کد خبر: ۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶- 28 January 2012
دکتر کدخدایی در نشست خبری اعلام کرد:

افزایش 17 درصدی تایید صلاحیت داوطلبان نسبت به دوره هشتم

دکتر کدخدایی اعلام کرد: در بخش تایید صلاحیت داوطلبان نسبت به دوره هشتم 17 درصد افزایش داشته‌ایم.





به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با رسانه‌های گروهی، به تشریح نظرات شورای نگهبان درخصوص آخرین طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس شورای اسلامی و نامه‌های وارده از سوی دیوان عدالت اداری پرداخت.
وی در ادامه، گزارشی کوتاه از اقدامات صورت گرفته از سوی شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت درخصوص بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس ارائه کرد.
دکتر کدخدایی با بیان اینکه هم‌اکنون در فرصت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی در خود شورای نگهبان قرار داریم، افزود: ابتدا هیئت‌های اجرایی، رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را انجام دادند و مراتب را به هیئت‌های نظارت استانی اعلام کردند، هیئت‌های نظارت استانی هم تا تاریخ یکم بهمن به شکایات کاندیداها از هیئت‌های اجرایی رسیدگی کرده و با کسب نظر از هیئت مرکزی نظارت، اعلام‌نظر کردند.
وی گفت: پس از آن، طبق تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، از تاریخ 2 تا 21 بهمن، به مدت 20 روز فرصت دریافت شکایات و رسیدگی در جلسه عمومی شورای نگهبان است. این فرصت برای کسانی است که نسبت به عدم تاییدصلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت خود در هیئت‌های نظارت استانی و مرکزی شکایت دارند. این افراد شکایت‌های خودشان را مطرح کرده‌اند و هم‌اکنون ما در شورای نگهبان درحال رسیدگی به این شکایات هستیم.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: جلسات فوق‌العاده شورای نگهبان بدین منظور در هفته گذشته آغاز شده و این جلسات همچنان تا بررسی تمام شکایات وارده ادامه خواهد داشت تا انشاءا... در 21 بهمن بتوانیم نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها را در شورای نگهبان اعلام کنیم.
وی گفت: در این دوره از انتخابات با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شد، در بررسی صلاحیت‌ها دقت‌های بیشتری صورت گرفته است.
عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: در مجموع در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های نظارت استانی و هیئت مرکزی نظارت، 17 درصد نسبت به دوره هشتم افزایش تایید صلاحیت داوطلبان را داشته‌ایم.



وی ادامه داد: از مجموع 5 هزار و 382 داوطلبی که صلاحیتشان مورد تایید قرار نگرفته بود، 333 نفر از شکایت خود انصراف داده‌اند و تعداد 172 نفر هم از شکایت از هیئت‌های اجرایی صرف‌نظر کرده‌اند و طبعا تعدادی نیز از شکایت از هیئت‌های نظارت صرف‌نظر کرده‌اند.
دکتر کدخدایی گفت: هم‌اکنون 4 هزار و 877 نفر نسبت به رد یا عدم احرازصلاحیت خود شکایت کرده‌اند که از مجموع این تعداد، تاکنون بیش از 2 هزار و 700 نفر یعنی چیزی حدود 55 درصد، مورد تایید قرار گرفته‌اند.
وی افزود: در هیئت مرکزی نظارت چیزی حدود هزار و 200 نفر ردصلاحیت داشتیم که به‌دلیل بررسی شکایات در جلسه عمومی شورای نگهبان، این عدد روز به روز کاهش پیدا می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در بخش عدم احراز صلاحیت‌ها نیز در این دوره تعداد آنها به زیر هزار نفر رسیده است که تا روزهای آتی این رقم بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و احتمالا به کمتر از یک‌سوم خواهد رسید.
وی ابراز امیدواری کرد که تا 21 بهمن که فرصت نهایی بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان است، هم در بخش عدم تاییدصلاحیت‌ها و هم در بخش عدم احراز صلاحیت‌ها رقم نهایی کاهش زیادی داشته باشد.
دکتر کدخدایی در ادامه افزود: در بخش انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری که در دو استان خراسان‌رضوی و کردستان برگزار خواهد شد، کارهای اولیه انجام شده است. پس از ثبت‌نام داوطلبان محترم، کسانی که نیازمند شرکت در آزمون کتبی بودند، به آنها اعلام شد و آزمون آن نیز جمعه هفته گذشته در شهر مقدس قم برگزار شد.
وی گفت: تا روز دوشنبه نتایج اولیه بررسی صلاحیت این دسته از داوطلبان اعلام خواهد شد و پس از آن هم یک فرصت 5 روزه برای بررسی شکایت داوطلبان در نظر گرفته شده و به دنبال آن نتیجه نهایی به آنها اعلام خواهد شد.




دکتر کدخدایی در ادامه، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی شورای نگهبان در بخش نظارت بر انتخابات گفت: بر اساس اصل 99 قانون اساسی و نیز قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، وظایف شورای نگهبان در انتخابات، نظارت است که نظارت در این مرحله، در بخش بررسی صلاحیت داوطلبان است.
وی افزود: در مراحل قبل، هیئت‌های استانی و هیئت مرکزی نظارت انجام وظیفه کرده و نظرات خود را اعلام کردند و در این فرصت 20 روزه که تا 21 بهمن ادامه دارد، جلسات فوق‌العاده شورای نگهبان به‌صورت روزانه تشکیل می‌شود تا شکایت کسانی که نسبت به نظرات هیئت‌های نظارت استانی و مرکزی شکایت دارند، رسیدگی بشود.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: پس از آن، وارد مرحله برگزاری انتخابات می‌شویم که ابتدا یک فرصت یک‌هفته‌ای برای تبلیغات انتخاباتی نامزدها درنظر گرفته شده و سپس روز 12 اسفندماه که روز برگزاری انتخابات است ناظران انتخابات در پای صندوق‌های رای حضور دارند و از ابتدا تا انتها گزارش‌هایی را برای ما ارسال می‌کنند و صورت‌جلسات مربوطه باید به تایید آنها برسد. پس از این مرحله نیز بحث بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه مطرح خواهد بود که به تدریج انجام خواهد شد.
وی افزود: در این مرحله هم در حوزه‌هایی که دوستان ما در وزارت کشور برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، کارشناسان ما حضور دارند و جلسات مستمری میان طرفین برقرار است و کارها به‌خوبی پیش می‌رود.
دکتر کدخدایی ادامه داد: در بخش چاپ تعرفه‌ها نیز این‌بار، ناظران دائمی را به‌همراه همکاران وزارت‌کشور در چاپخانه‌ها قرار داده‌ایم که به‌صورت شبانه‌روزی در آنجا حضور دارند و بر کیفیت چاپ و تعداد تعرفه‌ها و امور مربوطه نظارت کامل دارند.
وی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی با توجه به تمهیداتی که پیش‌بینی شده است، کارشناسان ما در همه مراحل حضور داشته‌اند و شورای نگهبان هم به مردم اطمینان می‌دهد که انشاءا... انتخاباتی سالم و رقابتی داشته باشیم.
دکتر کدخدایی در ادامه در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه آیا شورای نگهبان می‌تواند پس از تأییدصلاحیت داوطلبان و تا پیش از برگزاری انتخابات، مجددا صلاحیت داوطلبانی را که به اقدامات غیرقانونی از قبیل تبلیغات زودرس و خرج‌های کلان انتخاباتی مبادرت می‌ورزند، رسیدگی کند؟ گفت: نظارت شورای نگهبان نظارتی جامع و مؤثر است و اگر در فرصت تبلیغات و خارج از آن، اقداماتی صورت بگیرد که مغایر با قانون بوده و مؤثر در تعیین سرنوشت آن حوزه انتخابیه باشد، قطعاً شورای نگهبان اقدام خواهد کرد. اقدام شورای نگهبان در این‌خصوص هم در بررسی صلاحیت داوطلبانی که این تخلفات انتخاباتی را انجام بدهند خواهد بود و هم بعد از برگزاری انتخابات و در مرحله بررسی صحت انتخابات آن حوزه انتخابیه.
وی در پاسخ به سئوال دیگری درخصوص ردصلاحیت برخی از نمایندگان فعلی مجلس به‌دلیل عدم التزام عملی به اسلام نیز گفت: در ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایطی برای داوطلبان ذکر شده است که باید احراز بشود. قطعاً اگر کسی به استناد بند 1 ماده 28 قانون انتخابات تحت‌عنوان عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شد، به‌معنای آن نیست که این افراد مسلمان نیستند. اما اگر بر اساس گزارش‌های مراجع، فردی بخشی از وظایف دینی خود را انجام ندهد یعنی مرتکب گناهی بشود که از جهت شرعی و قانونی ممنوع است، التزام عملی وی به اسلام، مخدوش می باشد. بنابر این ممکن است که فردی نمازخوان، مرتکب گناه و یا جرمی بشود که التزام عملی او زیرسئوال برود. اعلام‌نظر نسبت به عدم‌التزام عملی افراد به اسلام، مربوط به بخشی از وظایفی است که آن داوطلب انجام نداده است و متعرض امور دیگر، نیست.
دکتر کدخدایی افزود: به‌عنوان مثال اگر فردی خدای ناکرده مرتکب کلاهبرداری بشود اگرچه حسب ظاهر وظایف اسلامی خود را انجام می‌دهد اما از نظر ما عدم التزام به اسلام دارد زیرا کلاهبرداری در اسلام أکل مال به باطل است. همه این موارد طبق بند یک ماده 28 قانون انتخابات اعمال می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در عین حال این امکان فراهم است که هرکدام از عزیزانی که نسبت به این مسئله تردیدی دارند و یا مدارک مثبته‌ای مبنی‌بر نفی آن موردی که در پرونده وی درج شده است دارند، تشریف بیاورند و با اعضاء شورای نگهبان و یا کارشناسان ما ملاقات داشته باشند و مدارک خود را ارائه بدهند و ما نیز قول می‌دهیم که دقیقاً بررسی کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص نتایج رایزنی‌های صورت گرفته از سوی کمیته تشکیل شده از سوی رئیس مجلس برای پیگیری وضعیت ردصلاحیت برخی از نمایندگان فعلی مجلس گفت: شورای نگهبان هیچ جلسه‌ای را به‌صورت رسمی با هیچ کمیته و یا نهادی درخصوص بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات نداشته است. البته ممکن است افرادی از دولت، قوه قضائیه، قوه مقننه و نیز برخی شخصیت‌ها مراجعه کنند و در این مورد رایزنی‌هایی را برای تاییدصلاحیت آنها با ما داشته باشند. آنها نظرات خود را اعلام می‌کنند و ما هم در این جهت منعی برای استماع نظرات داوطلبان و نیز کسانی که می‌توانند در تایید این افراد کمک کنند، نداریم. بنابر این چیزی تحت‌عنوان کمیته پیگیری ردصلاحیت‌ها وجود ندارد.
وی افزود: میزان نمایندگان ردصلاحیت شده هم تقریبا برابر با آماری است که از سوی هیئت‌های اجرایی اعلام شده است و از روز پنجشنبه که در شورای نگهبان جلساتی را برای رسیدگی به شکایات آنان داشته‌ایم تعداد زیادی از آنها تاییدصلاحیت شده‌اند.



دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص علت اصلی عدم تاییدصلاحیت داوطلبان در این دوره از انتخابات نیز گفت: بیشتر موارد عدم احرازصلاحیت‌ها مربوط به عدم ارائه به‌موقع مدارک بوده است. این موارد نیز بیشتر مربوط به ثبت‌نام داوطلبان از طریق سامانه‌های الکترونیکی بود که رؤیت مدارک داوطلبان با مشکلاتی مواجه گردید.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال دیگری درخصوص نظر شورای نگهبان راجع به افزایش نرخ سود بانکی گفت: شورای نگهبان تا زمانی که مصوبه‌ای به آن نرسد نمی‌تواند در مورد آن اظهارنظر کند. بدون شک مراجعی که در این‌خصوص تصمیم گرفته‌اند بر اساس مجوزهای قانونی اقدام کرده‌اند و اگر خلاف این باشد از سوی مراجع نظارتی رسیدگی خواهد شد. در عین حال تا زمانی که مصوبه‌ای به شورای نگهبان ارسال نشود و یا استعلامی از این شورا نشود، ما فارغ از اظهارنظر هستیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص ردصلاحیت برخی از نزدیکان دولت و شائبه سیاسی بودن آن نیز گفت: قطعا مدارک و اسناد همه عزیزانی که به عدم تاییدصلاحیت خود اعتراض کرده‌اند در شورای نگهبان رسیدگی و نتیجه نهایی هم اعلام خواهد شد و در این زمینه جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی حضور نمایندگان کاندیداها برسر صندوق‌های رای نیز گفت: طبق قانون تمامی داوطلبانی که صلاحیتشان مورد تایید واقع می‌شود و به‌عنوان نامزد انتخاباتی وارد گردونه انتخابات می‌شوند، می‌توانند در حوزه انتخابیه خودشان، نمایندگانی را درپای صندوق‌های رای داشته باشند. تمهیدات موردنظر برای این موضوع پیش‌بینی شده است و آئین‌نامه‌های لازم در این‌خصوص نیز برای هیئت‌های نظارت استانی و شهرستانی تدوین شده است و انشاءا... در موقع خود اعلام خواهد شد و داوطلبان هم می‌توانند با دریافت کارت و با توجه به هماهنگی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، نمایندگانی درپای صندوق‌های رای داشته باشند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص نحوه برخورد شورای نگهبان با کاندیداهایی که با جریانات سیاسی خاص ارتباط دارند، گفت: ارتباط نامزدها با گروه‌های سیاسی رسمی مانعی ندارد. ضمن آنکه شورای نگهبان بر اساس اسناد و مدارک اقدام می‌کند. به‌طور کلی نظرات شورای نگهبان بر اساس اسناد و مدارکی است که از سوی مراجع چهارگانه اعلام شده و یا از تحقیقات محلی اطمینان‌آور به‌دست می‌آید، نه گفته‌ها و شنیده‌ها.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا اگر چهره‌های شاخص جریان موسوم به اصلاحات هم در انتخابات شرکت می‌کردند، شورای نگهبان باز همین گونه عمل می‌کرد؟ گفت: قطعا هرکسی در انتخابات شرکت می‌کرد، رویه شورای نگهبان همین رویه‌ای بود که تاکنون اعمال شده است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد