کد خبر: ۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۱- 25 February 2012
دکتر کدخدایی پیش بینی کرد:

12 اسفند شاهد حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات خواهیم بود

سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد: روز 12 اسفند شاهد حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باشیم وپیش بینی می شود عموم مردم در پای صندوق های رای حضور یابند.






به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، ضمن تقدیر از اصحاب رسانه‌ برای دعوت مردم به حضور گسترده در انتخابات، گزارشی در خصوص بررسی صلاحیت های نامزدهای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و گفت: بررسی صلاحیت نامزدها در چندین دوره مورد بررسی قرار گرفت که در مرحله اول هیات های اجرایی و سپس هیات های نظارت استانی و مرکزی بررسی نامزدها را در دستور کار قرار دادند.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، افزود: در بررسی این سه هیات، 2 هزار 500 نفر صلاحیتشان مورد تأیید قرار گرفت و پس از آن شورای نگهبان، بررسی صلاحیت‌ها را در دستور کار خود قرارداد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا 20 روز فرصت داشت که شکایات را مورد بررسی قراردهد افزود: برخی از داوطلبان خواستار ملاقات حضوری با اعضای شورای نگهبان بودند و تعدادی از آنان حتی با تمامی اعضای شورای نگهبان دیدار کردند.

کدخدایی اظهار داشت: نتیجه این دیدارها، توسط اعضای محترم در جلسات عمومی شورای نگهبان مطرح وسپس در خصوص بررسی صلاحیت آنان رای گیری شد .
وی گفت: داوطلبانی که صلاحیت آنها در هیات‌های اجرائی و نظارت استانی و مرکزی تأیید، ولی در شورای نگهبان رد شدند فرصت سه روزه برای شکایت پیدا کردند و شورای نگهبان نیز در یک فرصت هفت روزه این شکایات را بررسی کرد .

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بیش از سه هزار و450 نفر مورد تأیید صلاحیت شورای نگهبان قرار گرفته اند افزود:70 درصد کسانی که ثبت نام کرده و انصراف نداده‌اند مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفتند.
وی افزود: ممکن است برخی افراد تا روز 12 اسفند انصراف دهند و تعداد این افراد از آمار تأییدی شورای نگهبان کسر نمی شود.

دکتر کدخدایی ادامه داد: از مجموع کسانی که صلاحیتشان توسط شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت و یا احراز صلاحیت نشدند، یک هزار و150 نفر هستند که نسبت به دوره های قبل، رقم اندکی است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده، نیز گفت: حدود 35 نفر از نمایندگان کنونی مجلس، رد صلاحیت شده اند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر فساد اقتصادی اخیر در رد صلاحیت نمایندگان کنونی مجلس نیز گفت: برخی از نمایندگان رد صلاحیت شده که تعداد آنها کمتر از انگشتان یک دست می باشد در ارتباط با فساد اقتصادی اخیر نقش داشتند که این موضوع باعث رد صلاحیت آنان شد.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص علت تأیید صلاحیت برخی از نمایندگان و یا افرادی در ادوار گذشته و ردصلاحیت آنها در این دوره از انتخابات، گفت: صلاحیت نمایندگان کنونی نیز همانند دیگر نامزدها در هر دوره مورد بررسی شورای نگهبان قرار می‌گیرد.
وی افزود: همه داوطلبانی که ثبت نام می کنند صلاحیتشان مورد بررسی شورای نگهبان قرار می گیرد و اگر صلاحیت آنها منطبق با معیارهای قانونی نباشد تأیید نخواهند شد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اول اسفند ماه که مهلت رسیدگی به صلاحیت کاندیداها به پایان رسید، اگر در این مدت، کاندیدایی جرمی را مرتکب شود، شورای نگهبان چه تدابیری را اتخاذ می کند؟ گفت: با توجه به نظارت مؤثر و کارآمد شورای نگهبان در طول انتخابات، از جهت حقوقی این امکان وجود دارد که صلاحیت فرد، مجددا مورد بررسی قرار گیرد. البته در انتخابات گذشته کمتر شاهد اینگونه مسایل بودیم. البته اگر چنین گزارش‌هایی در خصوص افراد برای ما ارسال شود، مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: تلاشمان این است که در این مرحله، ورود به مسئله بررسی صلاحیت‌ها نداشته باشیم و رویه نشان داده که چنین مواردی اندک بوده و مطمئنا نامزدها به قوانین آگاهی کافی دارند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما شاهد انتخابات پر شوری در 12 اسفند خواهیم بود گفت: این شورا نظارت گسترده ای بر بخش‌ها و مراحل مختلف انتخابات، خواهد داشت و اطمینان می دهیم هیچ مشکل و تخلف عمده ای در برگزاری انتخابات نداشته باشیم.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا در بررسی صلاحیت ها ملاحظات سیاسی نیز نقشی داشته است یا خیر؟ ، گفت : در بررسی صلاحیت ها معیارهای قانونی و مصالح عالی نظام مد نظر قرار گرفته است.

خبرنگاری اظهار داشت که گفته می شود برخی نامزدهای رد صلاحیت شده در مقابل شورای نگهبان در چند روز گذشته تجمع کرده اند که سخنگوی شورای نگهبان در این باره گفت: بررسی صلاحیت نامزد‌ها بدون تأثیر‌پذیری از هیچ شخص و گروهی صورت گرفته و اعضای شورای نگهبان براساس قانون انتخابات و منافع ملی و نظام در خصوص صلاحیت نامزدها تصمیم گیری کردند.
وی افزود: اگر کسی یا گروهی ادعا کند که توانسته در شورای نگهبان نفوذ کند و یا در بررسی صلاحیت‌ها، تأثیر بگذارد، من این موضوع را تکذیب می کنم.
دکتر کدخدایی خطاب به داوطلبان نیز گفت: نامزدهای تأیید صلاحیت شده نیز خود را مدیون گروه یا جناحی ندانند وشورای نگهبان بر اساس مصالح نظام تصمیم گرفته است.
یکی از خبرنگاران پرسید؛ قبل از آغاز تبلیغات رسمی، برخی از داوطلبان با حضور در رسانه ملی برای خود تبلیغات کردند، در حالی که چنین شرایطی برای بقیه داوطلبان فراهم نبود، نظر شورای نگهبان در این خصوص چیست؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: زمانی که ما از این موضوع مطلع شدیم، چون این امر منطبق با قانون نبود، موضوع در شورای نگهبان مطرح شد و رسماً نظر شورای نگهبان برای صدا و سیما ارسال شد.
وی افزود: البته صدا و سیما با هدف تلاش برای مشارکت گسترده‌تر و با استنباطی که از قانون داشتند چنین برنامه‌هایی را پخش کردند و چون این استنباط مورد تأیید شورای نگهبان نبود موضوع به صورت کتبی به صدا و سیما اعلام گردید.

دکتر کدخدایی در پاسخ به پرسشی در خصوص تشکیل هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهور، گفت: این موضوع هنوز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار نگرفته است اما نظر شورا در این زمینه همان نظری است که در ادوار گذشته، ‌درباره اقدام مشابه یکی از رؤسای جمهور گذشته ‌‌اعلام کرده بود.
وی افزود: نظر مخالف شورای نگهبان هنوز به قوت خود با‌قی است و‌ جدیدا در این رابطه بررسی جدیدی انجام نشده است.




ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد