کد خبر: ۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶- 29 December 2011
آیت الله مومن:

نشانه‌های فرهنگ اسلامی باید حتی در معماری قم هم نمایان باشد

عضو شورای نگهبان وظیفه قم در قبال کشورهای اسلامی را مهم ارزیابی کرد و افزود: امروز قم با مرکزیتی که در جهان اسلام پیدا کرده باید به بهترین شکل به رسالت خود عمل کند و علمای این شهر خاستگاه بودن و الگو بودن آن را حفظ کنند.





به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مومن از فقهای شورای نگهبان، در همایش قم پژوهی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، رونمایی از کتاب‌های قم ‌شناسی که شناسنامه قم را معرفی می‌کند، کاری ارزشمند دانست و عنوان کرد: امیدواریم این کار که وظیفه‌ای الهی است به بهترین شکل صورت پذیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، قم را از نظر سابقه و ارزش در نزد ائمه اطهار(ع) مهم ارزیابی کرد و افزود: در روایات تعابیری از شهر قم آمده که برای هیچ یک از شهرهای ما نیامده است و این خود نشانه بزرگی و اهمیت قم است.
این عضو شورای نگهبان، به روایاتی که قم را حرم اهل بیت(ع) معرفی کرده‌اند اشاره کرد و ابراز داشت: حرم از نظر ریشه لغوی مکانی است که برای آن حساب ویژه‌ای باز شده و هر کسی نمی‌تواند وارد آن شود، از این رو کسانی که در این شهر زندگی می‌کنند باید در راستای تعالیم الهی و اهل بیت(ع) گام بردارند.
آیت‌الله مومن با بیان اینکه در زمان ائمه اطهار(ع) کوفه محل علم و اجتهاد بود، خاطرنشان کرد: با ورود اشعریون به قم که تاثیر زیادی در ترویج فرهنگ اسلامی داشتند، همانطور که در روایات این امر پیش بینی شده بود، قم اوج گرفت و به مرکز علم و فقاهت تبدیل شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، همچنین اظهار داشت: با ورود اشعریون به قم اوضاع این شهر سروسامان و علاقه مندی به دین اسلام و آموزه‌های دینی در میان مردم شکل گرفت و قم به دارالمومنین تبدیل شد.
وی قم را مبدا و منشا انقلاب اسلامی در ایران و منطقه عنوان کرد و ابراز داشت: با تاسیس حوزه علمیه در قم، این مجموعه به سدی محکم در برابر طاغوت تبدیل شد و به رهبری حضرت امام خمینی(ره) به الگویی برای جهان اسلام مبدل شد.
آیت‌الله مومن، وظیفه قم در قبال کشورهای اسلامی را مهم ارزیابی کرد و افزود: امروز قم با مرکزیتی که در جهان اسلام پیدا کرده باید به بهترین شکل به رسالت خود عمل کند و علمای این شهر خاستگاه بودن و الگو بودن آن را حفظ کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه کارهای پژوهشی در زمینه قم شناسی را خواستار شد و خاطرنشان کرد: نوشتن شناخت‌نامه یکی از کارهای مهم برای شناسایی، حفظ و تعالی این شهر است که می‌تواند در راستای قم شناسی به مردم کمک شایانی کند.
این عضو شورای نگهبان، وظیفه طلاب و روحانیان را شناسایی مسائل دینی و علمی دانست و افزود: طلاب با اسلام شناسی قوی خود می‌توانند به مردم کشورهای مسلمان در جهت شناسایی دقیق اسلام و دوری از انحراف که گریبانگیر ملت‌های منطقه شده است کمک کنند.
آیت‌الله مومن در پایان خاطرنشان کرد: در کنار شهرسازی باید به جنبه‌های اسلامی آن نیز توجه کرد و با معماری اسلامی، کاری کرد که وقتی کسی وارد شهر قم می‌شود آثار و نشانه‌هایی از فرهنگ اسلامی و دینی را در آن مشاهده کند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی