن است و تخلف از آن مسئولیت در قبال خون شهداست.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد