کد خبر: ۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱- 31 December 2011

سخنگوی شورای نگهبان فرجام آخرین مصوبات را تشریح کرد

دکتر کدخدایی فرجام آخرین طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان را تشریح کرد.




به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر روز شنبه در نشستی با خبرنگاران، گفت: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع بین‌المللی انرژی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ یازدهم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 25/08/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی افزود: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در شورای برق کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که با اصلاحاتی در جلسه مورخ یازدهم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 25/08/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
دکتر کدخدایی گفت: طرح تشدید مجازات مترددین به فلسطین اشغالی و اصلاح ماده (36) قانون گذرنامه(مصوب 1351) مصوب جلسه مورخ بیست و سوم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 02/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی افزود: لایحه امور گمرکی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 02/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه اصلاح قانون معادن که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 02/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی ادامه داد: طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی (مصوب 1363) که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 02/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به‌عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
دکتر کدخدایی گفت: طرح دوفوریتی کاهش روابط با انگلیس، مصوب جلسه مورخ ششم آذر ‌ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی، در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی افزود: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن بین‌المللی آب که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و سوم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 09/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
دکتر کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان درخصوص این مصوبه متذکر شد که؛
1- در بند (2-4) واژه «اقتضاء» به «مقتضی» اصلاح گردد.
2- در بند (12-1) به رعایت بخش (19) ارجاع گردیده است در حالی که این لایحه بخش (19) ندارد.
وی گفت: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی گاز که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و سوم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 09/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مرکز آسیایی کاهش بلایا که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 30/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی افزود: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در طرح همکاری بازرسی دارویی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 30/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
دکتر کدخدایی گفت: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 30/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی ادامه داد: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع بین‌المللی تأیید صلاحیت که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 30/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 30/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی گفت: لایحه موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، مصوب جلسه مورخ بیست و دوم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 07/10/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
دکتر کدخدایی افزود: طرح دوفوریتی استفساریه ماده(12) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، مصوب جلسه مورخ ششم دی ‌ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 07/10/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی گفت: لایحه مجازات اسلامی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ دوم مرداد ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل 85 قانون اساسی رسیده است، در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، نظر شورا به این شرح اعلام گردید:
1- ماده (139)، نظر به اینکه در مورد دیات نیز قضیه موهم عدم مسئولیت کیفری است، بنابراین مناسب است ابهام مذکور به نحوی مرتفع گردد.
2- در تبصره ماده (265)، عبارت به این نحو اصلاح گردد؛ «خوردن فقاع (آب جو) موجب حد است هر چند مستی نیاورد.» تا اشکال رفع شود.
3- قید «بر مبنای نظریه سیاسی» در ماده (288)، خلاف موازین شرع شناخته شد.
4- در بند (2) ماده (292)، در خصوص محقون‌الدم، اشکال رفع نگردیده است.
5- در ماده (374) و تبصره آن، مقصود از سهم جنایت هر یک از شرکاء باید روشن شود تا اظهارنظر گردد. (در این خصوص به مسأله (45) القول‌فی‌الواجب از کتاب قصاص تحریرالوسیله مراجعه ‌شود.)
6- ماده (380)، این ماده به نحوی که اصلاح شده اشکال دارد، اصل مصوبه قبلی ابقاء گردد.
7- ماده (414)، در مورد صغیر باید اضافه گردد «در صورت رویش دندان برای هر دندان یک شتر دیه داده شود.»
8- در ماده (509)، ابهام مذکور کماکان به قوت خود باقی است.
9- قسمت اخیر بند (الف) ماده (665) ایجاب پرداخت نفقه زوجه بالغه افضاء شده تا زمان وفات به نحو مذکور، خلاف فتوای حضرت امام (علیه‌رحمه) است. (به مسئله 12 کتاب النکاح تحریرالوسیله مراجعه شود)
10- در بند (ج) ماده (665) با ا‌صلاح به ‌عمل آمده اشکال رفع نگردیده است، باید مقید به افضاء از طریق مقاربت گردد و الاّ خلاف موازین شرع می‌باشد.
دکتر کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان درخصوص این مصوبه متذکر شد که؛
1- در ماده (102)، «از» حذف گردد.
2- با عنایت به عدم توجه به تعداد متنابهی از تذکرات معموله، مجدداً نظر مبارک را به موارد مذکور جلب می‌نماید.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مصوب جلسه مورخ چهارم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 18/08/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به این شرح اعلام گردید:
1- عبارت «سایر افراد» در ماده (2) مصوبه مبنی بر الحاق تبصره (4) به ماده (25) آئین‌نامه، از این حیث که مشخص نیست آیا شامل اشخاصی که مجلس شورای اسلامی به موجب قانون اساسی حق نظارت برامور آنها را ندارد نیز می‌شود یاخیر؟ ابهام دارد؛ پس ازرفع ابهام اظهارنظر خواهدشد.
2- تشخیص شرایط حقوقدانان شورای نگهبان در ماده (2) مبنی بر الحاق (1) ماده به آئین‌نامه داخلی از جمله تعیین تعداد و مدارک تحصیلی آنها مغایر اصل 91 قانون اساسی شناخته شد. همچنین با توجه بر ایراد مذکور محملی بر ابقاء تبصره (1) وجود ندارد.
3- تبصره (2) ماده الحاقی مذکور در ماده (2) در خصوص «عزل» حقوقدانان شورای نگهبان مغایر اصول 91 و 92 قانون اساسی شناخته شد.
4- تبصره (3) ماده الحاقی در ماده (2) نیز در خصوص قبول درخواست استعفاء حقوقدانان شورای نگهبان از سوی رئیس قوة قضائیه مغایر اصل 91 قانون اساسی شناخته شد.
5- در بند (الف) ماده (3) موضوع اصلاح تبصره بند (6) ماده (33) آئین‌نامه، رأی‌گیری مجلس در مورد ناکارآمدی مسؤول ذی‌ربط، زائد بر اختیارات مجلس در امور و مقامات قوای دیگر بوده و مغایر اصول متعدد از جمله اصول 57، 76، 88 و 89 قانون اساسی شناخته شد.
6- در ماده (7) موضوع الحاق تبصره به ماده (107) آئین‌نامه مبنی بر لزوم موافقت هیأت با نطق رئیس قوة مجریه و همچنین کتبی بودن درخواست مقامات مذکوره، مغایر اصل 70 قانون اساسی شناخته شد.
7- نظر به اینکه موارد مذکور در ماده (8) و تبصره‌های آن موضوع اصلاح ماده (115) آئین‌نامه، نه از امور تقنینی است و نه از نوع تصمیمات مجلس در خصوص انتخاب اعضای قوة مجریه و نه از نوع امور نظارتی می‌باشد، بنابراین خارج از اختیارات مجلس شورای اسلامی و مغایر اصول متعدد قانون اساسی است.
8- در ماده (12) موضوع اصلاح ماده (136) آئین‌نامه، الزام معاونین رئیس جمهور به حضور در مجلس شورای اسلامی و نیز الزام وزراء به صورت کلی به حضور در مجلس و نیز الزام آنان به حضور در کمیسیون‌ها، مغایر اصل 70 قانون اساسی شناخته شد.
9- تبصره (2) الحاقی به ماده (200) آئین‌نامه در ماده (21) مصوبه، مغایر اختیارات مجلس شورای اسلامی در اصول متعدد از جمله اصول 90، 156 و 160 قانون اساسی شناخته شد.
10- ماده (26) موضوع الحاق یک ماده به قانون آئین‌نامه داخلی، «تشکیل فراکسیون» خارج از امور اختیارات مجلس مذکور در قانون اساسی در خصوص قوة مقننه است. همچنین واژه «فراکسیون» در این ماده، مغایر اصل 15 قانون اساسی شناخته شد.
11- ماده (24) موضوع اصلاح ماده (220) آئین‌نامه و تبصره‌های آن مغایر اصل 89 قانون اساسی شناخته شد.
12- در ماده (26) موضوع تبصره (2) ماده الحاقی، تصویب آئین‌نامه توسط کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی، مغایر قانون اساسی شناخته شد.
13- ماده (28)، مغایر اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول 57، 89، 156، 160 و اصول نظارتی شناخته شد.
14- ماده (31) موضوع تبصره (1) ماده الحاقی، مغایر اصل 52 قانون اساسی شناخته شد.
15- ماده (31) ارائه طرح در تبصره (3) ماده الحاقی، مغایر اصل 52 قانون اساسی شناخته شد.
16- اطلاق ماده الحاقی در ماده (32) بدون رعایت اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام مغایر اصول قانون اساسی و خلاف موازین شرع شناخته شد. همچنین اطلاق تبصره آن از این حیث که از امور تقنینی است و نیز تفویض اختیار تصویب آئین‌نامه در این تبصره به کمیسیون تدوین آئین‌نامه، مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.
17- بند (42) ماده (33) موضوع اصلاح ماده (222) آئین‌نامه، با توجه به ایراد معموله در ماده (24) موضوع اصلاح ماده (220) آئین‌نامه اشکال دارد.
وی افزود: شورای نگهبان درخصوص این مصوبه متذکر شد که در بند (ب) ماده (3) موضوع اصلاح تبصره بند (6) ماده (33) آئین‌نامه، «تبصره (6)» به «تبصره بند (6)» اصلاح گردد.
دکتر کدخدایی گفت: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در انجمن فرهنگستان‌های علوم آسیا که با اصلاحاتی در جلسه مورخ یازدهم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 25/08/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، نظر شورا به این شرح اعلام گردید:
1- در بند (6) ماده (3)، واژه «سمپوزیم‌ها» مغایر اصل 15 قانون اساسی شناخته شد.
2- اصلاح اساسنامه در بند (3) ماده (9) و ماده (15) و نیز تصویب موارد مهم دیگر در بند (6) ماده (9)، بدون تصویب مجلس مغایر اصل 77 قانون اساسی شناخته شد. همچنین جزء (2) بند (3) ماده (5)، مبنیاً بر ایرادات مذکور واجد اشکال است.
وی افزود: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع آسیایی بو.آ.او که با اصلاحاتی در جلسه مورخ یازدهم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 25/08/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، نظر شورا به این شرح اعلام گردید:
1- ماده (4) از نظر شرعی ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
2- در جزء (1) بند (3) ماده (15) و بند (2) ماده (34)، انجام اصلاحات منشور بدون تصویب مجلس، مغایر اصل 77 قانون اساسی شناخته شد.
3- در بند (4) ماده (21)، نظر به اینکه منظور از قواعد و مقررات اساسی مجمع روشن نیست و همچنین از این حیث که مشخص نیست تصویب نهایی آن بر عهده هیأت مدیره است یا خیر؟ ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
4- اطلاق ماده (36)، در خصوص تصویب قواعد و مقررات توسط هیأت مدیره، مغایر اصل 77 قانون اساسی شناخته شد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه جهانی بهره‌برداران هسته‌ای که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و سوم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 09/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، نظر شورا به این شرح اعلام گردید: در بند (5)، تصویب تغییرات پیشنهادی در اساسنامه اتحادیه بدون تصویب مجلس شورای اسلامی مغایر اصل 77 قانون اساسی شناخته شد.
وی افزود: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و سوم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 09/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، نظر شورا به این شرح اعلام گردید: آنچه که نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی دارد، بند (10) ماده (13) است نه ماده (36)، بنابراین تبصره ذیل ماده واحده باید اصلاح شود.
دکتر کدخدایی گفت: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در گروه هشت کشور در حال توسعه (گروه دی- 8) که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 30/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، نظر شورا به این شرح اعلام گردید: اطلاق بند (10)، مغایر اصل 77 قانون اساسی شناخته شد.
وی افزود: لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان منطقه‌ای دریای پاک که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 30/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، نظر شورا به این شرح اعلام گردید: اسناد پیوست ارسال شود تا اظهارنظر گردد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه تشکیلات و آئین‌دادرسی دیوان عدالت اداری که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم آذر ماه یکهزار و سیصد و نود به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 30/09/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، نظر شورا به این شرح اعلام گردید: ایرادات بندهای (1)، (2) و (3) قبلی این شورا، کماکان به قوت خود باقی است.
وی افزود: اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، مصوب جلسه مورخ بیستم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود هیأت وزیران، در جلسه مورخ 25/08/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
دکتر کدخدایی در ادامه پاسخ فقهای شورای نگهبان به 3 نامه وارده از سوی رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را به شرح زیر اعلام کرد:
«رئیس محترم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
با سلام وتحیّت
عطف به نامه‌های شماره 48182/100/د41 مورخ 22/4/1390 و شماره ﻫ/88/644 مورخ 29/02/1389 و پیرو نامه شماره 40289/30/89 مورخ 4/8/1389؛
موضوع بخشنامه‌های شماره 4/02/302/2/م مورخ 26/01/1380 و شماره 37/02/302/2/م مورخ 13/09/1385 سازمان تأمین خدمات درمانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در جلسه مورخ 23/09/1390 فقهای معظم شورای نگهبان مورد بحث وبررسی قرار گرفت و بخشنامه شماره 37/02/302/2/م مورخ 13/9/1385 چون متضمن دستوری مبنی بر عدم پرداخت نمی‌باشد، خلاف موازین شرع شناخته نشد.»
«رئیس محترم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
با سلام وتحیّت
عطف به نامه‌های شماره 69973/100/د41 مورخ 8/6/1390 و شماره 51536/100/د41 مورخ 2/5/1390؛
موضوع بند یک صورتجلسه مورخ 12/3/1388 کمیسیون نظارت تهران، در جلسه مورخ 23/09/1390 فقهای معظم شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع شناخته نشد.»
«رئیس محترم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
با سلام وتحیّت
عطف به نامه شماره 95529/100/د41 مورخ 11/8/1390؛
موضوع اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور «در اجرای تبصره (5) الحاقی به ماده (104) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/81»، در جلسه مورخ 23/09/1390 فقهای معظم شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعلام فرمودند که درج موارد جدید در روزنامه رسمی و نیز در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار عمل کردن به قانون و عدم درج هر یک از آنها و اخذ مالیات، ارتکاب عملی خلاف قانون است بنابراین اظهارنظر در خصوص موارد مذکور به عهده فقهای شورای نگهبان نمی‌باشد.»
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات