کد خبر: ۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۱- 25 June 2011
دکتر کدخدایی در نشست خبری:

هیچ مرجعی به‌جز شورای نگهبان، صلاحیت صیانت از آراء را ندارد

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مرجع رسمی صیانت از آراء، شورای نگهبان است و هیچ مرجع دیگری صلاحیت ورود به این زمینه را ندارد.
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری صبح امروز با رسانه‌های گروهی، با عرض تبریک به‌مناسبت اعیاد ماه رجب و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید چمران و شهدای هفتم تیر، به تشریح نظرات شورای نگهبان درخصوص آخرین طرح‌ها، لوایح و نامه‌های دیوان عدالت اداری، پرداخت و سپس به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در ابتدا ضمن اعلام تشکیل هیات مرکزی نظارت بر نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون هیئت مرکزی نظارت مشغول کار است و اعضای برخی از هیات‌های نظارت استانی تعیین شده‌اند و اعضای هیت‌های نظارت بقیه استان‌ها نیز به‌زودی تعیین می‌شوند و گزارش آن را نیز متعاقبا اعلام خواهیم کرد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص نقش و وظیفه شورای نگهبان راجع به اعلام جرم رئیس مجلس و رئیس دیوان محاسبات علیه دولت به‌دلیل برخی قانون‌شکنی‌ها گفت: همانگونه که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم، شورای نگهبان هیچگونه وظیفه و اختیار قانونی در این زمینه ندارد، مگر در مواردی که لازم باشد اصلی از اصول قانون اساسی تفسیر شود که در این‌صورت شورای نگهبان تفسیر درخواستی را اعلام خواهد کرد.
وی تصریح کرد: تمامی مواردی که اشاره شد، نیازمند احراز از سوی مراجع ذی‌ربط می‌باشد و تا زمانی که این موارد احراز نشده است نمی‌توان مطلبی را به هیچ‌یک از دستگاه‌ها نسبت داد و مراجع قانونی نیز در این زمینه وظایف قانونی خویش را انجام خواهند داد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص تمهیدات شورای نگهبان برای مقابله با دخالت جریان انحرافی در انتخابات گفت: وظیفه شورای نگهبان همانند ادوار گذشته، نظارت بر اجرای صحیح انتخابات و صیانت و پاسداری از حقوق و آراء مردم است. شورای نگهبان در این زمینه نیز تمام تلاش خویش را از طرق قانونی انجام خواهد داد و برای ما تفاوتی نمی‌کند که چه گروه‌ها، جناح‌ها و افرادی در انتخابات شرکت می‌کنند و فعال هستند. آنچه مهم است این است که تخطی از قانون وجود نداشته باشد و با تخلف از قانون برخورد شود.
وی افزود: با پیگیری‌هایی که داشته‌ایم و با همکاری ناظران مطلع و با تجربه‌ای که داریم، تلاش خواهیم کرد که وظیفه اصلی خودمان یعنی پاسداری از آراء مردم را به‌نحو أحسن انجام دهیم.
دکتر کدخدایی درخصوص چگونگی بررسی صلاحیت افراد وابسته به گروه‌های موسوم به اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس گفت: آنچه که ملاک بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر انتخابات است، انطباق رفتار افراد با قانون می‌باشد و برای ما تفاوتی نمی‌کند چه جناح و گروه سیاسی در انتخابات شرکت می‌کند. ما هم امیدواریم که انشاءا... انتخاباتی با مشارکت حداکثری را شاهد باشیم و همه اقشار و گروه‌ها در انتخابات شرکت کنند.
وی افزود: ابزاری که شورای نگهبان در این زمینه دارد، ملاک‌هایی است که قانون انتخابات تعیین کرده است و ما براساس معیارهایی که در قانون ذکر شده است اقدام به بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر انتخابات خواهیم کرد. بنابر این آنچه که در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد، رفتار اشخاص است، نه رفتار گروه‌ها و جناح‌های سیاسی.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درخصوص برخی دغدغه‌های مطرح شده راجع به سلامت انتخابات گفت: همانگونه که پیش از این تاکید کرده‌ایم، برای ما تفاوتی نمی‌کند که چه گروه و جناحی در انتخابات شرکت کند. آنچه که مهم است معیارهایی است که قانون در اختیار ما قرار داده است و بر اساس این معیارها بدون ترس و واهمه از هیچ کس، نظارت بر انتخابات اعمال خواهد شد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی درخصوص تدابیر شورای نگهبان برای جلوگیری از ورود افراد وابسته به جریان انحرافی گفت: معیار اصلی بررسی صلاحیت‌ها، قانون انتخابات است و ابزار اصلی نیز مراجع چهارگانه‌ای است که طبق قانون نسبت به رفتار افراد اظهارنظر می‌کنند. بنابر این قانون، مراجعی را در این‌خصوص تعیین کرده و حتی در ماده پنجاه قانون انتخابات، تحقیقات محلی نیز پیش‌بینی شده است. اینها همه ابزارهایی هستند که از طریق آن، وضعیت افراد و صلاحیت آنان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه درخصوص اخباری مبنی‌بر تشکیل «کمیته صیانت از آراء» در انتخابات آتی که یکی دیگر از سئوالات خبرنگاران بود، تصریح کرد: مرجع رسمی صیانت از آراء شورای نگهبان است و هیچ مرجع دیگری چه مراجع قانونی که وجود دارند و در بخش‌های مختلف نظارت می‌کنند و چه مراجعی که در قانون ذکر نشده‌اند و می‌خواهند خودشان را به‌عنوان ناظر و پاسدار آراء معرفی کنند، هیچکدام صلاحیت ورود به این زمینه را ندارند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری درخصوص تدابیر شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت افرادی که همچنان پس از گذشت دو سال از فتنه 88 از فتنه‌گران اعلام برائت نمی‌کنند، گفت: همانگونه که بارها گفته بودیم، معیارهای شورای نگهبان درخصوص بررسی صلاحیت کسانی که با فتنه 88 مرتبط بودند، رفتار آنان در ایام فتنه است. چنانچه این رفتارها مغایر با قانون انتخابات باشد، قطعا شورای نگهبان نسبت به بررسی صلاحیت آنها براساس معیارهای قانونی اقدام خواهد کرد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند تعویق ادغام وزارتخانه‌ها را در دستورکار خود قرار می‌دهند، دلیل اینکه شما در مصاحبه‌ای گفتید مجلس اختیار این کار را دارد، چه بود؟ گفت: بنده در حاشیه یک برنامه‌ای در پاسخ به سئوال مصرانه یکی از خبرنگاران مبنی‌بر اینکه آیا مجلس اختیار تعویق ادغام وزارتخانه‌ها را دارد یا خیر؟ به‌صورت کلی عرض کردم با توجه به اینکه این مورد از قوانین عادی است، مجلس هرگاه تصمیم بگیرد، می‌تواند قانون مصوب خودش را اصلاح کند. این موضوع نیز بحث جدیدی نیست که از سوی بنده مطرح شده باشد، بلکه اختیاری است که قانون اساسی به مجلس داده است. بنابر این هرگاه سئوال شود آیا مجلس می‌تواند قانون قبلی خودش را لغو کند، گفته می‌شود درصورتی که مغایر با شرع و قانون اساسی نباشد، پاسخ مثبت است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به‌سئوالی درخصوص چگونگی وضعیت اعضای احزاب منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب برای ورود به انتخابات آتی که سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، گفت: به‌دلیل آنکه هنوز بررسی صلاحیت‌ها آغاز نشده است، نمی‌توانیم مصادیق آن را مشخص کنیم. چنانچه رفتارهای افراد مطابق با قانون باشد، طبعا اشکالی در ورود اینگونه افراد به انتخابات وجود ندارد، اما اگر رفتار آنان مغایر با قانون باشد، قطعا نسبت به صلاحیت آنان بررسی دقیق صورت خواهد گرفت.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است