کد خبر: ۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۶- 24 August 2011
آیت‌الله هاشمی شاهرودی:

باید به جای پرداختن به اختلافات داخلی، به بیداری اسلامی پرداخت

آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی با تاکید بر این‌که به جای پرداختن به مسائل اختلاف داخلی باید به مسائل بیداری اسلامی و نقشه‌های دشمنان پرداخت، گفت: هنوز نقش پر رنگی برای پرداختن به موضوع بیداری اسلامی در سطح منطقه آفریقا نداشته‌ایم و تنها نقش جمهوری اسلامی نقش ایدئولوژیک و استراتژیک بوده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عضو شورای نگهبان در دیدار با اعضای فراکسیون بیداری اسلامی گفت: اعضای این فراکسیون باید در راستای اهدافش به جای پرداختن به اختلافات داخلی به مسائل بیداری اسلامی و نقشه‌هایی که دشمنان برای این ملت‌ها می‌کشند بپردازند.
وی افزود: البته نباید از مسائل داخلی و مهم هم‌چون بحث‌های اقتصادی و سیاست خارجی غافل شد و از بحث‌های جدلی و شخصی دوری کرد. به طور کلی رویکرد این فراکسیون باید به سمت اتخاذ سیاست‌هایی همزمان با رخ دادن بیداری اسلامی در جهان باشد.
هاشمی شاهرودی در ادامه خاطرنشان کرد: نقش جمهوری اسلامی در بیداری‌های اسلامی تنها نقش ایدئولوژیک و استراتژیک، آن هم به برکت انقلاب اسلامی بوده است. غیر از این حضوری فعال در موضوع بیداری اسلامی نداشته‌ایم و به تعبیری دیگر می‌توان گفت که حضور ترکیه بیشتر از ایران بوده است که این رویکرد به نفع اسلام لیبرال مآب‌ها است و نه اسلام انقلابی.
وی با تاکید مجدد به این‌که هنوز نقش ما در بیداری اسلامی پر رنگ نیست، گفت: دشمن از موضوع بیداری اسلامی برای خود نقشه‌های بسیاری کشیده است، هم‌چنین ترکیه در این رابطه حضوری فعال دارد و ما نتوانسته‌ایم در این عرصه کاری کنیم این‌که وزارت امور خارجه چه مشکلاتی در این راه دارد را من نمی‌دانم، ولی مجلس می‌تواند از ظرفیت‌های خود هم‌چون کمیسیون‌های مربوطه و یا فراکسیون شما در این رابطه استفاده خواهیم کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امروز دیگر مشکل ما در داخل نیست و چالش‌ها در داخل کشور تمام شده است، گفت: مشکل ما با جهان استکبار یعنی آمریکا و اروپا است دیگر نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن نیست که جمهوری اسلامی را تنها در سرزمین خود محدود کند، امروز هدف ما بازتر یعنی تسری اسلام به کل جهان اسلام و حتی کل جهان است.
وی ادامه داد: رسیدن به این هدف احتیاج به کار عظیم در ابعاد سیاسی و اجتماعی دارد که در این رابطه بخش‌های مختلف نظام و یا تجمع‌های اسلامی هم‌چون فراکسیون شما در مجلس می‌تواند قدم‌های مثبتی را بردارد.
هاشمی شاهرودی صدور انقلاب را گام بعدی جمهوری اسلامی در نهضت بیداری های اسلامی برشمرد و گفت:‌ مقدمات این امر در حال شکل گیری است و می‌توان اقدامات لازم را در این رابطه انجام داد. یکی از این اقدامات موضع‌گیری‌های سیاسی و یا اهتمام ویژه به این موضوع در مجلس است.
وی افزود: در حال حاضر دشمنان با بهره گیری از شرایط به وجود آمده در این کشورها بر موجی سوار شده‌اند تا از شرایطی که طاغوت‌های دست نشانده‌شان سقوط کرده‌اند به نفع خود استفاده کنند و یا حداقل این بیداری اسلامی به ضرر آن‌ها تمام نشود. نمونه این نقشه‌های دشمنان را می‌توان در لیبی، مصر و یمن مشاهده کرد، این موضوع می‌تواند به عنوان سرفصلی در کار فراکسیون شما مورد بررسی قرار گیرد.
هاشمی شاهرودی با بیان این‌که استکبار ملت‌های قیام کننده را رها نمی‌کند، گفت:‌ ممکن است استکبار نقشه‌ای هم‌چون بلایی که سر کمونیست و سوسیالیست درآورد را برای این کشورها و ملت‌ها بکشد. در آن دوران در آمریکای لاتین و اروپای شرقی و حتی جهان اسلام شعارهای سوسیالیستی و کمونیستی سر داده می‌شد که استکبار غربی برای مقابله با این رویه از راهکار هم‌چون کودتا تلاش کرد این حکومت‌ها را سرنگون کند که نمونه آن را می‌توان در چگونگی روی کار آمدن بعثی‌های عراق با همکاری آمریکا و انگلیس مشاهد کرد.
وی افزود:‌ دشمن درصدد است رقیبی برای انقلاب اسلامی در دنیا پیدا کند که از جمله این کارها ایجاد اسلام لیبرال مآب شبیه اسلام ترکیه است که این رویه را به خوبی می‌توان بعد از ایجاد موج بیداری اسلامی مشاهده کرد.
هاشمی شاهرودی اضافه کرد: هم‌چنین دشمن تلاش می‌کند که رابطه این ملت‌ها با جمهوری اسلامی اندک و یا رد شود و آن‌ها به سمت اسلام آمریکایی و اسلام لیبرالی حرکت کنند این رویه بسیار خطرناک است، فراکسیون بیداری اسلامی در مجلس می‌تواند با توجه به این مسائل مانیفست مقابله با ترفندهای استکباری و مدیریت‌های جدید برای بیداری اسلامی را طراحی کند.
وی با بیان این‌که باید مانیفستی برای کشورهای عربی و اسلامی که در آن‌ها بیداری اسلامی رخ داده است طراحی کرد، گفت: دشمن در لبنان و سوریه طراحی‌های گسترده‌ای انجام داده است تا نقش جمهوری اسلامی را کمرنگ کند.
این عضو مجلس خبرگان رهبری ایجاد ارتباط با مصر را برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم خواند و اظهار کرد: رابطه فرهنگی مصر با ایران بسیار خوب است که این موضوع باعث شده ملت مصر دید خوب نسبت به ایران داشته باشد و در مقابل مشاهده می‌شود که دید مردم مصر نسبت به ترک‌ها با پیشینه تاریخی که نسبت به عثمانی‌ها دارند خوب نیست؛ می‌توان از این فرصت بهترین بهره را برد.
هاشمی شاهرودی با بیان این‌که سیدجمال‌الدین اسدآبادی از موسسین اخوان مسلمین در مصر بوده است، افزود: حضور این متفکر شیعه در تاریخ مصر در کنار خوش بینی ملت مصر به خصوص شیخ الازهر به شیعه و سیدحسن نصرالله می‌تواند نکته مثبتی برای ارتباط مجدد با مصر باشد.
وی با تاکید بر داشتن رابطه با شیعیان عراق در توصیه‌ای به اعضای فراکسیون گفت:‌ شما باید به کشور مصر و عراق بروید و ارتباط با آن‌ها را به عنوان یکی از اهداف استراتژیک نظام دنبال کنید.
هاشمی شاهرودی در ادامه یادآور شد: در حالی که جمهوری اسلامی پرچم دار مقابله با اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده است و در این راه نقشه‌های اسرائیل و آمریکا را بر هم زده است مشاهده می‌شود که در بعد بین‌المللی ترکیه با انجام چند کار ظاهری متولی مقاومت در برابر اسرائیل شناخته شده است. این در حالی است که ترکیه علاوه بر داشتن روابط دیپلماسی با اسرائیل پیمان‌های نظامی دارد. هم‌چنین با نقشه راه آمریکا در مورد فلسطین موافق است و به نوعی می‌توان گفت ‌که اقدامات ترکیه از طرف استکبار مدیریت می‌شود.
این عضو مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین در مورد چگونگی برخورد با قیام‌های مردم بحرین گفت: بحث بحرین موضوع مهمی است که به نوعی در مخمصه گیر افتاده‌اند، در این رابطه باید با هوشیاری عمل کرد تا ضمن حفظ حقوق انقلابیون کشتار بیش از این انجام نشود. در این رابطه فراکسیون باید به صورت جدی وارد شود.
هاشمی شاهرودی در ادامه تشکیل فراکسیون بیداری اسلامی را بسیار خوب دانست و گفت: از آنجا که مجلس خانه ملت است و از همه رنگ‌ها و جریانات داخل جامعه تشکیل شده، ایجاد این قبیل فراکسیون‌ها برای انعکاس نظرات مردم بسیار مهم، لازم و ضروری است.
وی با بیان این‌که مجالس دنیا بیشتر شکلی حزبی دارند، گفت: از آنجا که فرهنگ اسلامی با ایجاد مجلس بر اساس تشکیلات حزبی تناسبی ندارد، ایجاد چنین جمعیت‌ها و فراکسیون‌هایی در مجلس آثار و برکات مثبتی در ایجاد رقابت و فعال کردن مردم و هم‌چنین بالفعل کردن نیروها و استعدادهای بالقوه در آن نظام را دارد.
هاشمی شاهرودی افزود: از حدود 30 سال پیش این دغدغه در درون دلسوزان نظام وجود داشت که برای جبران نبود احزاب در جامعه چه چیزی جایگزین جنبه‌های مثبت حرکت‌های حزبی شود، در این رابطه تحلیل‌ها و راهکارهای مختلفی اندیشه شده که یکی از این راهکارها ایجاد جمعیت‌هایی هم‌چون فراکسیون شما است.
وی ادامه داد: این جمعیت‌ها علاوه بر داشتن اصولی مشترک و پایبندی به اصل نظام اسلامی، قانون اساسی و رهبری به عنوان ارکان نظام، کارهایی مختلفی را انجام می‌دهد. نمونه این جمعیت‌ها فراکسیون شما با نام فراکسیون بیداری اسلامی در مجلس است که با رویکرد تحولات اخیر در منطقه و آفریقا و به طور کلی در جهان اسلام تشکیل شده است.
رییس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوه سه گانه در ادامه تاکید کرد: این جمعیت‌ها باید با اولویت قرار دادن اهداف سیاسی نظام اسلامی و اصل جریان نظام و رهبری برای به ثمر رساندن و احیای نظام تلاش کنند و در این راه از امکانات و استعدادها بهره جویند.
هاشمی شاهرودی با تاکید بر تهیه مانیفستی برای این جمعیت‌ها و تشکل‌ها گفت: یکی از کارهای این جمعیت‌ها در کنار خدمت به نظام اسلام توجه به برنامه‌های اجتماعی و سیاسی است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد