کد خبر: ۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۲- 14 August 2011
آیت‌الله یزدی:

ایمان به فصل‌الخطاب بودن رهبری شاخصه منتخبان مردم است‌

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: باید کسانی را روانه مجلس و دولت کنیم که از ابتدا به حاکمیت خداوند و دین اسلام، خط امام و رهبری و فصل‌الخطاب بودن ولی فقیه ایمان داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمد یزدی در بیست و دومین نشست ستاد انسجام بسیج و مساجد ضمن تاکید بر استفاده از برکات ماه رمضان با اشاره به جلسه‌ای که با حضور ائمه جماعات برگزار شده بود، اظهار داشت: در آن جلسه آقای کیان‌نژاد تصریح کرد که همه این موارد را قبول دارد اما در ادامه شاهد بودیم که آن طور که باید عمل نشد همچنین از آقای آَشتیانی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی خواستیم که این مطلب را از اعضای شورای عالی ائمه جماعات پیگیری کند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از تمام روحانیون حاضر خواست با نزدیک شدن به شورای عالی ائمه جماعات خواستار تسریع در روند اجرایی این کار شوند و تصریح کرد: برخی از این افراد ادعا می‌کنند که دارای سن بالایی بوده و در انجام کارها ناتوان هستند، ما نیز از این افراد می‌خواهیم که جای خود را به جوانان و افراد توانمند بدهند.

خدمات بسیج

‌یزدی همکاری ائمه جماعات با بسیج را دارای اهمیت زیادی دانست و گفت: خدماتی که بسیج در سطح استان قم داشته جای تقدیر دارد.
وی به شهادت جمعی از فرماندهان سپاه علی بن ابیطالب اشاره کرد و افزود: هر چند این افراد به فیض عظیم شهادت نائل شدند اما برکات زیادی نیز برای جامعه اسلامی به ثمر آوردند که یکی از آنها توجه جوانان به مسئله دفاع از حریم ولایت و کشور است.
وی تاکید کرد: این گونه حوادث نباید موجب سستی و روحیه یأس در میان مردم شود زیرا اینگونه فراز و نشیب‌ها همواره در تاریخ جامعه اسلامی وجود داشته و هر شکست مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بعدی است.
‌یزدی با اشاره به اطلاع نیروهای سپاه و جمع حاضر از مشکلات قبلی نظام اسلامی گفت: امروزه دشمن به شکل دیگری وارد عرصه مبارزه و جنگ نرم با انقلاب شده است بنابر این هوشیاری شما در این زمینه دارای اهمیت فراوانی است.
رئیس شورای عالی حوزه علمیه در ادامه به بیان وضعیت کشور از نظر دسته بندی‌های سیاسی پرداخت و افزود: هم‌اکنون دو گروه عمده به نام اصلاح طلبان و اصولگرایان در کشور وجود دارند که هر یک در میان خود دارای شاخه‌های متفاوتی هستند.

فتنه بزرگ‌تری در حال بروز است

وی اظهار داشت: سران فتنه در کنار ‌یا متن اصلاح‌طلبان قرار دارند اما فتنه بزرگ‌تری که در کنار دستگاه اجرایی کشور در حال بروز است دارای اهمیت بیشتری است.
‌یزدی خاطرنشان کرد: اعتقاد به حاکمیت خدا و دین اسلام، پیروی از افکار امام و نظرات رهبری و... از اصولی هستند که در منشور اصولگرایی تصویب شد و تمام اصولگرایان باید به این بندها اعتقاد کامل داشته باشند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به پرهیز از اختلاف و فاصله گرفتن از یکدیگر در میان اصولگرایان ابراز داشت: چنانچه این کار صورت گیرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حضور جدی دشمن در حاکمیت خواهیم بود و در آن زمان کاری از دست ما بر نمی‌آید.
وی به برخورد نیروی انتظامی با اراذل و اوباش اشاره کرد و گفت: قدرت نظام موجب این اقتدار شده است و اگر بخواهیم تنها به عبادات و ذکر و دعا بسنده کنیم،‌ دشمن به تدریج بنیان‌های انقلاب را از بین خواهد برد.

اهداف دشمن برای نفوذ در مجلس و ریاست جمهوری

‌یزدی با بیان اینکه امام خمینی اهمیت این مسئله را در جمله معروف خود که «حفظ نظام از اوجب واجبات است» بیان کرده‌اند، عنوان داشت: دشمن از این طریق قصد جان اسلام را کرده است و می‌خواهد از طریق نفوذ در مجلس و سپس ریاست جمهوری و طرح مباحث انحرافی چون مکتب ایرانی ارزش‌های حاکم بر جامعه اسلامی را نابود کند.
رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم خواستار توجه همگان به مسئله انتخابات شد و بیان داشت: باید کسانی را روانه مجلس و دولت کنیم که از ابتدا به حاکمیت خداوند و دین اسلام، خط امام و رهبری و فصل‌الخطاب بودن ولی فقیه ایمان داشته باشند.
وی گفت: نمی‌توان افرادی را روانه کرسی‌های قانون‌گذاری و اجرایی کشور کرد که در جریان فتنه گذشته برخوردهای دوگانه داشته‌اند، زیرا دشمنان در این زمینه بسیار فعال هستند و نباید با ساده‌انگاری سبب نفوذ آنها در مراکز حساس حکومتی شویم.
‌یزدی از تمام نیروهای انقلابی نظیر سپاه، ارتش، روحانیت و سایر اقشار جامعه خواست به این نکته توجه داشته باشند نظام اسلامی باید در اختیار اهل آن قرار گیرد و افرادی انتخاب شوند که دارای خصوصیات ذکر شده در مورد نظام و انقلاب باشند.

صحبت از براندازی نظام کاملا محو شده است‌

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروزه نظام اسلامی در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد، گفت: حرف‌هایی که در اوایل انقلاب در مورد براندازی و واژگونی نظام و انقلاب توسط دشمنان زده می‌شد در حال حاضر به کلی محو شده است، زیرا آنان پی به جایگاه رفیع انقلاب و نظام برده‌اند و می‌دانند که تغییر اساس این نظام ناممکن است.
آیت‌الله یزدی ضمن تاکید بر استفاده از برکات ماه رمضان اظهار داشت: دفاع از حریم مقدس اسلام و سرزمین‌های اسلامی مسئله بسیار مهمی بوده و تنها به یک منطقه جغرافیایی خاص محدود نمی‌شود بلکه معنای حاکمیتی داشته و در حقیقت به فلسفه وجودی انسان بر روی زمین به عنوان خلیفة‌الله تاکید دارد.

تأملی بر صحیفه سجادیه

وی افزود: مروری بر ادعیه اسلامی به ویژه صحیفه سجادیه مطالب بسیار روشنی را پیش روی انسان قرار می‌دهد زیرا امام سجاد(ع) به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی خاصی که پس از واقعه عاشورا بر جامعه اسلامی حاکم بود به اجبار مسائل زمان و رهنمودهای خویش را در قالب دعا بیان می‌داشتند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وجود فصولی در رابطه با رزمندگان، مرزبانان و پشتیبانان جبهه‌های جنگ در صحیفه سجادیه تصریح کرد: در این دعاها به وظایف هر یک از این گروه‌ها با دقت و ظرافت خاصی پرداخته شده است.
یزدی بیان داشت: امام سجاد (ع) در این دعاها ابتدا خداوند را مقدم بر همه عوامل معرفی می‌کند و می‌فرماید «اگر تکیه اصلی انسان برقدرت خداوند باشد، استفاده او از الطاف الهی نیز بیشتر می‌شود».
رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم به تاریخ جنگ‌های صدر اسلام اشاره کرد و افزود: لطف الهی شامل حال کسانی می‌شد که خالصانه وارد صحنه جهاد می‌شدند و اگر در مواقعی خلوص نیت آنها کاهش می‌یافت به وسیله تنبهاتی این مطلب به آنها گوشزد می‌شد.
وی اظهار داشت: امام سجاد (ع) پس از درود بر پیامبر اسلام و اهل بیت او خطاب به خداوند می‌فرماید «قصد و نیت ما را تا آنجا خالص گردان که زندگی و علاقمندی‌های خود را فراموش کرده و در مراحل حساس،‌ تمام فکر و ذکر ما حرکت به سوی تو و انجام خواسته‌های تو باشد».

اختلاف جهاد و دفاع

‌یزدی با اشاره به دو مسئله جهاد و دفاع اسلامی تاکید کرد: این دو مطلب دارای اختلاف ماهوی با یکدیگر هستند، زیرا جهاد در زمانی است که امام معصوم یا ولی فقیه بر حق او بر جامعه اسلامی حاکم بوده و طبق بعضی آیات و دستورات فقهی شیعه چنانچه شرایط اقتضا کند باید سالی یک بار غیر مسلمانان را دعوت به اسلام کرد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: در این گونه موارد اگر غیر‌مسلمانان دعوت اسلام را نپذیرفتند چنانچه اهل کتاب باشند باید به برقراری مالیات و جزیه بر آنان اقدام کرد و چنانچه اهل کتاب نباشند باید به آنها اعلان جنگ داد.
وی با بیان اینکه این گونه مسائل در زمان غیبت کبری کمتر اتفاق افتاده است، ابراز داشت: بر خلاف جهاد، مسئله دفاع در همه شرایط و بر همه افرادی که دارای توان هستند واجب است و در روایات اسلامی نیز به این مطلب اشاره شده است و در واقع باید توجه داشت که تا زمانی که اسلام وجود داشته باشد، دشمنان این دین الهی نیز وجود دارند و لحظه ای نباید از آنان غفلت شود.

دشمن را نباید کوچک شمرد

‌یزدی تاکید کرد: متدینین نباید دشمن را کوچک بشمارند یا او را نادیده بگیرند بلکه باید همواره در وضعیتی باشند که دشمنان حتی خیال تجاوز به سرزمین‌های اسلامی را نداشته باشند و در صورتی که حمله‌ای نیز صورت گرفت به شدت پاسخ او را بدهند.
رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به احتمال وجود شرایطی که مبارزین اسلام مجبور به دفاع از کشور به عنوان وظیفه‌ای شرعی هستند، افزود: در این شرایط این مبارزان دارای بالاترین مقام در نزد خداوند هستند.
وی به همه نیروهای مسلح توصیه کرد فصل‌های مربوط به رزمندگان اسلام را در صحیفه سجادیه مورد مطالعه قرار دهند و گفت: امام راحل بر این قضیه تاکید داشتند که عده‌ای قرآن را برای خود کافی می‌دانند اما از این نکته غافلند که این دعاها دارای مفاهیم عمیقی از معارف الهی است.
‌یزدی خاطرنشان کرد: تمام ائمه اطهار (ع) دارای ادعیه خاص خود هستند اما شرایط خاص دوران امام سجاد (ع) موجب شد که این امام بزرگوار بسیاری از دستورات سیاسی و اجتماعی را در قالب دعاهای مختلف بیان کنند.

دشمنان می‌دانند که تغییر اساس نظام ناممکن است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروزه نظام اسلامی در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد، ابراز داشت: حرف‌هایی که در اوایل انقلاب در مورد براندازی و واژگونی نظام و انقلاب توسط دشمنان زده می‌شد در حال حاضر به کلی محو شده است، زیرا آنان پی به جایگاه رفیع انقلاب و نظام برده‌اند و می‌دانند که تغییر اساس این نظام ناممکن است.
وی افزود: امام راحل همواره این نکته را یادآوری می‌کردند که دشمنان زمانی که توان نابودی نظام را نداشته باشند شروع به آزار و اذیت خواهند کرد و در حال حاضر نیز شاهد هستیم دشمنان ایران با تشکیل گروهک‌های تروریستی و ایجاد هیجانات قومیتی به ویژه اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن سعی درایجاد درگیری و اختلاف در جامعه اسلامی می‌کنند.
‌یزدی خواستار همکاری نزدیک ائمه جماعات با دفاتر بسیج مستقر در مساجد شد و تصریح کرد: هر یک از این دو دارای ماموریت‌هایی هستند اما بسیج دارای قدرت عمل قانونی است که ائمه جماعات این خصوصیت را نداشته و بیشتر دارای جنبه‌های ارشادی و موعظه هستند بنابراین فعالیت‌های عملی باید به بسیج واگذار شود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آرامش ظاهری وضعیت شهر قم گفت: در لایه‌های زیرین این شهر مسائلی وجود دارد که بعضاً شرم‌آور بوده و مسئولان باید با دقت و حساسیت ویژه‌ای بر روی این مسائل کار کنند که تاکنون نیز این امر صورت گرفته است.
وی گفت: لغزش‌ها و مسائل اینچنینی نباید رسانه‌ای شود بلکه باید به دنبال علاج آنها باشیم و کسانی که وظیفه گزارش در این زمینه را دارند باید به تکالیف خود عمل کنند.
‌یزدی برخی اختلاف‌ها را موجب بروز نگرانی دانست و اظهار داشت: ارتباط خوبی میان تمام مسئولان سیاسی، نظامی و فرماندهان سپاه در قم وجود دارد و این امر مایه خوشحالی است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد