کد خبر: ۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۳- 18 February 2012
مجلس تراز انقلاب اسلامی(1)

جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی

مجلس در هر کشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به‌اندازه همین جایگاه و اهمیتش، از مردم‌سالاری سهم دارد.





مجالس در همه کشورهای دنیا، چنانچه با رأی واقعی مردم شکل گرفته باشند، نماد و نشانه‌ای از مردم‌سالاری‌اند. مجلس در هر کشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به‌اندازه همین جایگاه و اهمیتش، از مردم‌سالاری سهم دارد.

حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی را در «رأس امور»‌ می‌داند و این، یعنی اوج اعتقاد به مردم‌سالاری. نظر به اهمیت مجلس در ساختار نظام‌های سیاسی، کشورها قوانین و شرایطی را برای نامزدهای حضور در مجلس وضع کرده‌اند.
در کشورهایی که مردم‌سالاری را پذیرفته‌اند، این قوانین و شرایط به‌گونه‌ای است که به بیشتر افراد و گروه‌ها با انگیزه‌ها و تعلقات مختلف، اجازه می‌دهد در مجلس حضور یابند.

تاریخ هشت دوره گذشته مجلس شورای اسلامی نیز همین را نشان می‌دهد و در مجالس هشت‌گانه گذشته افراد و گروه‌هایی با سلیقه‌های متفاوت در عرصه‌های مختلف حضور داشته‌اند. پس از تشکیل هشت دوره مجلس شورای اسلامی بعد از انقلاب، به‌نظر می‌رسد جای بحثی مستقل و منسجم با محوریت «مجلس تراز انقلاب اسلامی» همچنان خالی است. بحث کافی و وافی در این‌باره، هم برای رأی‌دهندگان و هم برای نامزدها و گروه‌های مختلف سیاسی که در عرصه رقابت انتخاباتی حضور دارند، بسیار ضروری است.

مسائل این بحث به شکل پراکنده در اسناد شفاهی و مکتوب انقلاب به‌ویژه مواردی که حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بیان داشته‌اند، موجود است؛ اما به دسته‌بندی و تبیین نیاز دارد. چنانچه در این‌باره اهتمام ورزیده شود و گروه‌های سیاسی نیز از لاک گروهی، حزبی و تشکیلاتی بیرون آیند و از این منظر یعنی اینکه انقلاب اسلامی ایران به چه مجلس و با چه ویژگی‌هایی نیاز دارد، به موضوع نگاه کنند و رأی‌دهندگان نیز با همین انگیزه و دغدغه به کاوش سیاسی انتخاباتی روی آورند، نسبت بین مجلس تشکیل شده با آرمان‌ها و آمال انقلاب اسلامی بسیار بیشتر خواهد شد.

نظر به اهمیت بحث و تا حدود زیادی مغفول ماندن آن و نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم، ایجاب می‌کرد تا در این فرصت کوتاه با چنین ایده و نگاهی به اختصار درباره «مجلس تراز انقلاب اسلامی» کاری صورت گیرد تا شاید هم نظر افراد و گروه‌های سیاسی حاضر در انتخابات را به خود جلب کند و هم ارائه طریقی باشد برای رأی‌دهندگان که با داشتن شناخت از «مجلس تراز انقلاب اسلامی» با دقت بیشتر به کسانی رأی دهند که توان کمک به شکل‌گیری چنین مجلسی را داشته باشند و هم نمونه‌ای با مقیاس کوچک باشد برای تشویق و برانگیخته کردن کسانی که به چنین مهمی اعتقاد دارند و طرح مبسوط آن را ضروری می‌دانند و مایلند در فرصت مقتضی به نحو مفصل و مشروح به آن بپردازند تا مرجع و شاخص اطمینان‌آوری برای مباحث مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله انتخابات مجلس را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد