کد خبر: ۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۰- 30 November 2006
مدیرکل نظارت شورای نگهبان :

شرکت درانتخابات خبرگان رهبری هم حق وهم تکلیف است

مدیرکل نظارت بر امور استان‌های شورای نگهبان گفت: در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری جنسیت، مکلی یا معمم بودن و مذهب ملاک نبوده است.

نصرت‌الله لطفی در همایش ناظرین انتخابات خبرگان رهبری استان کرمانشاه با بیان اینکه براساس شرایط داخلی، منطقه‌یی و جهانی این موضوع که چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری حساس‌ترین انتخابات کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، واقعیتی انکارناپذیر است، اظهار داشت: بر این اساس همه ناظران شورای نگهبان، اعضای هیات‌های نظارت و تمام افراد تاثیرگذار جامعه تکلیف دارند زمینه‌ساز حضور حداکثری مردم در این انتخابات باشند.
وی درباره‌ی ابعاد منطقه‌یی اهمیت انتخابات چهارم خبرگان رهبری گفت: از دهه 80 میلادی به بعد با روی کار آمدن یک نظام دینی در ایران و مطابق آن فروپاشی کمونیسم، استکبار به این نتیجه رسیده که نقطه ثقلی که بر روی آن باید متمرکز شود بحث اسلام است که از ایران اسلامی فروزان می‌شود لذا همه هجمه‌ها متوجه ایران می‌شود و در واقع هدف غایی از حمله به عراق و افغانستان، ایران اسلامی و جنگ با فرهنگ ناب دینی و فرهنگ دینی اسلام است. در بعد جهانی نیز بحث‌های مربوط به جهانی شدن بر اهمیت این انتخابات افزوده است.
مدیر کل نظارت و امور استان‌های شورای نگهبان عنوان کرد: در چنین شرایط بسیار حساسی، رهبری نظام می‌خواهد با اقتدار و صلابت نظام را به پیش ببرد و ما باید زمینه این اقتدار را از طریق حضور آگاهانه مردم در صحنه و انشاءالله انتخاب آگاهانه فراهم کنیم.
لطفی در ادامه با بیان اینکه شرکت در انتخابات خبرگان رهبری هم حق و هم تکلیف است، عنوان کرد: طبق اصل ششم قانون اساسی در جمهوری اسلامی اداره جامعه با اتکا به آرای مردم انجام می‌شود و این حقی است که قانونگذار برای مردم پیش‌بینی کرده است، از سوی دیگر شرکت در انتخابات یک تکلیف دینی است و مردم با شرکت به تکلیف دینی خود عمل می‌کنند.
وی در تبیین این‌که شرکت در انتخابات خبرگان رهبری یک تکلیف دینی است، گفت: نظام ما نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر حاکمیت ولایت فقیه است و طبق اصل 57 قانون اساسی ولایت امر و امامت امت برعهده ولی فقیه جامع شرایطی است که نقش رهبری را در نظام اسلامی خواهد داشت، تنها جایگاه قانونی مرتبط با جایگاه ولایت امر نیز مجلس خبرگان است، حال که مشروعیت نظام وابسته به این جایگاه شده قدم برداشتن در این راستا آیا چیزی جز تکلیف الهی خواهد بود.
لطفی با بیان اینکه ما ناظران شبکه نظارتی را صرفا به عنوان ناظر روز اخذ رای تلقی نمی‌کنیم، گفت: امروز اگر شاهد حاکمیت دلسوخته‌های نظام در عرصه‌های تصمیم‌گیری هستیم مرهون زحمات این افراد است.
وی افزود: لطف الهی، تدابیر حکیمانه رهبری و نقش‌آفرینی ناظران شبکه‌های نظارتی در دو بعد اطلاع رسانی درجامعه و صیانت از آرا مردم سبب شده که امروز شاهد روی کار بودن مجلس هفتم و دولت عدالت محور باشیم، لذا کار نظار تنها منحصر به روز انتخابات نیست، بلکه صیانت از اسلام، آرمان های امام(ره) و خون شهداست.
لطفی در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل شرکت کمتر مردم در انتخابات خبرگان رهبری نسبت به دیگر انتخابات کشور اشاره کرد و عدم شناخت دقیق مردم ازخبرگان رهبری، تعداد محدود کاندیداهای این انتخابات و جایگاه فقها که برخلاف دیگر انتخابات کارشان با کمترین تبلیغات ممکن انجام می شود را سه دلیل عمده آن دانست و گفت: این زمینه‌ها را باید تا حد امکان خنثی کنیم.
وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری پرداخت و با اعلام اینکه در مجموع طی این دوره 493 نفر در کشور ثبت نام کردند، اظهار داشت: طبق قانون مرجع احراز صلاحیت کاندیداهای خبرگان رهبری فقهای شورای نگهبان هستند، حال ممکن است این سوال پیش بیاید چگونه فقهای شورای نگهبان که خودشان کاندیدای خبرگان رهبری هستند مرجع تشخیص صلاحیت‌ها نیز هستند که طبق قانون انتخابات خبرگان رهبری باید پاسخ داد هر عضوی از فقهای شورای نگهبان که از استانی برای انتخابات خبرگان رهبری کاندید شده باشد، نسبت به صلاحیت کاندیداهای آن استان حق تصمیم گیری ندارند.
لطفی، کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری را به چهار گروه تقسیم بندی کرد و گفت: گروه اول افراد واجد شرایط عمومی و علمی هستند، یعنی افرادی که حد علمی اجتهاد آنها برابر با اجتهاد پیش‌بینی شده در قانون است و تکلیف صلاحیت این افراد مشخص است، گروه دوم افراد حوزوی هستند که بر این باورند که اجتهاد دارند، دسته سوم افرادی هستند که به منظور محک زدن اطلاعات علمی خود آمده‌اند و گروه چهارم افرادی هستند که هیچ سنخیتی با خبرگان رهبری ندارند و در این دوره حدود 60 نفر از این افراد(گروه چهارم) ثبت نام کرده بودند.
وی با بیان اینکه جهت احراز صلاحیت افراد گروه‌های دوم و سوم از آنان جهت شرکت در آزمون دعوت به عمل آمد، گفت: آزمون شامل فقه، اصول و اجتهاد بود و از قبل تاریخ و منابع آزمون به همه دعوت شدگان اعلام شد و نهایت دقت و صحت در این آزمون رعایت شد و از افرادی که حداقل نمره مورد نیاز را کسب کرده بودند، جهت مصاحبه دعوت به عمل آمد.
به گزارش ایسنا ، لطفی افزود : برخلاف جوسازی‌ها در تایید صلاحیت‌ها جنسیت مطرح نبود و از هر دو جنس برای شرکت در آزمون دعوت به عمل آمد و تضییع حقوق زنان رخ نداده است، همچنین مکلی و معمم بودن و مذهب نیز ملاک نبوده و هم از کاندیداهای شیعه و هم سنی دعوت به عمل آمد .

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی