کد خبر: ۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۰- 20 November 2006

قوانین و مقررات تبلیغات انتخاباتی

انتخابات مجلس خبرگان رهبری - انتخابات مجلس شورای اسلامی - انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

آیین نامه اجرائی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری

فصل چهارم – تبلیغات
ماده 19- بمنظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای خبرگان از امکانات دولتی و بازرسی و کنترل نحوه تبلیغات نامزدها ، در هر استان کمیسیونی به نام کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات خبرگان در محل استانداری و بنا به دعوت استاندار تشکیل می گردد .
ماده 20- اعضای کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات خبرگان عبارتند از :
1- استاندار
2-بالاترین مقام قضایی استان
3-رئیس ناظران شورای نگهبان در استان یا نماینده منتخب شورای نگهبان
4-مدیر یا سرپرست صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز استان یا استان مجاوری که صدا و سیما دارد .
ماده 21- برنامه های تبلیغاتی رادیو تلویزیون نامزدهای انتخابات خبرگان باید قبل از پخش ، ضبط شود و از نظر کمیسیون بازرسی تبلیغات بگذرد .
ماده 22- نامزدهای انتخاباتی خبرگان که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأیید و از طرف وزارت کشور اعلام شده ، هر یک حق دارند به طور مساوی از امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مرکز استان استفاده نمایند .
ماده 23- پس از انتشار رسمی اسامی نامزدها ،فعالیت های تبلیغاتی انتخاباتی آنان 15 روز قبل از روز اخذ رأی شروع و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت .
تبصره 1 – درصورت جابجائی نامزدها از یک استان به استان دیگر ،فرمانداران مراکز دو استان موظفندبلافاصله آگهی اصلاح شده اسامی نامزدها را منتشر نمایند .
تبصره 2 – انصراف نامزدهای انتخاباتی از شرکت درانتخابات باید حداقل 72 ساعت قبل ازشروع اخذ رأی کتباً توسط نامزدیا نماینده وی به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه یا وزارت کشور اعلام شود . عدول از انصراف پذیرفته نمی شود .
ماده 24- نامزدهای خبرگان ، با هر سمتی که داشته باشند به طور یکسان مشمول این مقررات بوده و نباید تحت هیچ عنوان ، بیش از آنچه توسط کمیسیون بازرسی تبلیغات تعیین شده ، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران استفاده نمایند . صدا و سیما نیز نباید از هنگام انتشار پذیرش نامزدی تا تعیین نتیجه برنامه های دیگر آنها را پخش کند .
ماده 25 – استفاده از وسائل ، کارکنان ، و سایر امکانات دولتی و مؤسسات و شرکتهای وابسته به دولت ، نهادهای انقلاب اسلامی ، جایگاه هـای خطابه نماز جمعه ، کلیه دانشگاه ها و شهرداریها وکلیه دستگاههایی که از بودجه عمومی کشور بـه هر مقدار استفاده می نمایند برای تبلیغات کلیه نامزدهای خبرگان اکیداً ممنوع است .
ماده 26 – الصاق اعلامیه ، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی ، تابلوی بیمارستانها و تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمانهای عمومی و ادارات دولتی و سازمانهای وابسته به دولت و اتومبیلهای دولتی و اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی در سراسر کشور ممنوع بوده و مأمورین انتظامی مکلفند نسبت به برداشتن و از بین بردن چنین اوراق تبلیغاتی اقدام نمایند ودر صورت مشاهده متخلفین ، آنان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل دهند .
تبصره 1 – در صورتی که مطبوعات ونشریات یومیه ، هفتگی و ماهنامه ، در زمان ممنوعیت تبلیغات انتخابات ، عکس و خبر و مطلبی بر له یا علیه یکی از نامزدهای خبرگان چاپ ومنتشر نمایند ، ناشر یا ناشرین بر طبق مقررات مسئول خواهند بود .
تبصره2 – استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی ، پارچه ای ،مقوایی ،فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 70 ×100 سانتیمتر ممنوع است .
تبصره 3 – فرمانداریها وبخشداریها می توانند با استفاده از امکانات محلی ، محلهای مناسبی اعم از ثابت یا سیار را برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند .
ماده 27 – گزارش هرگونه سوء استفاده تبلیغاتی یا تخلف از مقررات قانونی ، در کمیسیون بازرسی تبلیغات استان مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت اثبات تخلف مراتب رسماً به وسیله رئیس کمیسیون به نامزد مربوطه ابلاغ و در موارد ممکن همه آثار تخلف جمع آوری ومحو شده و نامزد مربوطه نیز موظف به محو آثار تخلف وجلوگیری از ادامـه آن است ضمناً یک نسخه از اخطار مـزبـور همـزمان بـه اطلاع مراجع نظارتی می رسد . 




قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی
فصل ششم ـ تبلیغات
مـاده 56 ـ فـعالیـت تبـلیغـات انتـخاباتـی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی ( مرحله اول و دوم ) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت .
ماده 57 ـ استفاده از هر گونه پلاکارد ، پوستر ، دیوار نویسی و کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن باستثنای عکس برای تراکت و زندگی نامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع می باشد .
متخلفین از این ماده به سه تا سی روز زندان محکوم می گردند .
تبصره ـ اعلام نظر شخصیتها در تأیید نامزدها به شرطی مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنها باشد و مدرک کتبی مربوط بـه امـضـای آنـان تسلیم هیأت اجرائی انتخابات شده باشد .
ماده 58 ـ هیچ کس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محلهای مجاز الصاق گردیـده در زمـان قـانـونی تبـلیغـات پاره و یا معدوم یا مخدوش نماید و عمل مرتکب جرم محسوب می شود .
ماده 59 ـ انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولـتی دارد و فـعالـیت کـارمـنـدان در سـاعـات اداری و هـمچـنین استـفاده از وسـایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات ، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها وشـرکتها و سـازمانـهای وابـسته بـه آنـها و نهادها و مـؤسساتی که از بودجه عمومی ( به هر مقدار ) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می شود .
تـبصـره 1 ـ مـؤسسـات و نـهادهایـی کـه دارایی آنان از اموال عمومی است ، همانند بنیاد مستضعفان مشمول این ماده می باشند .
تبصره 2 ـ نشریات و مطبوعات متعلق به سازمانها ، وزارتخانه ها ، ادارات ، نهادها و مؤسسات یاد شده در متن این ماده ، حق تبلیغ برای نـامـزدهای انتخـاباتـی را ولـو بـه صورت درج آگهی ندارند .
ماده 60 ـ اعضای هیأتهای اجرائی و نـظارت انتـخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت .
ماده 61 ـ الصاق اعلامیه ، عکس ، هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ، تابلوی بیمارستانها ، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و صندوقهای پست ، باجه های تلفن ، پستهای برق و تلفن ، تابلوها و املاک بخش خصوصی ، مگر با رضایت مالکین یا متصرفین ممنوع است و مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفین را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضائی تحویل می نمایند . فرمانداریها و بخشداریها نیز باید نسبت به امحای چنین اوراقی اقدام نمایند و استنکاف از این وظیفه جرم محسوب می گردد .
ماده 62 ـ هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع اخذ رأی از محل شعبه ثـبت نام و اخذ رأی توسط اعضای شعب امحا گردد .
مـاده 63 ـ ستـادهـای تبـلیغات انتخاباتی تنها در مراکز بخشها ، شهرها و شهرستانـها دایر می گردد در شهرهای بزرگ در هر منطقه شهرداری یک محل به عنوان ستاد انتخاباتی می تواند دایر گردد . در مواردی که یک منطقه ، چند عنوان از عناوین فوق الذکر را داشته باشد در حکم یک عنوان می باشد .
تبصره 1 ـ ستاد تبلیغات انتخابات ، مرکزی است که فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها ، مندرج در مواد فصل ششم این قانون در آن ساماندهی و انجام پذیرد .
تبصره 2 ـ تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی محل ستاد و نام مسئول آن به فرمانداری یا بخشداری ممنوع است .
ماده 64 ـ مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا برخلاف واقع مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار نشریه مزبور بدهند و آن نشریه مکلف به چاپ فوری آن طبق قانون مطبوعات می باشد . در صورتی که آن نشریه منتشر نشود مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به نشریه مشابه دیگری ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ خود خواهد بود . انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز ممنوع است و نامزد معترض حق دارد نظر خود را منتشر نماید .
ماده 65 ـ داوطلبـان نمـایندگـی و طرفـداران آنـان بـه هیچ وجه مجاز بـه تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد .



آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی
فصل چهارم : تبلیغات
ماده 39 ـ از زمان ثبت نام داوطلبان تا هنگام شروع تبلیغات رسمی ، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان نامزد نمایندگی مجلس ممنوع می باشد .
مـاده 40 ـ تـبلـیغات انتـخـاباتی نـامزدهای نمایندگی هشـت (8) روز قبل از روز اخذ رأی آغاز می شود و دقیقاَ بیست و چهار (24) ساعت قبل از شروع اخذ رأی پایان می پذیرد .
ماده 41 ـ چنانچه نامزدهای انتخاباتی بخواهند در آثار تبلیغاتی از اعلام نظر شخصیتها در تأیید خود استفاده کنند ، لازم است اولاَ اعلام نظر شخصیـتها بـدون ذکر عنوان و مسئولیت باشد ، ثانیاَ مدرک کتبی امضا شده ایشان ، تسلیم هیأت اجرائی شده باشد .
ماده 42 ـ پس از اعلام حمایت گروههـا و مـجامع و اقـشار مختلـف بـه نامـزد مورد نظر ، وی می تواند حمایت آنان را در آثار تبلیغاتی مجاز خود درج و منتشر نماید .
ماده 43 ـ نصب هرگونه تابلو که نشان دهنده مکان ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها باشد ، بلامانع است .
ماده 44 ـ عکس برای تراکت ، زندگی نامه و جزوه در صورت رعایت موارد زیر ، نوع و محدودیت خاص دیگر نداشته و رنگی یا غیر رنگی بودن کاغـذ یا نـوشتـه آثـار تبـلیغاتی مجاز بلامانع است . مقصود از تراکت ، هرنوع مطلب و عکس مجاز تبلیغاتی است که در قطع حداکثر 15 * 20 سانتی متر از کاغذ یا مقوا چاپ و منتشر می گردد . زندگی نامه و جزوه نیز هرنوع مطلب و عکس مجاز تبلیغاتی است که به صورت دفتر یا کتاب منتشر شده و اندازه صفحات آن نباید از 15 * 20 سانتی متر تجاوز نماید .
ماده 45 ـ این ماده حذف گردید .
ماده 46 ـ نصب هرگونه آثار تبلیغاتی به صورت پلاکارد توسط اقشار ، گروهها و احزاب و جمعیتها به شرطی مجاز است که فقط در جهت تشویق و ترغیب شرکت مردم در انتخابات باشد و ذکری از اسامی نامزد یا نامزدهای خاصی نداشته باشد .
ماده 47 ـ نامزدهای انتخاباتی می توانند با استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترک نیز تبلیغات انتخاباتی داشته باشند .
مـاده 48 ـ نـصب و استفـاده از بلـندگو صرفاَ در محل ستاد تبلیغاتی نامزدها و محل سخنرانی ایـشان مـجاز اسـت. استفـاده از بـلنـدگو در خارج از محیط سخنرانی و ستاد تبـلیغاتی ممنوع می باشد .
ماده 49 ـ اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی موظف اند قبل از شروع اخذ رأی ، هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی نامزدها را از محل شعب ثبت نام امحا نمایند و تـرتیبی اتخاذ کنند که در طول ساعات رأی گیری نیز محل اخذ رأی عاری از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها باشد .
ماده 50 ـ تشکیلات ستادهای تبلیغات انتخاباتی تنـها در مراکز بخشها ( اعم از اینکه مرکز بخش ، شهر یا روسـتا بـاشد ) شهرها و شهرستانها مـجاز بـوده و در شـهـرهای بـزرگ در هـر منطقه شـهرداری می توان یک محل به عنوان ستاد تبلیغاتی دایر کرد . قبل از تشکیل ستاد لازم اسـت مـحل ستـاد و نـام مسـئول آن به فرمانداری یا بخشداری اعلام گردد .
مـاده 51 ـ نـامزدهـای نـمایندگی باید طرفداران خـود را بـه نحو مقتضی توجیه نمایند تا از پاره کردن یا محو آثـار تبـلیغاتی سایر نامـزدها خـودداری کننـد و برعلـیه دیگر نـامزدهای انتـخابـاتی به هیچ طریقی تبلیغ ننمایند .
ماده 52 ـ شهرداریها می توانند با استفاده از امکانات محلی ، مکانهای مناسبی را برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند .
ماده 53 ـ فرمانداران و بخشداران موظف اند از طریق نیروی انتظامی ، شهرداری و سایر مراجع محلی نسبت به امحای آثار تبلیغاتی که در محلهای ممنوع نصب شده اند ، اقدام نمایند . 



آئین نامه اجرایی قانون انتخابات شوراهای اسلامی روستا وبخش
فصل پنجم – تبلیغات
ماده 62- مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسان است و (8) روز قبل از روز اخذرأی آغاز می گردد و تا (24) ساعت قبل از روز اخذرأی ادامه خواهد داشت .
ماده 63- در فعالیتهای تبلیغاتی انتخاباتی ، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند .
1- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع .
2- دیوار نویسی ، راه اندازی کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی .
3- اعلام نظر شخصیتها در تأیید نامزدها با ذکر عنوان و مسئولیت آنان .
4- استفاده از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد .
5- فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری .
6- استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه ها و ادارات ، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکت ها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی ( به هر میزان ) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مذکور .
7- فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو مسئولیت خود .
8- الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ، تابلوی بیمارستانها ، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات عمومی و دولتی و صندوقهای پست ، باجه های تلفن ، پستهای برق و تلفن ، تابلوها و املاک بخش خصوصی ( مگر با رضایت مالکان یا متصرفان ) و هرگونه تابلوی راهنما ، مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل مینمایند . بخشداریها موظف اند با استفاده از امکانات محلی نسبت به امحای چنین اوراقی اقدام نمایند .
9- تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان .
10- پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق شده و یا نصب شده باشد .
11- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات .
تبصره 1- درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیأت اجرایی ، ارایه آنها امکان پذیر باشد .
تبصره 2- استفاده از امکانات تبلیغی مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام میدهند ( مثل نشریات وابسته به دولت ) ، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است .
تبصره 3- استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنان بلامانع است .
تبصره 4 – بخشداریها می توانند با استفاده از امکانات محلی ، محلهای مناسبی اعم از ثابت یا سیار برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند و در صورت لزوم هزینه لازم را از آنان اخذ کنند .
تبصره 5- استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی ، پارچه ای ، مقوایی ، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر70 ×100 سانتی متر ممنوع است .
تبصره 6- شرکت پست در چارچوب اساسنامه خود فقط می تواند در امر توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها اقدام نماید .
ماده 64- مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج نمایند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد ، در این صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون مطبوعات مکلف به چاپ فوری آن در مهلت مجاز تبلیغات می باشد .
تبصره – مطبوعات و نشریات در انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزدها مکلفند به نحوی اقدام نمایند که فرصت پاسخگویی برای نامزد در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد .
ماده 65- انتشار اعلام نظر شخصیتها ( بدون ذکر عنوان مسئولیت آنان ) ، مجامع ، احزاب و گروههای مجاز ، در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تأیید و حمایت باشد و در صورت درخواست هیأت اجرایی ، نامزد انتخاباتی مکلف به ارایه این مستندات و مدارک باشد .
ماده 66- همزمان با آغاز کار ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها ،نشانی و محل ستاد و نام مسئول آن کتباً و با امضای نامزد انتخاباتی مربوط ، به آگاهی هیأت اجرایی حوزه انتخابیه برسد .
تبصره – ستاد تبلیغات انتخاباتی ، مرکزی است که فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان مندرج در مواد فصل پنجم این آیین نامه در آن ساماندهی و انجام پذیرد . هر داوطلب تنها می تواند یک ستاد تبلیغاتی دایر نماید .
ماده 67- هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل شعبه ثبت نام و اخذرأی وجود دارد باید قبل از اخذرأی ، توسط اعضای شعبه امحا شود . 





آئین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر
فصل پنجم – تبلیغات
ماده 61- مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسان است و (8) روز قبل از روز اخذرأی آغاز می گردد و تا (24) ساعت قبل از روز اخذرأی ادامه خواهد داشت .
ماده 62- در فعالیتهای تبلیغات انتخاباتی ، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند .
1- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع .
2- دیوار نویسی ، راه اندازی کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی .
3- اعلام نظر شخصیتها در تأیید نامزدها با ذکر عنوان و مسئولیت آنان .
4- استفاده از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد .
5- فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری .
6- استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه ها ، ادارات ، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی ( به هر میزان ) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور .
7- فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو جغرافیایی مسئولیت خود .
8- الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ، تابلوی بیمارستان ، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات دولتی و صندوقهای پست ، باجه های تلفن ، پست های برق و تلفن ، تابلوها و املاک بخش خصوصی ( مگر با رضایت مالکان یا متصرفان ) و هرگونه تابلوی راهنما ، مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و بمنظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل مینمایند . شهرداریها موظف اند با استفاده از امکانات نسبت به امحاء چنین اوراقی اقدام نمایند .
9- تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان .
10- پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق شده و یا نصب شده باشد .
11- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات .
تبصره 1 – درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیأت اجرایی ، ارائه آنها امکان پذیر باشد .
تبصره 2- شهرداریها می توانند با استفاده از امکانات محلی ، محلهای مناسبی را برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند .
تبصره 3- استفاده از امکانات تبلیغی مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام میدهند ( مثل نشریات وابسته به دولت ) ، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است .
تبصره 4- استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها بلامانع است .
تبصره 5- استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی ، پارچه ای ، مقوایی ، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 70 × 100 سانتی متر ممنوع است .
تبصره 6- شرکت پست در چارچوب اساسنامه خود میتواند در امر توزیع آثارتبلیغاتی نامزدها اقدام نماید .
ماده 63- مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج نمایند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد ،در این صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون مطبوعات مکلف به چاپ فوری آن درمهلت مجاز تبلیغات می باشد .
تبصره – مطبوعات و نشریات درانتشار هر گونه مطلب در خصوص نامزدها مکلفند به نحوی اقدام نمایند که فرصت پاسخگوئی برای نامزد درمهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد.
ماده 64- انتشار اعلام نظر شخصیتها ( بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنان ) ، مجامع ، احزاب و گروههای مجاز ، در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تأیید و حمایت باشد و نامزد انتخاباتی در صورتی که بخواهد از تأیید مراجع یاد شده در صدر این نامه استفاده نماید باید مستندات و مدارک آن را ارایه کند .
ماده 65- همزمان با آغاز کار ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها ، نشانی و محل ستاد و نام مسئول آن باید کتباً و با امضای نامزد انتخاباتی مربوط ، به آگاهی هیأت اجرایی حوزه انتخابیه برسد .
تبصره – ستاد تبلیغات انتخابات ، مرکزی است که فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنها مندرج در مواد فصل پنجم این آیین نامه در آن ساماندهی وانجام می پذیرد و هر داوطلب تنها می تواند درهر منطقه شهرداری یک ستاد تبلیغاتی دایر نماید.
ماده 66- هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل شعبه ثبت نام واخذرأی وجود دارد باید قبل از اخذرأی ، توسط اعضای شعبه امحا شود .

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است