کد خبر: ۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲- 31 December 2011
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

معیار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، رفتار افراد است

دکتر کدخدایی تاکید کرد: معیار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس، رفتار افراد است.





به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با رسانه‌های گروهی، ضمن عرض تبریک به‌مناسبت فرارسیدن میلاد باسعادت امام موسی‌کاظم(ع) و گرامیداشت نهم دی‌ماه روز بصیرت و دفاع از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی، به تشریح نظرات شورای نگهبان درخصوص آخرین طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس شورای اسلامی، اساسنامه‌های مصوب هیأت‌وزیران و نامه‌های وارده از سوی دیوان عدالت اداری پرداخت و سپس به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره معیار شورای نگهبان برای تایید نامزدهای انتخابات گفت: معیار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها قانون انتخابات است و قانون انتخابات در ماده 28 شرایط را و در مواد 29 و 30 موانع را مطرح کرده است. بنابر این شرایط باید موجود و موانع باید مفقود باشند تا صلاحیت کاندیداها احراز شود.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به سئوالی درخصوص زمان آغاز به‌کار هیئت‌های نظارت گفت: روز گذشته آخرین روز ثبت‌نام‌ها بود و از امروز استعلام‌ها باید به مراجع چهارگانه ارسال شود و کار بررسی صلاحیت کاندیداها توسط هیات‌های اجرایی به تدریج آغاز می‌شود و کار رسمی هیئت‌های نظارت از بیستم دی ماه به بعد یعنی پس از اعلام‌نظر هیئت‌های اجرایی به هیئت‌های نظارت آغاز می‌شود.
وی درخصوص زمان پایان بررسی صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان نیز گفت: بررسی‌های شورای نگهبان در تاریخ اول اسفند به اتمام می‌رسد. زیرا بررسی صلاحیت‌ها چند مرحله دارد. بعد از بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت استانی، نظرات آنها و شکایات داوطلبان در هیئت مرکزی نظارت بررسی خواهد شد و پس از آن شورای نگهبان تصمیمات هیئت مرکزی نظارت را بررسی می‌کند و در یک مرحله نیز براساس مصوبه سال 78 مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان به شکایات برخی از افراد رسیدگی می‌کند و در نهایت، پایان وقت روز اول اسفندماه، نتایج نهایی به وزارت کشور اعلام خواهد شد.
عضو شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص برگزاری بخشی از انتخابات به‌صورت رایانه‌ای گفت: درخصوص رایانه‌ای شدن انتخابات، هماهنگی لازم بین وزارت کشور و شورای نگهبان انجام شده و خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته است. ثبت‌نام کاندیداها از طریق پایگاه‌های تعبیه شده از سوی وزارت کشور به‌صورت رایانه‌ای انجام شد و امیدواریم تا آنجا که امکانات فنی و قانونی به دوستان ما در وزارت کشور اجازه دهد، مراحل دیگر را به‌صورت رایانه‌ای انجام بدهند. شورای نگهبان نیز این آمادگی را دارد تا جایی که وزارت کشور بتواند امکانات لازم برای رایانه‌ای برگزارشدن انتخابات را فراهم کند، همکاری لازم را انجام دهد.
دکتر کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان همواره در بحث برگزاری انتخابات به‌صورت رایانه‌ای پیش‌قدم بوده است، خاطرنشان کرد: از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس ششم به بعد بسیاری از بخش‌های امر نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان به‌صورت رایانه‌ای بوده است. دوستان ما در هیئت‌های نظارت استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها آمادگی لازم برای این موضوع را دارند ولی بحث امکانات فنی و مجوزهای قانونی، شرط اصلی این موضوع است که دوستان ما در وزارت کشور تا هر مرحله‌ای که پیش رفتند ما نیز همراهی می‌کنیم و نظارت خود را به‌صورت رایانه‌ای انجام می‌دهیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه برخی معتقدند به‌دلیل عدم ثبت‌نام برخی افراد از یک جریان سیاسی، انتخابات مجلس رقابتی نخواهد بود، ضمن رد این موضوع تصریح کرد: ملاحظه آمار ثبت‌نام کنندگان، خلاف این نظر را ثابت می‌کند. در میان ثبت‌نام کنندگان، هم از گروه‌های اصلاح‌طلب هستند و هم از گروه‌های دیگر. تعداد مراجعه‌کنندگان برای ثبت‌نام نیز بالا بوده که امکان مشارکت و رقابت را فراهم می‌کند و انشاءا... با فضای انتخاباتی سنگینی هم که شروع شده است شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات خواهیم بود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه برخی مدعی شده‌اند که برخی جریان‌های خاص در هیات‌های نظارت شورای نگهبان نفوذ کرده‌اند، با رد این موضوع گفت: باید از کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند بخواهید تا مستندات خود را ارائه دهند. ما نیز کسانی را که این مطالب را مطرح کرده‌اند تحت تعقیب قرار داده‌ایم. آنان باید مستندات خود را ارائه کنند و اگر نتوانند مستندات خود را ارائه کنند باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند.
دکتر کدخدایی درخصوص اینکه گفته شده وزارت کشور می‌تواند حدود 20 درصد از حوزه‌های انتخابیه را به صورت رایانه‌ای برگزار کند، گفت: وزارت کشور برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات در برخی از حوزه‌ها اعلام آمادگی کرده است. شورای نگهبان نیز اعلام کرده است در هر کدام از حوزه‌هایی که امکانات فنی آن اجازه دهد، آماده برگزاری رایانه‌ای انتخابات است و امکان نظارت را نیز دارد اما اینکه تا پایان مهلتی که وجود دارد، چه تعدادی از حوزه‌ها را وزارت کشور بتواند به‌صورت رایانه‌ای برگزار کند، منوط به تصمیمات و امکانات وزارت کشور است. از نظر ما هیچ منعی وجود ندارد و هر درصدی که وزارت کشور آمادگی داشته باشد، ما آماده نظارت هستیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه برخی کاندیداها به‌هنگام ثبت‌نام با تیم رسانه‌ای و برخی با هنرمندان و... حضور یافته‌اند، آیا این‌گونه اقدامات مصداق تبلیغات زودهنگام نیست؟ گفت: قانون خاصی در این رابطه نداریم ولی قطعا اگر این موارد مصداق تبلیغات زودهنگام باشد، در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعای دخالت مواضع سیاسی برخی اعضاء شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون و معیارهای قانونی عمل می‌کند و هیچ‌گونه نگاه سیاسی و سلیقه‌ای نخواهد داشت و معیارهایی را که قانون تعیین کرده است را ملاک بررسی صلاحیت‌ها قرار خواهد داد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درخصوص افزایش تخریب‌های هدفمند نسبت به شورای نگهبان و مسئولین آن در آستانه برگزاری انتخابات گفت: دشمنان و بدخواهان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از پا نمی‌نشینند. آنها همیشه در حال طراحی توطئه هستند. اینکه ما اعلام کنیم دشمنان ساکت هستند، خوش‌خیالی است اما در مقابل این امر، مردم خوب ما همیشه در صحنه حضور داشته‌اند و با هدایت مقام معظم رهبری توطئه‌ها را خنثی کرده‌اند و قطعا با حضور پرشور مردم در انتخابات از این بابت نگرانی نداریم.
وی افزود: در این دوره نیز ممکن است شاهد مشکلاتی باشیم که از سوی دشمنان ایجاد می‌شود، اما حضور پرشور مردم پاسخ محکمی به این توطئه‌ها خواهد بود.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص نحوه بررسی صلاحیت اصلاح‌طلبانی که در فتنه 88 سیاست سکوت را درپیش گرفتند، گفت: همانگونه که عرض کردم، معیار شورای نگهبان قانون است. اگر رفتار این افراد مطابق قانون بوده است منعی برای حضور ندارند ولی اگر رفتار آنان مغایر قانون بوده باشد، بر اساس قانون اعلام‌نظر خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره این ادعا که میزان ثبت‌نام کنندگان این دوره از انتخابات مجلس در مقایسه با دوره قبل کاهش داشته است، تصریح کرد: اگرچه مرجع رسمی اعلام آمار، وزارت کشور است اما می‌توان در این زمینه یک مقایسه احتمالی انجام داد. در انتخابات مجلس هشتم، حدود 7 هزار و 600 نفر ثبت‌نام کردند و در این دوره براساس آمارهای اعلام شده، 5 هزار و 400 نفر. در دوره قبل، حداقل مدرک تحصیلی لازم برای ثبت‌نام، کارشناسی بود و میزان افرادی که با مدرک کارشناسی ثبت‌نام کرده بودند حدود 2 هزار و 800 نفر بودند، اما این بار با مصوبه مجلس، حداقلِ مدرک، کارشناسی ارشد است و اگر این 2800 نفر را به آمار فعلی اضافه کنیم، بیشتر خواهد شد.
وی افزود: از سوی دیگر کسانی که در ادوار گذشته با مدارک ناقص مراجعه می‌کردند، این‌بار ثبت‌نام نشدند چراکه در این دوره کارشناسان وزارت کشور با حضور کارشناسان شورای نگهبان اقدام به ثبت‌نام می‌کردند و اگر این دو عامل را کنار هم بگذاریم، آمار فعلی از داوطلبان مجلس هشتم بیشتر خواهد بود. بنابر این اگر در آمار ثبت‌نام‌کنندگان صرفا عدد را ملاک قرار ندهیم مشارکت در ثبت‌نام داوطلبان در این دوره بیشتر می‌شود و انشاءا... در روز 12 اسفند نیز مشارکت گسترده مردم را خواهیم داشت.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی درخصوص هشدارهایی که نسبت به صرف مبالغ کلان از سوی برخی جریانات خاص داده می‌شود، گفت: برای شورای نگهبان تفاوتی نمی‌کند که افراد عضو چه گروه و جناحی باشند و اگر اقدامات آنها مغایر با قانون باشد قطعا برخورد می‌کنیم ولی اگر رفتار آنها مغایر نباشد، نه تنها شورا بلکه هیچ مرجع دیگری نمی‌تواند برخورد کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که آیا توهین کردن افراد می‌تواند دلیلی برای ردصلاحیت آنان باشد، گفت: اگر مشمول محکومیت‌های قضایی مندرج در قانون انتخابات باشد، بله و در غیر این‌صورت، خیر.
وی در پاسخ به سئوالی درخصوص برگزاری انتخابات در کشور به‌صورت حزبی گفت: در اکثر کشورها احزاب حضور فعالی دارند. در کشور ما نیز قانون احزاب وجود دارد و احزاب متعددی نیز در کشور ثبت شده‌اند و فعالیت‌های حزبی نیز کم و بیش انجام می‌شود ولی هنوز حزب در جامعه‌ ما نهادینه نشده است.
وی با بیان اینکه این موضوع بستگی به استقبال مردم دارد، گفت: اگر در مقاطعی بحث حزب بتواند به عنوان امر نهادینه شده در جامعه اتفاق بیفتد، قانون نیز می‌تواند به این سمت برود که انتخابات را از طریق احزاب برگزار کند و شاید اگر از طریق احزاب برگزار شود، برخی از مشکلات که این روزها داریم برطرف شود.
دکتر کدخدایی درپاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا شورای نگهبان به‌عنوان یک نهاد انقلابی، رفتار کسانی که در فتنه 88 سکوت کرده یا موضع دوپهلو گرفتند را ملاک قرار خواهد داد یا خیر؟ گفت: ما به‌عنوان نهاد انقلابی، یک نهاد اساسی و یک نهاد پاسدار قانون اساسی تلاش می‌کنیم از قانون اساسی پاسداری کنیم و رفتار و اقدامات‌مان بر اساس قانون باشد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص نحوه رسیدگی به شکایات از رفتار هیئت‌های اجرایی و نظارت گفت: اگر اعتراض راجع به رفتار هیئت‌های اجرایی باشد از سوی هیئت‌های نظارت رسیدگی خواهد شد و اگر شکایت از رفتار هیئت‌های نظارت استانی باشد به هیئت مرکزی نظارت ارجاع می‌شود.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا حضور کم‌رنگ اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات می‌تواند در مشارکت مردم تاثیری داشته باشد؟ گفت: مردم ما نشان داده‌اند که معمولا خیلی توجهی به احزاب و گروه‌ها ندارند و هر وقت که لازم باشد از کیان انقلاب و نظام دفاع کنند، به‌صورت خودجوش وارد صحنه خواهند شد.
وی تصریح کرد: انشاءا... در روز 12 اسفند پاسخ مردم به آنها را خواهیم دید.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات