کد خبر: ۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵- 25 January 2012
یادداشت وارده؛

شورای نگهبان و پیام‌هایی برای دوستان و دشمنان انقلاب

نگاهی به کارنامه شورای نگهبان نشان می‌دهد که این شورا توانسته است همواره با اجرای بدون سلیقه و بدون اهمال قوانین کشور منظره‌ای را در پیش روی دوستان و دشمنان ایران اسلامی قرار دهد که در آن، قانون بی‌کم و کاست اجرا می‌شود و مردمسالاری دینی نیز از تمام عناصر بروز خود برخوردار است.



نویسنده: مسعود یارضوی



تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیاز به عناصر مختلفی دارد؛ عناصر مختلفی که برخی از آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و در واقع می‌توان گفت که بستر لازم برای هم‌افزایی تمام عوامل لازم در بروز مشارکت حداکثری را باید منوط به تحقق این عناصر دانست.
یکی از مهمترین این عناصر و مبانی تحقق مشارکت حداکثری مسئله رعایت قانون است.
این سخن به گزافه نیست که اگر در یک اجتماع مردمسالار دینی؛ جامعه رأی دهندگان از تحقق قانون مطمئن نباشند، آنگاه انگیزه حضور آنان در یک همه‌پرسی، انگیزه‌ای کمرنگ خواهد بود.
در این میان به این نکته نغز هم باید توجه داشت که این امنیت خاطر رأی دهندگان از تحقق قانون در فرآیند اجرای انتخابات حتی می‌تواند با این فرض باشد که رأی دهندگان با سلایق مختلفی هستند و ذائقه برخی از آنان نیز شاید با اجرای مُرّ قانون در تنافی باشد، اما اطمینان خاطر آنان از اجرای صحیح قانون و حرکت انتخابات در فرآیندی تعریف شده و بر اساس آرای مردم می‌تواند یک عامل انگیزشی قوی حتی برای این قبیل از رأی دهندگان باشد.
اما سؤال اصلی اینجاست که این امنیت خاطر از تحقق قانون در انتخابات با چه سازوکاری در اذهان ایجاد می‌شود؟
چگونه می‌توان هم در بعد ملموس و هم در بعد روانی این احساس را به جامعه رأی‌دهندگان در یک اجتماع مردمسالار دینی القا کرد که صرفنظر از اینکه چه کاندیداهایی در یک انتخابات توسط این رأی‌دهندگان انتخاب می‌شوند، آنچه که به عنوان یک اتفاق حتمی رخ می‌دهد، تنها و تنها یک چیز است و آن صیانت از آرای مردم و تحقق مُرّ صحیح قانون است.
به جرأت می‌توان گفت که پس از "ولایت فقیه"، یکی از مترقّی‌ترین اصولی که در ساختار سیاسی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران تولدی عینی یافت و توانست تأثیرگذاری چشمگیر خود را در بروز مردمسالاری دینی در ایران اسلامی نشان دهد، "شورای نگهبان" است.
ساختاری دین‌محور و خردمندانه که به صورت اجتماعی از منطق اسلام و قانون مدنی برآمده از تفکر شیعی توانست خود را به عنوان سدّی سدید در مقابل هجوم شبهات و شکیّات قرار دهد و راه را بر جاری ماندن قانون در عرصه‌های مهمی همچون مصوبات مجلس شورای اسلامی و برگزاری انتخابات‌ها هموار سازد.
تجربه برگزاری 32 انتخابات در طول سال‌های عمر انقلاب اسلامی نشان داده است که حضور مؤثر شورای نگهبان در حفاظت از قانون و نگهبانی از آرای مردم توانسته است همواره موجی از امید و شور حضور را در میان جامعه رأی دهندگان در ایران اسلامی ایجاد کند.
امیدی که همواره منجر به مشارکت بالای مردم در انتخابات‌های ایران بوده و در هر انتخابات جدید نیز بشارت دهنده حضوری گسترده‌تر به دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی است.
نگاهی به کارنامه شورای نگهبان نشان می‌دهد که ساختار روش‌مند و خردورز این شورا توانسته است همواره با اجرای بدون سلیقه و بدون اهمال قوانین کشور منظره‌ای را در پیش روی دوستان و دشمنان ایران اسلامی قرار دهد که در آن، قانون همواره بی کم و کاست اجرا می‌شود و مردمسالاری دینی نیز از تمام عناصر بروز خود برخوردار است.
دو مقوله‌ای که باید اذعان کنیم اگر گاهی شاهد حمله‌های شدید و پرونده‌دار علیه شورای نگهبان هستیم، باید انگیزه‌های آن را در وجود همین دو عامل (اجرای بی‌کم و کاست قانون و فراهم آوردن بسترهای مردمسالاری دینی توسط شورای نگهبان) جستجو کنیم.
چه اینکه دشمن اگر قرار باشد از منفذی به سمت جلوه‌های مردمسالاری دینی در ایران اسلامی حمله کند، در گام اول خود به سمت قانون و شورای نگهبان آن حمله خواهد برد.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی