کد خبر: ۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۵- 02 December 2006

دکتر کدخدایی : بررسی صلاحیت‌ها فقط و فقط منحصر به مجلس خبرگان است

سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: احراز و یا عدم احراز داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان فقط و فقط منحصر به مجلس خبرگان است و هیچ تفسیری از آن نباید وجود داشته باشد.

به گزارش روابط‌عمومی شورای‌نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی روز شنبه 11 آذر ماه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: افرادی که صلاحیت آنها برای مجلس خبرگان احراز نشده است به معنای این نیست که برای دیگر نهادها و دستگاهها صلاحیت ندارند لذا به جز مورد مجلس خبرگان، صلاحیت آنها برای بقیه موارد همچون گذشته باقی است.
وی با قدردانی از تمامی داوطلبانی که با احساس تکلیف و بر اساس وظیفه دینی و ملی در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند گفت: از تمامی دستگاههایی همچون قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال کشور که در بررسی صلاحیت‌ها با شورای‌نگهبان همکاری نزدیکی داشتند تشکر می‌کنیم.
وی با تشکر از زحمات خبرنگاران و فعالیت رسانه‌ها در عرصه انتخابات از آنها خواست از تعجیل در اظهارنظرها و ارزیابی‌ها خودداری کنند و همزمان با آغاز تبلیغات انتخاباتی فعالیت خود را برای تبیین اهمیت انتخابات و تحقق مشارکت حداکثری مردم افزایش دهند.
سخنگوی شورای‌نگهبان در تشریح نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان گفت: از مجموع 493 نفر ثبت‌نام کننده، صلاحیت 164 نفر احراز شد اما 201 نفر به دلایل عدم احراز علمی، نداشتن تحصیلات حوزوی، عدم شرکت در آزمون کتبی و یا نداشتن صلاحیت‌های عمومی شرایط شرکت در انتخابات مجلس خبرگان را نداشتند.
دکتر کدخدایی افزود: از میان 203 نفر داوطلب دعوت شده برای آزمون کتبی، 169 نفر در این امتحان شرکت کردند که 27 نفر نمره قبولی را بدست آوردند و 34 نفر غایب بودند که به منزلة انصراف تلقی شد.
وی با بیان اینکه تبلیغات داوطلبان انتخابات خبرگان از روز پنج‌شنبه 9 آذرماه آغاز شده است گفت: این مهلت 22 آذرماه به پایان می‌رسد و 23 آذر ماه نیز تبلیغات ممنوع است و 24 آذر شاهد حضور مردم در پای صندوق‌های رأی خواهیم بود.
وی تعداد اعتراضات به نتایج بررسی صلاحیت‌ها را 128 نفر اعلام کرد و گفت: تعدادی از داوطلبانی که صلاحیت آنها برای انتخابات مجلس خبرگان احراز نشده بود به صورت کتبی و تعدادی هم به صورت حضور دلایل اعتراض خود را به بررسی صلاحیت‌ها اعلام کردند که در سه مرحله به این اعتراضات رسیدگی شد.
دکتر کدخدایی اظهار داشت: کسانی که درخواست ملاقات حضوری کرده بودند به صورت منظم در محل شورای‌نگهبان با اینجانب و تعدادی از فقهای محترم و همچنین عده دیگری هم در قم با تعدادی از فقهای محترم دیدار و گفتگو کردند.
وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای ملاقات حضوری وجود نداشت گفت: ما با روی باز از اعتراضات استقبال کردیم و در برخی موارد، ملاقاتها چندین بار تکرار شد چون نمی‌خواستیم حقی از کسی ضایع شود.
دکتر کدخدایی افزود: شکایت‌ها در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، جلسه فقهای شورای‌نگهبان و در نهایت در جلسه عمومی شورای‌نگهبان با حضور تمامی اعضاء بررسی شد.
وی گفت: از این تعداد صلاحیت 19 نفر مورد تأیید قرار گرفت و به آمار قبلی اضافه شد.
سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: با تغییرات ایجاد شده در مرحله بررسی اعتراضات و نیز جابجایی برخی کاندیداها، مشکل غیر رقابتی بودن انتخابات در برخی حوزه‌ها حل شد و انتخابات مجلس خبرگان در تمامی حوزه‌ها رقابتی است.
وی با بیان اینکه در تمامی حوزه‌ها کاندیداها بیش از تعداد مورد نیاز است افزود: انشاءالله در 24 آذر شاهد انتخابات رقابتی با مشارکت حداکثری مردم باشیم.
دکتر کدخدایی خاطرنشان کرد: در این مرحله مسئولیت اصحاب رسانه‌ها است که با تبیین مسائل، خبررسانی صحیح و بحث و بررسی پیرامون انتخابات، شور و شوق انتخاباتی را در مردم ایجاد کنند.
سخنگوی شورای‌نگهبان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: شورای‌نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و رسیدگی به شکایات هیچ مصالحه‌ای را انجام نداده است.
وی ادعای تأیید صلاحیت 19 نفر از داوطلبان انتخابات خبرگان به خاطر رقابتی شدن انتخابات را رد کرد و گفت: رسیدگی به شکایات داوطلبان همچون انتخابات دیگر روند قانونی خود را طی کرده و هیچ ارتباطی با رقابتی شدن انتخابات خبرگان ندارد.
دکتر کدخدایی در خصوص اعلام صلاحیت یک داوطلب در روز پنج‌شنبه گفت: طبق اصل 99 قانون‌اساسی و بر اساس حق نظارت استصوابی، شورای‌نگهبان در هر مرحله از انتخابات می‌تواند اظهارنظر کند و منع قانونی وجود ندارد.
وی افزود: شورای‌نگهبان خود را ملزم می‌داند خصوصاً در مورد تأیید افراد اگر تغییری ایجاد شده، هر چه سریعتر اقدام کند که حقی از کسی ضایع نشود و این کار پسندیده‌ای است.
دکتر کدخدایی هر گونه ادعا درباره سیاسی یا جناحی عمل کردن شورای‌نگهبان را رد کرد و گفت: عملکرد شورای‌نگهبان در انتخابات مختلف بهترین مصداق برای رد این ادعاست.
وی افزود: شورای‌نگهبان براساس اصول متعدد قانون‌اساسی و قوانین عادی وظایفی را برعهده دارد که مکلف به انجام آنها هستیم.
دکتر کدخدایی با بیان اینکه ما تابع نظرات افراد نیستیم اما مقید به اجرای قوانین و مقررات هستیم، گفت: شورای‌نگهبان هیچ گاه نگاه جناحی و سیاسی نداشته است.
خبرنگاری سؤال کرد: برخی گروهها و احزاب اعلام کرده‌اند که در اعتراض به عملکرد شورای‌نگهبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند که دکتر کدخدایی با رد این ادعا گفت: آخرین اخبار و گزارشات حاکی از آن است که احزاب و گروه‌ها برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده و تعدادی از آنها لیست داده‌اند و تعداد دیگری هم از لیست گروه‌های دیگر حمایت کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: گروههایی که از نظر قانونی ماهیت آنها محل تردید است بحث دیگری دارد.
سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: از 196 نفر داوطلب ثبت‌نام کننده در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در تهران صلاحیت 99 نفر احراز شد.
وی با بیان اینکه: 10 نفر از داوطلبان انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز در تهران انصراف دادند گفت: از این تعداد صلاحیت 87 نفر نیز احراز نشد.
دکتر کدخدایی خاطرنشان کرد: در اهواز از 38 نفر ثبت‌نام کننده 19 نفر و در بم از 11 نفر ثبت‌نام کننده 5 نفر احراز صلاحیت شدند که در اهواز 3 نفر نیز انصرف دادند.
سخنگوی شورای‌نگهبان گفت: اسامی داوطلبان انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی 15 آذرماه منتشر می‌شود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت