کد خبر: ۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۲- 18 July 2011
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

شورای نگهبان با کاندیداهایی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند، برخورد می‌کند

دکتر کدخدایی تأکید کرد که شورای نگهبان طبق قانون با کاندیداهایی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند، برخورد خواهد کرد.
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با رسانه‌های گروهی که به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شده بود، با عرض تبریک به‌مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه خصوصا میلاد مسعود حضرت ولی‌عصر(عج) و نیز گرامی‌داشت سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان، به تشریح نظرات شورای نگهبان درخصوص آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های مصوب هیات‌وزیران پرداخت و سپس گزارشی از عملکرد این شورا در یک‌سال اخیر ارائه داد.
وی گفت: در سال گذشته تعداد 83 مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شده است که از این میان تعداد 71 مصوبه از سوی شورای نگهبان مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشده است. بنابر این بیش از 85 درصد مصوبات مجلس در سال گذشته، مغایر با شرع و قانون اساسی نبوده است.
دکتر کدخدایی افزود: از ابتدای دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تاکنون، 282 مصوبه به شورای نگهبان ارسال شده است که از این میان، تعداد 212 مصوبه از سوی این نهاد مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشده است، بنابر این حدود 75 درصد از مصوبات مجلس هشتم، مغایر با شرع و قانون اساسی نبوده است.
وی گفت: در سال گذشته تعداد 13 اساسنامه از سوی هیئت‌وزیران دریافت کردیم که 8 مورد از آنها در بررسی‌های شورای نگهبان، مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد. از این تعداد، 4 مورد مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد و یک مورد هم در دست بررسی است.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گزارش عملکرد این شورا در سال اخیر گفت: طی سال گذشته تعداد 41 فقره نامه استعلام از سوی دیوان عدالت اداری دریافت کردیم که از این میان، تعداد 27 فقره آنها توسط فقهای محترم شورای نگهبان مغایر با شرع مقدس شناخته نشد و 10 فقره از این نامه‌ها مغایر با شرع مقدس شناخته شد و 4 مورد باقیمانده نیز در دست بررسی می‌باشد.
دکتر کدخدایی در ادامه این نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سئوالی درخصوص لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس گفت: بنابر گزارش‌های رسمی اعلام شده، این لایحه در هیئت‌وزیران به تصویب رسیده است و باید جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارجاع شود. شورای نگهبان نیز بعد از دریافت مصوبه مجلس در این‌خصوص اعلام‌نظر خواهد کرد، اما این لایحه هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا مدیران دولتی که جهت نامزدی برای نمایندگی مجلس استعفا داده‌اند می‌توانند در طی این مدت تحت‌عنوان سرپرست در آن نهاد به فعالیت خود ادامه دهند؟ گفت: ما اعلام کرده بودیم که این افراد «نمی‌توانند» تحت‌عنوان سرپرست به فعالیت خود ادامه دهند ولی باشگاه خبرنگاران، اشتباها از قول بنده نوشته بود می‌توانند؛ که این خبر نیز از سوی رسانه مذکور و هم توسط اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان اصلاح گردید.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا ابراز نگرانی برخی از اصولگرایان درخصوص ورود جریان انحرافی به مجلس شورای اسلامی به‌منزله نادیده گرفتن جایگاه شورای نگهبان نیست؟ گفت: جایگاه شورای نگهبان آنقدر بالا است که همه آن را می‌توانند ببینند. از سوی دیگر، همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی حق دارند نسبت به سرنوشت نهادهای نظام، حساس باشند و طبعا در این زمینه نکاتی را نیز مطرح می‌کنند. اما آنچه از سوی شورای نگهبان انجام خواهد شد، وظایف قانونی‌ای است که براساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برعهده این شورا قرار داده شده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص احتساب یک دوره نمایندگی مجلس برای نمایندگان مجلس هشتم علی‌رغم عدم پایان دوره فعلی مجلس تا زمان ثبت‌نام نامزدها گفت: توضیحات ارائه شده از سوی بنده در این‌خصوص، روشن است و ارتباطی به مدرک تحصیلی ندارد. سئوال این است که آیا اطلاق یک دوره نمایندگی مجلس به نمایندگانی که دوره‌شان تمام نشده، صحیح است یا خیر؟ که ما نیز اعلام کردیم افرادی که در انتخابات میان‌دوره‌ای به مجلس راه پیدا می‌کنند و یا نمایندگانی که در اثنای دوره مجلس جهت تصدی پست‌های اجرایی استعفا می‌دهند، طبق قانون اساسی دوره نمایندگی آنها تمام نشده است.
وی افزود: در مورد نمایندگان مجلس هشتم نیز اعلام کرده‌ایم که با فرض اتمام دوره فعلی، یک دوره نمایندگی برای آنها منظور خواهد شد. فرض بر این است که نمایندگان مجلس هشتم، تا پایان خرداد سال 91 نماینده هستند و اگر در این فاصله اتفاقی بیفتد که برخی افراد نتوانند این دوره را به اتمام برسانند، قطعا این مسئله شامل حال آنان نخواهد شد.
دکتر کدخدایی در ادامه با بیان اینکه اظهارنظر اخیر شورای نگهبان، راجع به دوره نمایندگی بود، نه مدرک تحصیلی، تصریح کرد: بنده درمورد اینکه دوره نمایندگی مجلس یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شود یا خیر؟ اظهارنظری نکردم، چون تکلیف این مسئله را قانون مشخص می‌کند. اشتباه رسانه‌ها در این زمینه هم به‌دلیل آن است که معمولا این دو مسئله را با هم مطرح می‌کنند. ما یک سئوال داریم که آیا برای نمایندگان مجلس هشتم در زمان ثبت‌نام در انتخابات مجلس نهم، یک دوره نمایندگی محسوب می‌شود که پاسخ رسمی شورای نگهبان این بود با فرض اتمام دوره، اشکالی ندارد. سئوال دیگر این است که با فرض احتساب یک دوره نمایندگی برای نمایندگان مجلس هشتم، به موجب قانونی که در مجلس هفتم وضع شده است، یک دوره نمایندگی به‌همراه مقطع تحصیلی کارشناسی مجوزی برای ورود به مجلس می‌شود یا خیر؟ این سئوالی است که برای پاسخ به آن باید به قانون مصوب مجلس هفتم مراجعه کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان درخصوص تغییرات جداول و ارقام و ردیف‌های بودجه امسال، مربوط به تذکر برخی از نمایندگان به اختصاص ردیف بودجه فرهنگی به یک نهاد فعال در خارج از کشور است یا خیر؟ با رد این موضوع گفت: این موارد معمولا وقتی جداول بودجه تنظیم می‌شود به‌وجود می‌آید و گاهی اوقات در این زمینه اشتباهات تایپی و از قلم‌افتادگی رخ می‌دهد. در این مورد نیز ما این موضوع را به اطلاع مجلس شورای اسلامی رساندیم و خواستیم که کارشناسانی را به جلسه شورای نگهبان اعزام کنند. از این‌رو رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و نماینده‌هایی از طرف دولت در جلسه شورای نگهبان حضور پیدا کردند و با حضور آنها این موضوع بررسی شد و در نهایت نیز اعضای شورا قانع شدند که این موارد یا ازقلم‌افتادگی است یا اشتباهات تایپی، که در مجموع اصلاح گردید.
دکتر کدخدایی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه شورای نگهبان در مقابل استفاده برخی از کاندیداهای مجلس از بیت‌المال چه اقدامی انجام می‌دهد؟ تأکید کرد: قطعا اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد، طبق قانون با آن برخورد خواهد شد و شورای نگهبان در ادوار گذشته نیز نشان داده که در اینگونه موارد که البته بسیار هم اندک بوده است، برخورد کرده است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا شورای نگهبان درمورد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت رایانه‌ای با وزارت کشور به توافق رسیده است یا خیر؟ نیز گفت: دوستان ما در وزارت کشور در این زمینه مشغول انجام اقدامات فنی هستند و هرگاه مجموعه این اقدامات به نتیجه رسید و به شورای نگهبان اعلام شد، ما نیز آماده بررسی این موضوع می‌باشیم.
دکتر کدخدایی افزود: اگر اقدامات انجام شده در زمینه برگزاری رایانه‌ای انتخابات به‌خوبی پیش برود، آماده برگزاری رایانه‌ای انتخابات مجلس نهم هستیم کما اینکه در سال‌های گذشته نیز این آمادگی وجود داشت.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه آیا قراردادهای بین‌المللی که دولت جمهوری اسلامی ایران با خارجیان امضا می‌کند هم نیاز به تصویب در مجلس شورای اسلامی دارد یا خیر؟ گفت: آنچه که اطلاق عنوان قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی بر آن می‌شود، طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته می‌شود و بعد از تصویب، جهت اعلام‌نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود. اما آن بخش از قراردادهایی که دولت جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های غیردولتی خارجی امضا می‌کند، طبق تفسیری که سال‌ها پیش از سوی شورای نگهبان انجام شده است، ضرورتی ندارد به تصویب مجلس برسد.
عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی درخصوص وضعیت شکل‌گیری هیئت‌های نظارت استانی و شهرستانی که از سوی یکی از خبرنگاران سئوال شد نیز گفت: هیئت‌های نظارت استانی به‌جز 4 استان، در تمامی استان‌ها تشکیل شده است که در این 4 استان نیز طی دو هفته آینده شاهد شکل‌گیری هیئت‌های استانی خواهیم بود و کلیه هیئت‌های نظارت استانی نیز آماده هستند که اعضای هیئت‌های نظارت شهرستان‌های خود را تعیین کنند و انشاءا... در هفته‌های آینده هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها هم تشکیل خواهند شد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند