کد خبر: ۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸- 31 January 2012
گفتاری از آیت ا... عباس کعبی؛

ناظران انتخابات؛ مرزبان شکیبای حاکمیت اسلامی

عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری




بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (آل عمران. 200)

ای کسانی که ایمان آورده‏اید! صبر کنید و در برابر دشمنان، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و تقوای خدا را پیشه کنید، شاید رستگار شوید!

ابعاد و انواع صبر

این آیه شریفه، آیه آخر سوره آل عمران است. خدواند بزرگ در این آیه را به «صبر» امر می ‌فرماید. صبر، جنبه های مختلفی دارد؛

الف: گاهی صبر، «امری شخصی» است؛ مثل صبر در برابر مشکلات و مصائب و...

ب: گاهی مقصود از صبر، صبر در در طاعت و بندگی خداوند متعال است.

ج: گاهی صبر «امری اجتماعی» است که باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

مثلا صبر یک جامعه در برابر دشمنان که همان پایداری و ایستادگی است. همه آحاد جامعه باید در برابر تهاجم دشمنان، پایداری و استقامت نمایند. صبر و پایداری آنان، جنبه اجتماعی دارد.
ضروری است که همه ما در برابر دشمن، متحد شویم و با صبر، به مرزبانی و حفاظت از مرزهای از کشور خود بپردازیم. این نگهبانی از مرزها، پایداری همگانی، می‌خواهد.
مرزها تنها جغرافیائی نیستند بلکه گاهی اخلاقی، فرهنگی یا اعتقادی هستند. گاهی هم، مرز حاکمیت اسلامی است و رعایت تقوی الهی به عنوان یک تکلیف اخلاقی است. صبر در برابرسختی ها و ناملایمات و اتهامات ازسوی دشمنان خارجی و داخلی هم به عنوان یک تکلیف اجتماعی است.

حزب اللهی یعنی صبور و شکیبا

اینکه خداوند متعال، ائمه هدی(س) را به عنوان رهبر و پیشوا قرارداده است بدان دلیل است که آنها، در مقابل مصائب و سختی‌ها، بردبار و شکیبا بوده‌اند. برما فرض و تکلیف است که همواره پشت سر امام و رهبر و ولی فقیه حرکت کنیم و به عنوان یک تکلیف سیاسی از معیارها و ارزشهای الهی که توسط ولی فقیه معین می‌شود، اطاعت و پیروی نماییم و بر دشوارهای این حرکت صبر و پایداری داشته باشیم.
اگر چنین بودیم حزب اللهی هستیم. "حزب الهی" در واقع امر، کسی است که مرزبان اسلام در عرصه سیاسی و اجتماعی باشد.

ناظران انتخاباتی؛ مرزبان حاکمیت اسلام

جوسازیها و تشویش اذهان و تهمتهایی را که این روزها بیگانگان و ایادی آنان در داخل کشور علیه نهادمقدس شورای نگهبان مطرح می کنند به دلیل صبری است که این نهاد در انجام تکلیف دفاع از حاکمیت دارد.
کسانی هم که با دفاتر نظارتی شورای نگهبان همکاری دارند، محافظ مرزهای حاکمیت هستند، مرزبان حاکمیت اسلامی اند. آنها نمی‌گذارند بیگانگان و ایادی آنها در حکومت و حاکمیت اسلامی، نفوذ کنند و آدمهای فاسد و بی ریشه و سست عنصر و اراده وارد حکومت نشوند و کسانی بیایند که التزام عملی به اسلام وقانون اساسی داشته باشند.
فکر نکنید این مرزبانی آسان یا بی هزینه است. ناظران امین شورای نگهبان، مدام با تیربارهای تهمت، افترا، شایعه و... مواجه‌اند. حتی ممکن است کسانی که از بردباری ناظران امین شورای نگهبان متضرر می شوند، بتوانند موقعیت کاری و شغلی و اجتماعی ناظران را تضعیف کنند. البته شورای نگهبان وظیفه حمایت از آنها را دارد و تاجائی که اطلاع دارم سعی می کند از این ناظران مرزبان حمایت کند.
اما ناظران نیز در برابر این فشارها و و حتی برای پرداخت هزینه آن مرزبانی خود باید صبر و مقاومت داشته باشند.

قانون و ملت در برابر دشمن

قانون انتخابات، فرآیند صیانت از آرای ملت را مشخص کرده است. مجریان انتخابات باید رای مردم را اخذ کنند و ناظران انتخابات موظفند بر روند اخذ رای نظارت کنند و مراقب باشند هر کس به وظایف قانونی خود درست عمل کنند و در نهایت همان داوطلبانی که ملت انتخاب می‌نماید، از صندوق رای بیرون بیاید.
نظام اسلامی، همواره مرهون آرای مردم بوده است و طی 30 انتخابات گذشته، شورای نگهبان از آرای مردم صیانت کرده و اجازه نداده است کسی رای مردم را نادیده بگیرد. به همین دلیل، امروزه دشمنان خارجی و عوامل داخلی آن سعی دارد با فرافکنی و با طرح مسائل حاشیه‌ای و ایجاد شبهه، حضور مردم در صحنه انتخابات را کم کند. با این حال مردم هوشیار و با بصیرت کشورمان نیز، همواره با حضور گسترده خود در انتخابات نشان داده‌اند که در برابر ترفندهای دشمنان صبور و محکم هستند.
شورای نگهبان و مجموعه ناظران انتخاباتی نیز از آرای مردم صیانت می کنند.

هدف از تخریب شورای نگهبان

شورای نگهبان، نهاد قانونی نظارت بر انتخابات است که باید طبق قانون و کاملاً حرفه‌ای عمل نماید. با این سازوکار قانونی، سلامت انتخابات تضمین شده است و ناظران امین نیز باید با قاطعیت و رعایت بی‌طرفی و استقلال کامل و مستدل وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.
بدیهی است که شورای نگهبان ادعای عصمت نمی کند. اما کسانی که بی هیچ مبنائی به شورای نگهبان خرده می گیرند باید بداند اگر این نهاد تضعیف شود، نظام اسلامی تضعیف می شود.

اگر کسی فساد سیاسی، مالی، اخلاقی، اجتماعی و... داشته باشد، قانون و فقه می‌گوید باید ردصلاحیت شود زیرا فاقد صلاحیت لازم برای حضور در مجلس شورای اسلامی است. نماینده مجلس، باید پاسدار دین و اخلاق باشد و بتواند به مردم خدمت کند و استقلال رای داشته باشد. اما برخی از افراد همین که رد صلاحیت یم شوند و فاقد چنین شرایطی تشخیص داده می‌شوند، به تخریب شورای نگهبان می پردازند. در واقع هدف ردصلاحیت‌شدگان از تخریب شورای نگهبان، تحت الشعاع قرار دادن ضعف‌ها و بی صلاحیتی‌های خودشان است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد