کد خبر: ۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۲- 06 August 2011
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

ادعای حضور در انتخابات به‌شرط تاییدصلاحیت، شرط‌گذاری برای قانون است

دکتر کدخدایی در پاسخ به برخی ادعاها برای حضور در انتخابات به‌شرط تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان، گفت: این حرف یعنی شرط‌گذاری برای قانون.
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با رسانه‌های گروهی، ضمن عرض تبریک به‌مناسبت حلول ماه مبارک رمضان و فرارسیدن روز خبرنگار و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای اصحاب رسانه، به تشریح نظرات شورای نگهبان درخصوص آخرین طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس شورای اسلامی پرداخت و سپس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه با توجه به تشکیل هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه از سوی رهبر معظم انقلاب، آیا کارگروه شورای نگهبان برای حل اختلاف دولت و مجلس در این شورا ادغام خواهد شد یا خیر؟ گفت: وظیفه کارگروه شورای نگهبان برای حل اختلاف دولت و مجلس با ارسال گزارش خدمت مقام معظم رهبری تمام شده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به برخی سؤالات مرتبط با هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه از سوی رهبر معظم انقلاب نیز گفت: بنده در این رابطه مسئولیتی ندارم.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعای برخی فعالان سیاسی مبنی‌بر اینکه برای ورود به انتخابات باید سلامت آن تضمین شود، گفت: شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد همانگونه که در انتخابات گذشته نیز بر اساس وظایف قانونی خود عمل کرده است.
دکتر کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان در گذشته نیز همواره از سلامت انتخابات، اطمینان حاصل کرده است و در آینده نیز بر همین اساس عمل خواهد کرد. اینکه فعالان سیاسی آزادند که اظهارنظرهایی را داشته باشند، از برکات نظام سیاسی ما است، البته معلوم نیست که این اظهارنظرها صحت داشته باشد.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درخصوص برخورد این شورا درباره دخالت دولت در انتخابات و یا هزینه کردن بیت‌المال برای جذب رای در انتخابات گفت: شورای نگهبان همانند گذشته به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد و انشاءا... در آینده نیز همانند گذشته بر اساس قوانین موجود، هر اقدامی را که برای سلامت انتخابات لازم باشد انجام خواهد داد.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص وضعیت نمایندگان لیسانسیه‌ای که در میاندوره‌ای مجلس هشتم وارد انتخابات شده‌اند نیز گفت: همانگونه که قبلا اعلام کرده‌ایم، هر دوره مجلس بر اساس نص صریح قانون اساسی، یک‌دوره چهارساله است. بنابر این کمتر از 4 سال یک دوره محسوب نخواهد شد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه با توجه به حضور آیت‌ا... یزدی در سازوکار وحدت اصولگرایان، آیا شائبه برخورد جناحی شورای نگهبان وجود نخواهد داشت؟ گفت: حضرت آیت‌ا... یزدی به‌حسب سمتی که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دارند، ممکن است اقداماتی را به‌صورت کلی انجام بدهند ولی از جهت شخصیت حقوقی‌شان در شورای نگهبان هیچگونه دخالتی در این زمینه نخواهند داشت.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه اگر دولت لایحه افزایش تعطیلات عید فطر را با قید دوفوریت به مجلس ارسال کرده و از سوی نمایندگان مورد تصویب قرار گیرد، آیا شورای نگهبان آن را پیش از عید سعید فطر بررسی خواهد کرد یا خیر؟ گفت: امکان پیشگویی وجود ندارد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی درخصوص تدابیر شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت چهره‌های یقه‌سفید وابسته به جریان فتنه و انحرافی گفت: تدابیر شورای نگهبان همانگونه که بارها عرض کردیم، همان اختیاراتی است که در قانون انتخابات برای شورا درنظر گرفته شده است. شورای نگهبان تلاش خواهد کرد که براساس قانون، رفتار افراد را با قوانین موجود تطبیق دهد و قطعا اگر مغایرتی وجود داشته باشد، این افراد مطمئن باشند که صلاحیت‌شان تایید نخواهد شد و اگر هم مغایرتی نداشته باشد، می‌توانند وارد گردونه انتخابات بشوند.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص ادعای حضور آیت‌ا... جنتی در کمیته وحدت اصولگرایان که پرسش یکی از خبرنگاران بود، ضمن رد آن تاکید کرد: ایشان هیچ دخالتی در این زمینه ندارند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه موضع شورای نگهبان راجع به این ادعای برخی دوم‌خردادی‌ها که مدعی‌اند ما در انتخابات با برداشتی که از قانون می‌شود مشکل داریم، چیست؟ گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون عمل خواهد کرد و طبق اصول کلی حقوقی، برداشت مجریان از قانون، معتبر است.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعای برخی دوم‌خردادی‌ها برای حضور در انتخابات به‌شرط آنکه شورای نگهبان صلاحیت آنان را تأیید کند، نیز گفت: این حرف یعنی شرط‌گذاری برای قانون. اینگونه اظهارنظرها مانند این است که فردی بگوید به‌شرطی به خیابان می‌آیم که هیچ چراغ قرمزی وجود نداشته باشد! اگر چنین شرطی معقول است، پس آن حرف هم معقول است.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد

ما از مردم غزه تا نابودی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند