کد خبر: ۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴- 06 October 2011
حضرت آیت الله جنتی:

باید با افراد ناصالح در کسوت روحانیت برخورد شود

دبیر شورای نگهبان، با اشاره به لزوم شناخت طلاب از سیاست و فضای کشور، اظهار داشت: طلبه ای که مقدس باشد اما در صحنه سیاست بلد نباشد چگونه عمل کند، نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله احمد جنتی در پنجمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین در یزد، با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این اجلاس، با اشاره به نقش روحانیت و علما در جامعه تاکید کرد: اگر ایمان نسل جوان و دانشجویان تقویت شد، آنها می توانند مرشد و هادی باشند و در برابر یک استاد منحرف بایستند و از نمره کم دادن آنها نترسند.
وی با بیان اینکه این یک خلأ است، گفت: ما باید از این گونه اجلاس ها نتیجه بگیریم، در هر استان و مرکزی باید طلابی در مدارس باشند تا دانش آموزان را هدایت فکری و معنوی کنند.
آیت الله جنتی تاکید کرد: یکی از جاهای دیگری که حوزه می تواند در آنجا نقش آفرین باشد، صدا و سیما است، ما باید در صدا و سیما از طلاب و نخبگانی که شرایط لازم را داشته باشند استفاده کنیم و اگر نداریم باید به این فکر باشیم که چرا نداریم و چرا کمبود داریم.
وی با بیان اینکه رسالت روحانیت رسالت انبیای الهی است، تاکید کرد: اگر می خواهیم عهده دار این رسالت باشیم باید لوازم و ملزوماتی را مدنظر داشته باشیم.
دبیر شورای نگهبان قانون اساسی افزود: روحانی ای موفق است که در جهت اول زاهد و در درجه بعد قانع بوده و حریص نباشد، در این صورت می تواند تبدیل به اسوه و الگو شود، کسانی که در تاریخ ما موفقیت های زیادی داشته اند کسانی بودند که ساده ترین زندگی را داشتند و به کم قانع بودند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از اموری که در معرفی امام مؤثر است، زندگی طلبگی ایشان است، وقتی جوانان می آیند و منزل ساده رهبر و بنیانگذار کبیر انقلاب را می بینند بیشترین تاثیر را در آنها دارد و بسیاری از این رهگذر عشق امام را به دل گرفته اند.


آیت الله جنتی بیان کرد: قبل از اینکه سراغ دیگر مسائل و موضوعات برویم ابتدا باید به خودسازی بپردازیم، الان یکی از ضربه هایی می خوریم این است که عده ای در کسوت روحانیت به دنبال مسائل و مظاهر دنیوی افتاده اند.
وی گفت: این مساله به اسلام، دین و روحانیت ضربه می زند، اگر افراد ناصالحی هستند باید برایشان فکری کرد، برخی هستند که باید دادگاه ویژه با آنها برخورد کند، برخی نیز باید خلع لباس شوند چرا که با حرکات ناشایست لطمه به همه چیز می زنند.
آیت الله جنتی با بیان اینکه روحانیت باید خودش را اصلاح کند و به خودسازی بپردازد، ابراز داشت: ما باید راهنمای جامعه و نسل جوان باشیم نه اینکه از بچه های حزب اللهی و بسیجی عقب تر باشیم.
وی بیان داشت: الان سر و کار ما با بیت المال است، باید مراقبت کنیم و حساس باشیم تا خدایی ناکرده مرتکب اشتباهی نشویم و استفاده نابجایی از آن نکنیم.
آیت الله جنتی تاکید کرد: روحانیت اگر می خواهد الگو باشد باید حداکثر قناعت و استفاده صحیح از بیت المال را داشته باشد، مقام معظم رهبری بارها راجع به الگوی مصرف صحبت کردند ما باید به این موضوعات توجه کنیم و علاوه بر مراقبت، نسبت به بیت المال حساس باشیم.
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه ما اسراف زیاد داریم، گفت: امام بارها نسبت به استفاده از بیت المال تذکر می دادند، در کوچک ترین امور می توان قناعت کرد و صرفه جو بود و این وظیفه ای است که روحانیت به عهده دارد.
وی به روز بودن روحانیت و حوزه را یک اصل مهم عنوان و با بیان اینکه طلبه و روحانی امروز نمی تواند مثل طلبه شصت سال قبل باشد، ابراز داشت: ما زمانی یکی از جرم ها را سیاسی بودن می دانستیم، خیلی ها آیت الله کاشانی را نقد می کردند و می گفتند بیش از حد سیاسی است.
دبیر شورای نگهبان قانون اساسی گفت: امروز شرایط متفاوت شده و باید مراقب باشیم مساله جدایی دین از سیاست مطرح نشود، ما طلاب و روحانیان و چهره هایی داریم که تنها به فکر تبلیغ، منبر و درس و بحث هستند اما در میدان سیاست لنگ هستند و کاری ندارند و اگر از او بپرسیم شما برای انتخابات چه برنامه ای داری و چه نظری داری؟ چیزی نمی گوید.
وی افزود: طلبه ای که مقدس باشد اما در صحنه سیاست بلد نباشد چگونه عمل کند، نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد، این همه مسائل راجع به فلسفه سیاسی است، چرا ائمه ما خانه نشین شدند، برای اینکه جامعه آن روز سیاست اسلام را بلد نبودند یا دیگران اغوایشان کرده بودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما از ناحیه بی تفاوتی و بی اعتنایی به مسائل سیاسی در طول اسلام ضربه های بسیاری خورده ایم، تاکید کرد: وقتی انسان تاریخ را مطالعه می کند و آن قضایا که برای ائمه پیش آمد را می بیند، باید توی سر خود بزند و گریه کند.
وی با تاکید بر اینکه طلبه و منبری و مداح باید این مسائل را بفهمد، گفت: ما یکی از کارهایی که باید بکنیم این است که روی مداحان کار کنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم مداح روی مخاطب اثرگذار است.
آیت الله جنتی تاکید کرد: اهل علم و علمای بلاد باید روی این مسائل کار کنند و شعرایی پیدا کنند که راجع به مسائل مختلف از جمله بیداری اسلامی شعر بگویند و منبری ها و سخنرانان تبیین کنند که در دنیا چه می گذرد و انقلاب ما در این تحولات چه نقشی داشته است.
وی با بیان اینکه امروز ملت ها در برابر ظلم ایستاده اند و حتی در غرب و اروپا نیز این مسائل مشاهده می شود، تصریح کرد: البته اینها آغاز کار است، سیاست و فرهنگ غربی در حال سقوط و انحطاط است ما باید به این جریان کمک کنیم و الهام بخش باشیم.
آیت الله جنتی اضافه کرد: ما باید به مصر، لیبی و سایر کشورهای بپا خاسته الهام بدهیم، تا دشمنان موفق نشوند توطئه های شوم خود را عملیاتی کنند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد