کد خبر: ۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱- 20 November 2011
حضرت آیت الله یزدی:

اعلمیت در مدیریت جامعه بر اعلمیت در یک فرع فقهی مقدم است

عضو فقهای شورای نگهبان، از برخی از کارهایی که موجب وهن جایگاه و قداست مرجعیت می شود، انتقاد کرد و از حوزویان خواست در جهت تامین نیازهای زمان حرکت و اقدام کنند.





به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر یکشنبه در دیدار شماری از طلاب و روحانیان دوره تخصصی ولایت فقیه که در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر خم، به تبیین نحوه شکل گیری حکومت در دین مبین اسلام پرداخت.
وی با اشاره به نحوه حکومت در دین مبین اسلام در عصر غیبت، تصریح کرد: در تاریخ حاکمیت ائمه نسبت به موضوع حکومت در زمان غیبت اشارات عدیده ای شده و مساله ولایت فقیه در روایات متعدد از ائمه(ع) بیان شده است.
آیت الله یزدی با بیان اینکه حاکمیت در عصر غیبت به فقها واگذار شده است، خاطرنشان کرد: نخستین مساله این است که فقها حاکم هستد یا قاضی، آقایانی که ولایت فقیه را قبول ندارند گفته اند ظاهر روایات قضاوت را شامل می شود، اما بسیاری از فقها هم حکومت را قبول داشته اند و به شعاع و محدوده اختیارات آن نیز تصریح کرده اند.
وی تاکید کرد: خوشبختانه بحث ولایت فقیه در طول این سی سال بسیار مورد بحث قرار گرفته است و فضلای بسیاری در این خصوص کتاب و مقاله نوشته و به سؤالات و شبهات پاسخ داده اند.
آیت الله یزدی با بیان اینکه با وجود اقدامات و فعالیت های انحام شده، نوع حکومت جمهوری اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه شناخته شده نیست، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها تصریح کرده اند حکومت مردمسالاری دینی یعنی حکومت مردم بر مردم بر اساس مبانی و آموزه های دینی.
عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: اعلمیت در مدیریت جامعه بر اعلمیت در یک فرع فقهی برتر و مقدم است، چرا که حاکم باید بتواند امت اسلامی را در مقاطع مختلف زمانی و مکانی اداره کند به ویژه در شرایط کنونی که مسلمانان در جوامع و ملت های مختلف زندگی می کنند.
وی با بیان اینکه رهبری در راس نظام قرار دارد، تصمیمات ولی فقیه را برپایه مصالح اسلام و نظام دانست و تاکید کرد: ولی فقیه بر اساس مصالح شخصی عمل نمی کند بلکه در تصمیمات ولی فقیه حاکمیت عدالت و قوانین رعایت شده است به گونه ای که حتی اگر ولی فقیه تخلف کند خود به خود صلاحیت را از دست می دهد و کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان نیز که از مهم ترین کمیسیون های مجلس خبرگان رهبری به شمار می آید، ناظر در این خصوص است.
دبیر مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مجموعه نظام حاکم به شکلی است که سه قوه به صورت مستقل انجام وظیفه می کنند و هیچ کدام در دیگری نمی توانند اعمال نفوذ کنند و این مسائل در قانون اساسی ذکر شده است.
آیت الله یزدی افزود: هر یک از قوای سه گانه نهادهای زیر مجموعه خود دارند و هر یک کارشان را انجام می دهند، دستگاه های مختلفی نیز پژوهش های لازم را در عرصه های مختلف انجام می دهند و دستگاه های نظارتی نیز وجود دارند که کارشان را انجام می دهند.
عضو فقهای شورای نگهبان به وظایف و ماموریت های شورای نگهبان قانون اساسی اشاره و تصریح کرد: این نهاد مهم بر مصوبات مجلس شورای اسلامی نظارت می کند و این نظارت استصوابی است نه استطلاعی و برخی روی اینها بحث می کنند در حالی که فرق عمیق بین این دو را نمی دانند.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ولایت در سه قوه جریان و نظارت خود را دارد، اختیارات ولی فقیه را منحصر به آنچه در قانون اساسی ذکر شده ندانست و بیان داشت: انحصار وظایف ولی فقیه در قانون اساسی از این باب است که این اختیارات مخصوص ولی فقیه است نه اینکه اختیارات ولی فقیه تنها منحصر در همین موارد باشد.
آیت الله یزدی تصمیم های رهبری را کارشناسی شده توصیف کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مشاوران عدیده ای دارند و ضمن رعایت اصول کلی این تشکیلات خیلی به رهبری کمک می کنند و بر این اساس تصمیم گیری می نمایند.
وی گفت: خوشبختانه مباحث خوبی در خصوص ولایت فقیه، محدوده اختیارات و سایر موضوعات مرتبط در حوزه های علمیه صورت می گیرد که جای تقدیر و تشکر دارد.
آیت الله یزدی با تاکید بر اینکه حوزه باید نیازهای نظام را تامین کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم در حوزه های علمیه اساتید و مراجع عظام درس های جدید مورد نیاز امت اسلامی را در شرایط کنونی مطرح کنند و استعدادهای جوان را شناسایی و روی آنها کار کنند.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مدیریت حوزه به عهده مراجع است و نمی توان بدون نظر آنها عمل کرد، اظهار داشت: باید این مباحث را با این بزرگواران مطرح کرد که می خواهیم این مسائل را مطرح کنیم تا حوزه بتواند ماموریت های خود را به درستی انجام دهد و البته سایر دروس نیز باید باشد.
وی در ادامه به جایگاه برجسته مرجعیت اشاره و تاکید کرد: متاسفانه بعضا اقدامات و حرکاتی صورت می گیرد به عنوان مثال در فضای مجازی هم ورود کرده اند و مرجعیت را به فضای مجازی کشانده اند و اعلام کرده اند که اگر می خواهید وجوهات بدهید این گونه عمل کنید.
آیت الله یزدی با تاکید بر اینکه قداست مرجعیت باید حفظ شود، اظهار داشت: حوزه باید کسانی را داشته باشند که بتوانند با تمسک به احکام اصیل اسلامی و شرعی مردم را هدایت کنند نه به سلایق شخصی البته فقه هم پویایی خاص خود را داشته و دارد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی