کد خبر: ۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴- 12 November 2011
سخنگوی شورای نگهبان:

هرچه از آغاز انقلاب می‌گذرد، میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه هرچقدر از آغاز انقلاب می‌گذرد، میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: انشاءا... مردم پاسخ به ابراز نگرانی در سلامت انتخابات را در پای صندوق‌های رای خواهند داد.







به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با رسانه‌های گروهی، ضمن عرض تبریک به‌مناسبت میلاد باسعادت امام هادی(ع) و فرارسیدن عید سعید غدیرخم، به تشریح نظرات شورای نگهبان درخصوص آخرین طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس شورای اسلامی، اساسنامه‌های مصوب هیأت‌وزیران و نامه‌های وارده از سوی دیوان عدالت اداری پرداخت.
دکتر کدخدایی، گفت: طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درحال بررسی شورای نگهبان است و احتمالا این هفته به اتمام می‌رسد. ایراداتی که شورای نگهبان به این طرح دارد نیز پس از پایان بررسی‌ها به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.
وی در ادامه با اشاره به برخی از مواد این مصوبه که با ایراد شورای نگهبان مواجه شده است، گفت: در یکی از مواد این مصوبه که با تعجب اعضاء شورای نگهبان نیز مواجه شد، اشاره شده است که حقوقدانان شورای نگهبان باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا باشند و هر دوره عضویت در شورای نگهبان شامل یک مقطع تحصیلی می‌باشد. این مصوبه مغایر اصل 91 قانون اساسی شناخته شد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: الزام رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه به گزارش سالانه به مجلس نیز جزو موادی بود که از سوی اعضاء شورای نگهبان، مغایر با قانون اساسی شناخته شد. اگرچه در قانون اساسی مواردی را داریم که رئیس‌جمهور یا می‌تواند و یا باید به مجلس شورای اسلامی گزارش بدهد، اما موردی که در این مصوبه ذکر شده است، اضافه بر اصول قانون اساسی می‌باشد که در شورای نگهبان نیز مورد ایراد واقع شد.
وی گفت: قانون مجازات اسلامی نیز پس از رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان، در مرحله نهایی قرار دارد. مجلس شورای اسلامی بیشتر ایرادات به این مصوبه را اصلاح کرده است و ایرادات باقیمانده که عمدتا نیز شکلی هستند به مجلس اعلام شده و به‌زودی با رفع این ایرادات، شاهد تایید نهایی آن در شورای نگهبان خواهیم بود.
دکتر کدخدایی همچنین گزارش مختصری از روند شکل‌گیری هیات‌های نظارت شهرستان‌ها را ارائه نمود.
وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درخصوص بیانات رهبر معظم انقلاب راجع به پویایی نظام و احتمال تغییر در ساختار نظام در آینده دور گفت: رسانه‌ها باید در نقل مطالب از مقامات نظام دقت کنند. گاهی اوقات مطالب با دقت منعکس نمی‌شود که حواشی زیادی درپی دارد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در یک سخنرانی عمومی مطالبی را به‌صورت کلان مطرح فرمودند. نکته‌ای را که برخی راجع به حذف پست ریاست‌جمهوری مدعی می‌شوند را بنده نشنیده‌ام. بحث ایشان این بود که احتمالا در آینده دور اگر لازم باشد که ساختار نظام تغییراتی را داشته باشد ممکن است در این رابطه تصمیماتی گرفته شود.
دکتر کدخدایی ادامه داد: هیچ برنامه‌ای در جهت تغییر قانون اساسی در شورای نگهبان وجود ندارد. اصلاح قانون اساسی نیازمند رعایت تشریفات مندرج در اصل 177 قانون اساسی است و هرگاه این تشریفات قانونی انجام شد، همه نهادهای ذی‌ربط در این‌خصوص وارد خواهند شد.
وی در پاسخ به سئوالی درخصوص ادعای برخی از نمایندگان مبنی‌بر اینکه کمیته‌ای از سوی دفتر مقام معظم رهبری برای بازنگری در قانون اساسی تشکیل شده و اینکه آیا شما و دیگر اعضاء شورای نگهبان نیز در این کمیته عضو هستید، گفت: چنین کمیته‌ای اصلا وجود خارجی ندارد. اگر منظور از این کمیته، کارگروهی است که سال گذشته با نظر مقام معظم رهبری و برای بررسی برخی اختلافات میان دولت و مجلس شکل گرفت، این کمیته، نتایج بررسی‌های خود را به مقام معظم رهبری گزارش داد. این کمیته هیچ ارتباطی با بحث‌های اخیر ندارد.
وی افزود: نسبت به آنچه که از سوی یکی از نمایندگان محترم مجلس در این‌خصوص مطرح شده است، بنده بی‌اطلاع هستم و تا آنجا که می‌دانم چنین کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی اصلا تشکیل نشده است و همانگونه که عرض شد، اصلاح قانون اساسی نیازمند تشریفات اصل 177 است و هرگاه مصلحت ایجاب کند، طبق آن تشریفات عمل خواهد شد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص نظریه تفسیری شورای نگهبان راجع به حدود اختیارات نمایندگان مجلس که یکی از ایرادات شورای نگهبان به طرح مجلس برای نظارت بر نمایندگان، مستند به آن است، گفت: در سال‌های گذشته نظراتی از سوی برخی افراد راجع به حدود اختیارات نمایندگان مطرح می‌شد که این موضوع چندبار در شورای نگهبان مطرح گردید. آنچه در اصل 86 قانون اساسی آمده این است که نمایندگان در بیان اظهارات و نظرات خود در مجلس شورای اسلامی آزاد هستند. اما آنچه که در ماده 9 طرح نظارت بر نمایندگان آمده این است که نمایندگان طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، قابل تعقیب و توقیف نیستند، که اطلاق این ماده از سوی اعضاء محترم شورای نگهبان مغایر اصل 86 قانون اساسی دانسته شد.
وی افزود: نظریه تفسیری شورای نگهبان در این‌خصوص که در گذشته اعلام شده بود نیز این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی فقط در بیان اظهارات و نظراتی که به‌مناسبت وظیفه نمایندگی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، آزاد هستند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص هشدار آیت‌ا... جنتی راجع به ریخت‌وپاش‌های انتخاباتی گفت: همانگونه که بارها نیز عرض کرده‌ام، چون قانون انتخابات، قانون کامل و جامعی نیست و نواقصی در آن دیده می‌شود، برخی از مواردی که لازم است مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، از طریق انذار و بیان نظرات مقامات مسئول مطرح می‌شود. درخصوص بررسی هزینه‌های انتخاباتی نیز در حال حاضر چنین مکانیزمی را نداریم، اما اگر این هزینه‌های انتخاباتی خارج از مصداق قانونی تبلیغات و یا فراتر از آن باشد، قطعا در بررسی صلاحیت‌ها موردنظر قرار خواهد گرفت.
وی افزود: آیت‌ا... جنتی در مقام خطیب نمازجمعه و یا دبیر شورای نگهبان، نکات کلی در این زمینه را متذکر شدند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص اختلاف دولت و مجلس راجع به دخل و تصرف مجلس در لوایح ارسالی از سوی دولت و نظرات کارگروه شورای نگهبان برای بررسی اختلاف دولت و مجلس در این‌خصوص نیز گفت: گزارش نظرات کارگروه در پایان بررسی‌ها اعلام شده است. بر اساس اصل 71 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در عموم مسائل در حدود قانون اساسی، قانون وضع کند. این اصل قانون اساسی یک صلاحیت عام را برای مجلس در بحث قانونگذاری درنظر گرفته است، اما قیودی نیز در سایر اصول قانون اساسی مانند اصل 75، اصل 4 و... برای قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی آمده است. قانون اساسی این اجازه را به مجلس می‌دهد که به لوایح دولت ورود پیدا کند، اما اینکه این ورود تا چه میزانی باشد، یکی از مسائل مورد اختلاف میان دولت و مجلس است. این موارد از سوی کارشناسان در دست بررسی است و انشاءا... نتایج آن از طرق مقتضی اعلام خواهد شد.
وی افزود: این که مجلس نتواند لوایح ارسالی از سوی دولت را تغییر بدهد را از قانون اساسی فعلی نمی‌توان استنباط کرد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه آیا از نظر شورای نگهبان، مردودین و ساکتین فتنه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، با بیان اینکه رفتار نامزدهای انتخابات باید وفق مقررات و قانون انتخابات باشد، تصریح کرد: قطعا کسانی که در فتنه 88 مشارکت و حضور جدی داشتند، طبق قانون انتخابات، ورود آنها به مجلس شورای اسلامی ممنوع است. مصادیق این موضوع نیز زمانی که نامزدها ثبت‌نام کردند و بررسی‌ها انجام شد، بیان می‌گردد.
سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به سئوالی درخصوص اظهارات برخی سیاسیون که رای مردم را تزئینی دانسته و نسبت به سلامت انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند، گفت: در پاسخ به این اظهارات که گاهی اوقات از سوی برخی افراد و نیز رسانه‌ها شنیده می‌شود باید گفت که خوشبختانه کارنامه جمهوری اسلامی ایران در بیش از 30 سالی که از عمر آن می‌گذرد و حدود 30 انتخابات نیز برگزار کرده است، بسیار روشن است. مسئولان و مقامات اجرایی و نظارت بر انتخابات، همیشه به‌صورت شفاف و روشن به انتخابات وارد شده‌اند و نشانه آن هم میزان مشارکت گسترده مردم در ادوار انتخابات است. خوشبختانه هرچه از آغاز انقلاب می‌گذرد، میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز بیشتر می‌شود. در انتخابات گذشته نیز همه شاهد بودند که علی‌رغم گذشت بیش از 30 سال از آغاز انقلاب، مشارکت مردم در انتخابات بسیار گسترده بود.
وی تصریح کرد: بدون شک در دوره‌های بعدی انتخابات نیز میزان مشارکت مردم بسیار گسترده خواهد بود. انشاءا... مردم پاسخ به این اظهارات را در پای صندوق‌های رای خواهند داد و امسال هم در روز 12 اسفندماه شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات خواهیم بود. آن موقع مشخص خواهد شد که کدام یک از این تحلیل‌ها صحیح است.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوال خبرگاری که با اشاره به اظهارات یکی از چهره‌های سیاسی مدعی شده بود تشکل سیاسی متبوع وی تحت‌نظر آیت‌ا... جنتی است، با رد این اظهارات گفت: آیت‌ا... جنتی به سبب شخصیت حقیقی‌ای که دارند، محل مراجعه افراد و گروه‌های سیاسی متفاوت هستند. اما اینکه دبیر محترم شورای نگهبان مشخصا در این زمینه نقشی داشته باشند، خلاف واقع است.
وی افزود: آیت‌ا... جنتی از طرف همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مورد مشورت قرار می‌گیرند و این موضوع اختصاص به یک گروه خاص ندارد. کما اینکه در گذشته بسیاری از شخصیت‌های موسوم به اصلاح‌طلب نیز برای مشورت خدمت ایشان می‌رفتند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص بررسی صلاحیت افراد موسوم به اصلاح‌طلب نیز گفت: ملاک شورای نگهبان برای بررسی افراد، مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و رفتار و عملکرد خود نامزدها است.
وی در پاسخ به سئوالی درخصوص تقسیمات شهرستان رباط کریم نیز گفت: تقسیمات کشوری از سوی وزارت کشور انجام می‌شود و هنوز نتایج آن به شورای نگهبان اعلام نشده است. درصورت انجام این تقسیمات از سوی وزارت کشور، شورای نگهبان نیز برمبنای آن عمل خواهد نمود.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه برخی از چهره‌های سیاسی اعلام می‌کنند شورای نگهبان افراد ما را تایید کرده است، ضمن تکذیب این موضوع گفت: هرگاه کسی چنین مطالبی را به شورای نگهبان منتسب کرد، بنده برای تکذیب آن به همه اصحاب رسانه وکالت می‌دهم.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا کسانی که تابعیت دوگانه دارند، از سوی شورای نگهبان تایید می‌شوند یا خیر، گفت: همانگونه که قبلا نیز گفته بودیم، طبق قانون مدنی، کسانی که دارای تابعیت دوگانه هستند نمی‌توانند به مصادر سیاسی نائل بشوند. طبق نص صریح قانون، کسانی که تابعیتی غیر از تابعیت جمهوری اسلامی دارند و یا تابعیت دوگانه دارند، حق تصدی هیچ پستی اعم از نمایندگی مجلس و... را ندارند. اما اینکه چه چیزی تابعیت محسوب می‌شود مهم است که باید در مصداق‌ها بررسی شود تا معلوم شود کدامیک تابعیت است و کدامیک تابعیت نیست.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: تابعیت افراد، جزو ملاک‌های تایید صلاحیت کاندیداها است، کما اینکه در دوره‌های گذشته نیز چند مورد بودند که خودشان اعلام کرده بودند دارای تابعیت دوگانه هستند و به استناد همین مورد نیز ردصلاحیت شدند.
وی با بیان اینکه بررسی تابعیت دوگانه نامزدها نیز براساس خوداظهاری آنان در فرم ثبت‌نام صورت می‌گیرد، از خبرنگاران خواست اگر موردی را در این زمینه مشاهده کردند، به شورای نگهبان گزارش کنند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص طرح مجلس برای حضور نمایندگان نامزدهای انتخاباتی در مرحله شمارش آراء نیز گفت: چنین مصوبه‌ای تاکنون به شورای نگهبان نرسیده است، اما بر اساس آنچه که الان در قانون وجود دارد، نامزدهای انتخاباتی می‌توانند در پای صندوق‌های رای نماینده داشته باشند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است