کد خبر: ۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۳- 02 November 2011
آیت الله یزدی:

مراقب باشیم حب ذات به خود بزرگ بینی و تکبر تبدیل نشود

عضو فقهای شورای نگهبان، تکبر و خود بزرگ بینی را از جمله رذائل اخلاقی عنوان کرد و گفت: بایستی مراقب بود که حب ذات به خود بزرگ بینی منجر نشود.




به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر سه شنبه در پایان درس خارج فقه خود که در محل این نهاد حوزوی برگزار شد، با اشاره به روایتی، به تبیین مذمت خودپسندی و خود بزرگ بینی پرداخت.
وی خود بزرگ بینی را یکی از رذائل اخلاقی عنوان کرد و با بیان اینکه انسان نباید خود را از دیگران برتر و بالاتر ببیند، خاطراتی را از تواضع و ساده زیستی علمای سلف بیان کرد.
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توصیه به مراقبت از نفس و پرهیز از خود بزرگ بینی، شیوه و منش علمای سلف را متذکر شد و ابراز داشت: در روایات دینی تاکید شده است که مؤمن هرچه خود را در برابر خداوند تبارک و تعالی ذلیل کند خوب است.
آیت الله یزدی تاکید کرد: البته انسان مؤمن حق ندارد خود را در برابر دیگران ذلیل کند و همچنین حق ندارد که خود را برتر از دیگران ببیند، این همان تکبر و خود بزرگ بینی است.
دبیر مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم که حب ذات به خود بزرگ بینی تبدیل نشود، افزود: سن زیاد نیز برای برخی از افراد خطر است و برای برخی دیگر فضیلت.
آیت الله یزدی گفت: انسان وقتی به سن بالا می رسد شیطان بیشتر به سراغش می آید از این رو باید همواره به یاد خدا باشد و لحظه ای به غیر او فکر نکند.
دبیر مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: زمانی یکی از دوستان به من می گفت شما چندین سال از رهبری بزرگ تر هستید، چندین دوره کفایه و سایر دروس را تدریس کرده اید، اما من به او گفتم مگر معیار برتری سن انسان است.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: معیار برتری چیز دیگری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آنها را دارند و ایشان اکنون با همان معیارها رهبر ما هستند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد