کد خبر: ۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۰- 20 November 2006
آیت الله مومن :

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها فقط به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کرده است

آیت الله مومن عضو فقهای شورای نگهبان با تشریح روند دقیق بررسی صلاحیت های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان گفت : شورای نگهبان در طول 27 سال گذشته نشان داده که فقط به آنچه که وظیفه قانونی و شرعی است و برای رضای خدا عمل می کند و اهل ملاحظه نیست .

آیت الله محمد مومن در گفتگو با سایت اینترنتی شورای نگهبان افزود : ادعا نمی کنیم معصوم هستیم و احتمال انجام اشتباه وجود دارد اما شورای نگهبان بنا ندارد با کسی دربیفتد و یا ملاحظه کسی را کند .
وی با تاکید مجدد بر اینکه نه از کسی جانبداری می کنیم و نه با کسی دشمنی داریم تصریح کرد : اگر قرار باشد فقهای شورای نگهبان براساس رفاقت و یا ملاحظات شخصی، سیاسی و گروهی افرادی را تایید و یا رد کنند که «فقیه» شورای نگهبان نیستند .
آیت الله مومن با اشاره به برخی انتقادات به ردصلاحیت ها و تهمت هایی که به فقهای شورای نگهبان می زنند گفت : معترضین خود می‌دانند که فقهای شورای نگهبان اهل دنیا طلبی و دنیا خواهی نیستند و هیچ گاه کاری نمی کنند که بوی علاقه به دنیا بدهد .
وی ادامه داد : آنها می دانند که ما بدون دلیل حرف نمی زنیم و در عین حال تابع آنها هم نیستیم .
عضو فقهای شورای نگهبان گفت : برای بررسی صلاحیت ها به صورت شورایی تصمیم گیری می شود و نظر شخصی ملاک نیست بدین صورت که برای تایید هر داوطلب باید حداقل چهار نفر از شش فقیه شورای نگهبان نظر موافق داشته باشند، از این جهت نظر اکثریت لحاظ است .
آیت الله مومن در تشریح روند بررسی صلاحیت ها گفت : طبق مصوبه هشتمین اجلاسیه مجلس خبرگان دوره اول که در تاریخ 24- 4 - 1369 برگزار شد ، مسئولیت احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان با فقهای شورای نگهبان است .
وی "اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی " ، "اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد " ، "بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسایل روز " ، "معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران" و "نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی" را از جمله شرایط کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان برشمرد که طبق قانون مرجع تشخیص این شرایط فقهای شورای نگهبان هستند .
عضو فقهای شورای نگهبان گفت : در بررسی اولیه مشخصات 493 نفر ثبت نام کننده در انتخابات خبرگان مشخص شد تعداد زیادی شرایط لازم برای شرکت در این انتخابات را ندارند در عین حال که تعدادی هم سوابق سوئی داشتند که کنار گذاشته شدند .
وی احراز صلاحیت علمی داوطلبان انتخابات خبرگان را از سه راه امکان پذیر دانست و افزود : تعدادی از داوطلبان از قبل وضعیت آنها برای فقهای شورای نگهبان مشخص شده بود و اکثریت فقها وضعیت فعلی آنها را نیز تایید کردند .
آیت الله مومن ادامه داد : عده دیگری از داوطلبان هم افراد جدیدی بودند اما اجتهاد آنها مورد تایید حداقل چهار نفر از فقهای شورای نگهبان بود . البته آثار و نوشته های این افراد نیز توسط 2 نفر از فقهای شورای نگهبان ملاحظه و توان علمی استنباط آنها مورد تایید قرار گرفته بود .
وی افزود : داوطلبانی را که نسبت به سطح علمی آنها شناخت نداشتیم و یا تردید در اجتهاد آنها وجود داشت برای شرکت در آزمون علمی کتبی دعوت کردیم .
آیت الله مومن در تشریح جزییات آزمون کتبی گفت : دو سئوال از کتاب مکاسب مرحوم شیخ انصاری ، دو سئوال از کتاب کفایه و یک سئوال درباره یک مسئله اجتهادی ساده و نسبتاً آسان طرح شده بود که منابع آزمون از قبل به اطلاع داوطلبان رسانده شد .
وی اظهار داشت: این افراد برای شرکت در آزمون کتبی دعوت شدند که جمعی در قم و جمعی هم در تهران سازماندهی شده بودند، و تعدادی نیز شرکت نکردند.
آیت‌الله مؤمن زمان آزمون کتبی را سه و نیم ساعت  اعلام کرد و گفت: به درخواست داوطلبان این زمان دوبار تمدید شد و حدوداً تا ساعت 14 روز جمعه 5 آبان ماه به طول انجامید.
وی خاطر نشان کرد: پس از تحویل اوراق، قسمت بالای برگه که حاوی مشخصات داوطلب بود جدا و در کادر مشخصی بر روی هر دو قسمت برگه، شماره‌ای درج می‌شد. از این رو نه داوطلب از شماره برگه خود اطلاع داشت و نه ممتحن می‌دانست برگه‌ها متعلق به چه کسی است.
وی ادامه داد: 10 نفر از فضلا و مجتهدین حوزه برای تصحیح اوراق انتخاب شدند که هر سؤال از کل پنج سؤال را دو نفر تصحیح کردند. بدین صورت که چهار نفر فقط سؤالات مکاسب، چهار نفر فقط سؤالات کفایه و دو نفر هم سؤالات اجتهاد را تصحیح کردند.
عضو فقهای شورای‌نگهبان خاطر نشان کرد: سؤالات مکاسب 20 نمره سؤالات کفایه 20 نمره و سؤال اجتهاد هم 20 نمره داشت و هر داوطلب که در مجموع نمرات حداقل 36 نمره را کسب می‌کرد، پذیرفته می‌شد. البته حداقل نمره در هر بخش 10 بود.یعنی اگر کسی یک 10، یک 12و یک 14 و یا دو نمره 10 و یک 16 کسب می‌کرد، به عنوان پذیرفته شده برای آزمون شفاهی دعوت می‌شد.
وی گفت: در میان 168 نفر شرکت‌کننده در آزمون کتبی که 3 نفر آنها از اهل تسنن بودند، 45 نفر نمره لازم برای قبولی در آزمون کتبی را بدست آوردند. البته سؤالات اهل تسنن جدا طرح شده بود.
وی افزود: برای اطمینان پیدا کردن فقهای شورای‌نگهبان از سطح توان علمی داوطلبان مقرر شد پذیرفته‌شدگان در آزمون کتبی به مصاحبه علمی شفاهی دعوت شوند که گروههای 3 نفری فقها از هر یک از کاندیداها آزمون علمی شفاهی را بعمل آوردند.
آیت‌الله مؤمن گفت: پذیرفته‌شدگان در آزمون عملی شفاهی به جلسه فقهای شورای‌نگهبان معرفی شدند و به همراه دیگر داوطلبان، صلاحیت‌های عمومی آنها نیز بررسی شد که نتایج آن به اطلاع عموم رسید.
وی تصریح کرد : چنین دقتی در بررسی صلاحیت ها و تصمیم گیری شورایی درباره یک یک داوطلبان به خاطر اجرای دقیق ضوابط قانونی و شرعی و حفظ حقوق داوطلبان انجام شد.
آیت الله مؤمن در خصوص دعوت از برخی نمایندگان فعلی مجلس خبرگان برای شرکت در آزمون کتبی گفت : برخی از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان در دوره های گذشته به رغم دعوت از آنها ، در آزمون کتبی شرکت نکرده و فقط آزمون شفاهی انجام داده بودند.
وی افزود : اکثریت فقهای شورای نگهبان در دوره قبل انجام فقط آزمون شفاهی را پذیرفتند اما در دوره فعلی که سوابق در پرونده همه داوطلبان بررسی شد ، اکثریت فقهای این دوره ، این موارد را نپذیرفتند و به خاطر تردید ایجاد شده ،‌تصمیم گرفته شد برای حفظ حقوق این افراد ، ‌مجدداً به آزمون کتبی دعوت شوند.
وی خاطر نشان کرد : اکثریت فقهای شورای نگهبان تأکید دارند که تمام موازین قانونی باید در آزمون های علمی رعایت شود.
عضو فقهای شورای نگهبان در حالیکه به لیست اسامی داوطلبان و ریز نمرات آنها در هر بخش از جمله سؤالات فقه ، اصول ، اجتهاد ، مجموع نمره آزمون کتبی و آزمون شفاهی اشاره می کرد ، گفت : تمامی سوابق کاندیداها موجود است که چه کسی از چه راهی تأیید صلاحیت شده است.
آیت الله مؤمن در واکنش به شایعات ، انتقادات و تهمت هایی که این روزها علیه شورای نگهبان در رسانه ها مطرح می شود افزود : شورای نگهبان به خاطر حفظ مصالح نظام ، حفظ حرمت اشخاص و احترامی که برای برخی افراد قائل است ، سکوت می کند اما این اطمینان را می دهد که در تمامی مراحل انجام کار فقط خدا را در نظر گرفته است.
تاریخ : 29-8-85

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد