کد خبر: ۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۵- 02 February 2012
آیت‌الله مومن:

اگر ولایت اهل‌بیت (ع) محقق می‌شد رژیم صهیونیستی وجود نداشت

اگر ولایت امری تحقق پیدا می کرد امروز همه مردم زیر سایه اسلام ناب تربیت می شدند و دیگر رژیم صهیونیستی و آمریکایی وجود نداشت.





به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مومن، امروز در همایش اندیشه های فقهی امام خمینی(ره) که در مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره) در قم برگزار شد با تبریک سی و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بازگویی مسائل انقلاب برای نسل جوان را بسیار ضروری دانست و گفت: درسهای این مدرسه تخصصی اوایل انقلاب، منزل آیت الله یزدی برگزار می شد و امام بعد از بازگشت به ایران و قم در این منزل اقامت کردند و امروز نیز این مکان تبدیل به مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره) شده است.

عضو خبرگان رهبری افزود: نظرات دقیق فقهی و اصولی، توسط اساتیدی که تربیت شده حضرت امام(ره) می باشند یا افرادی که از شاگردان ایشان بهره‌مند شده‌اند ارائه می شود و تلاش دارند افرادی فاضل و متدین را تربیت کنند که ادامه دهنده راه امام(ره) باشند.
وی با بیان خاطراتی از اولین درس خارج خود گفت: در سال 1335 اولین سالی بود که درس خارج رفتم، آن موقع درس فقه امام در مسجد محمدیه بود که به خاطر استقبال طلاب به مسجد سلماسی منتقل شد.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: بعد از درس آیت الله بروجردی پرجمعیت ترین درس، درس حضرت امام بود و ایشان علاوه بر بعد علمی، از نظر اخلاق و تربیت، دست پرورده علما برجسته اخلاق بودند که دنیا در نظرشان مطرح نبود.
وی با بیان این که من از نظر علمی کسی بهتر از حضرت امام(ره) را ندیدم، اظهار داشت: خداوند حضرت امام(ره) را برای چنین روزی ذخیره کرده بود.
آیت الله مومن یادآور شد: ایشان تا زمان رحلت آیت الله بروجردی، رساله نداشتند و طلاب و فضلای جوان قم عاشق حضرت امام(ره) بودند و وقتی که در درس ایشان شرکت می کردند با صحبت های امام(ره) بلند بلند گریه می کردند.

وی با بیان این که همه علاقه ها به امام از روی عشق بود گفت: با اینکه در آن زمان حضرت امام(ره) شهریه نمی دادند و تقسیمی نداشتند ولی با این حال افراد زیادی در درس ایشان شرکت می کردند.
آیت الله مومن با بیان این که به رهبری امام(ره) و روحانیت و علما حکومت اسلامی تشکیل شده است اظهار داشت: سخن کسانی که می گویند به سمت و سوی اسلامی شدن نیستیم حرف دروغ و بی ربطی است.
وی افزود: قانون اساسی را امام(ره) مصلحت دانستند و لذا تنظیم شد و مصوبات آن طبق موازین اسلامی با نظارت شورای نگهبان صورت می گیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان ادادمه داد: هر آنچه از آیین نامه ها و دستورالعمل هایی که در گذشته بوده و امروز نیز تصویب می شود باید طبق موازین اسلامی باشد و فقهای شورای نگهبان، نظارت این امر را بر عهده دارند.
آیت الله مومن بیان داشت: انتخابات و انتخاب افراد صالح برای مجلس و همچنین مصوبات مجلس با نظارت شورای نگهبان است، این در حالی است که قبل از انقلاب کلمه ای در این زمینه نمی توانستیم بیان کنیم.
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز زمان مبارکی است قبول داریم که کمبودهایی در کشور داریم اما باید انقلاب اسلامی را غنیمت بدانیم و آموزه های آن را به دیگران نیز بیاموزانیم.

آیت الله مومن در ادامه با اشاره به "اجزاء در تقیه مداراتی" و نظر حضرت امام(ره) در این بحث گفت: پیامبر اسلام احکام اسلامی را بیان کردند و ادامه مسیر را به عهده امیر المومنین(ع) و ائمه(ع) گذاشتند.
وی با بیان این که ولایت امری امیر المومنین(ع) با خیانت دنیا طلبان محقق نشد، افزود: "ولایت" امری الهی است و متولی مردم بالاترین وظیفه الهی است که پیامبر (ص) بر عهده حضرت علی (ع) گذاشتند، اما برخی اجازه تحقق آن را ندادند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه «الیوم اکملت لکم دینکم ....» تصریح کرد: اکمال دین به ولایت است، نه اینکه هرکس از جایش بلند شود و بتواند "ولیّ" باشد.

آیت الله مومن ادامه داد: اگر اجازه می دادند، ولایت امری تحقق پیدا می کرد امروز همه مردم زیر سایه اسلام ناب تربیت می شدند و دیگر رژیم صهیونیستی و آمریکایی وجود نداشت و همه مسلمانان در مسیر الهی که خداوند می خواست قرار می گرفتند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این که مانع امامت علی(ع) شدند به مردم نیز اجازه یادگیری احکام را ندادند و احکام اسلامی در نزد اهل بیت (ع) باقی مانده و فرصت انتشار نیافت.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: کسانی که به فکر دنیای خود در قالب دین بودند مردم را از ولایت امر و فراگیری احکام دین دور کردند.
آیت الله مومن اظهار داشت: امروز احادیثی که با سند معتبر به دست ما رسیده تلاش علمای بزرگ از جمله شیخ صدوق، کلینی، شیخ انصاری است؛ بنابراین آنان دین زیادی بر گردن ما دارند.
وی با بیان این که حوزه باید به بحث های آزاد و دقیق علمی بدون توجه به جهات شخصی توجه زیادی داشته باشد در بحث اجزاء در تقیه مداراتی گفت: باید خود تقیه معلوم شود، چرا که تقیه اقسامی دارد و سپس تقیه مداراتی از نظر علمی و از نظر حضرت امام(ره) بررسی شود.
آیت الله مومن با بیان این که تقیه به معنای سقایه و حفظ کردن است افزود: مقصود از تقیه این است که انسان کاری را بر حسب قواعد شرعیه و به خاطر محذورات پیش آمده ترک می کند.

وی با بیان این که ائمه(ع) اجازه تقیه را داده اند بیان داشت: "اجزاء" کافی بودن عملی است که شخصی به خاطر تقیه و ترس از کسانی که خلاف عقیده او هستند، عملی را انجام دهد در این صورت بحث می کنیم که آیا این مجزی است یا نه؟ ابتدا باید اقسام تقیه را مشخص کنیم.
عضو خبرگان رهبری گفت: شخص "تقیه مداراتی" می کند تا یکنواختی و اتحاد مردم مسلمان حفظ شود و مصداق آن اقامه نماز در مسجد النبی است.
وی ادامه داد: قسمت اعظمی از مسجد النبی فرش؛ و بخش دیگری بدون فرش است و جایی که سجده می کنیم باید خاک باشد و یا چیزی که سجده بر آن صحیح است.

آیت الله مومن اضافه کرد: حالا اگر شخصی جایی که فرش است نماز خواند، طبق فتوای فقها آیا این فرد می تواند تقیه کند یا نه؟
عضو فقهای شواری نگهبان تصریح کرد: اگر این فرد روی فرش سجده کرده، برای تقیه عادی و حفظ جان نیست بلکه برای اتحاد و یک نواختی و جذب شیعه در قلوب عامه می باشد و اگر گفتیم این تقیه جایز است، "تقیه مداراتی" می شود.
وی در خصوص نظر فقهی امام (ره) در خصوص تقیه مداراتی گفت: آیا تقیه مداراتی او با نمازی که بر روی فرش به خاطر وحدت و بر خلاف حکم فقهی، خوانده مجزی و کافی است یا نه؟ حضرت امام(ره) می فرمایند در "تقیه مداراتی" اجزاء است و نمازی که خوانده مجزی و کافی است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی